De mogelijkheden van een persoonsverwisseling
Juan Desouza is bij oogarts Claudia omdat hij moeilijk meer
het menu kan lezen. Tussen het ontcijferen van de letters op het bord door
horen we Juan zeggen dat zij niet bang hoeft te zijn, dat het nog niet te laat
is. De oogarts neemt zijn gegevens op. Hij is 46 jaar oud, advocaat, woonachtig
in Buenos Aires en getrouwd. Hij moet die dag voor zaken weg. Claudia blijkt
zijn vrouw. Ze zegt dat hij nog een montuur moet passen, dan maakt ze dat voor
hem in orde.
Een leuke binnenkomer in een verder ook heel aardige film.
Juan is een zachtaardige man. Hij wast zijn oude vader. Die wil liever dat zijn
zoon dat doet dan de hulp. In de bus op weg naar de provinciestad zit hij naast
een man. Bij aankomst blijkt die overleden. Hij heet Manuel Salazar ziet Juan
op zijn tasje.
De notaris in het stadje vertelt hem over de zaak van een
overleden echtpaar dat het huis wil verkopen. Juan gaat er een kijkje nemen.
Hij ziet de brieven gericht aan Emilio Branelli en ook een felicitatie van
Mabel. De notaris wil samen lunchen maar Juan zegt dat hij geen tijd heeft. In
plaats van terug te reizen naar Buenos Aires neemt hij echter zijn intrede in
een goedkoop hotel. Hij geeft de naam van Emilio op en zegt dat hij architect
is. Daarna checkt hij in bij een receptioniste in een ander hotel. Daar heet
hij Manuel Salazar en is hij arts. Hij neemt een douche, belt met Claudia en
zegt in het antwoordapparaat dat hij de nacht overblijft, leest in een café
over het overlijden van Manuel en gaat naar het mortuarium.
Na een diner in een restaurant volgt hij de vrouw die hij
eerder in het mortuarium zag. De dochter van Manuel. Als het bijna tot een
ontmoeting komt krijgt Juan een seintje van een automobilist. Het is de notaris
die het wel leuk vindt dat Juan nog in het stadje is. Hij neemt hem mee naar
een café om wat te drinken. Juan gaat eerst naar de w.c. en vlucht daarna weg.
De film ontrolt zich op rustige wijze, met veel lange shots
op het gezicht van Juan alsof de camera wil doordringen in zijn hoofd. Wat
houdt de man bezig? Het blijft intrigerend om hem te volgen. Hij rust uit in
een bos, eet abrikozen uit een boom en ziet jonge vrouwen in een rivier
zwemmen. De film heeft een erotische ondertoon. Juan is iemand die nog wel een
keertje wil uitspatten voordat hij samen met zijn vrouw een kindje krijgt.
Hier
de trailer van deze tweede lange film van Ariel Rotter die eerder Solo por hoy (2001) maakte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten