Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 4 augustus 2013

Filmrecensie: The cave of the yellow dog (2005), Byambarsuran Bavaa



Klein huiselijk drama in de steppe

Alle ingrediënten voor een poëtische Mongoolse film zijn aanwezig: een yurt met daaromheen een kudde schapen, een boerenfamilie die de schapen hoedt, de uitgebreide vlakte en de bergen rondom. Het leven is basaal met het melken van de yaks en de kaasbereiding. Het zijn daarnaast kleinere elementen die de sfeer bepalen: het windmolentje dat naast de yurt staat opgesteld en het boeddhistische dankritueel die men brengt aan de aarde die hen voedt. In de yurt prijkt een foto van de dalai lama op het altaartje.

De familie bestaat uit een vader en een moeder met twee jonge dochters en een kleine dreumes, die heen en weer waggelt door de yurt en met zijn zusjes speelt. De oudste, Nansal, wordt aan het begin van de zomer teruggebracht door een busje van haar kostschool in de stad. Ze toont haar vader trots de schriften die ze volgeschreven heeft.

In het begin van de film zijn we al getuige van een begrafenis van een hond door de vader, gadegeslagen door de dochter die hem vraagt of het dier als mens geboren zal worden. Het ontwijkende antwoord van de vader is dat niemand ooit dood gaat. De verandering van hond in mens is niet groot, ze staan in het herboren worden dichtbij elkaar.

Het drama betreft dode schapen, die door wolven worden gedood. Nansal vraagt haar vader ernaar maar die geeft een ontwijkend antwoord. Tegen collega boeren vertelt de man wel over de bedreiging door de wolven en de zwerfhonden. Daardoor is hun leven onzeker.

Als Nansal mest moet verzamelen vindt ze een jong grappig hondje in een grot. Ze noemt hem Zochor en is zeer met hem begaan. Haar vader wil echter dat ze de hond terugbrengt. Het beest zou wolven aantrekken. Nansal verstopt Zochor tussen de schapen. Haar moeder raadt haar aan in haar overstrekte hand te bijten. Dat is een goede manier om je te realiseren dat je niet alles kunt krijgen wat je wilt.

De vader gaat naar de stad om de huiden van de dode schapen te verkopen. Nansal gaat op een paard met de schapen de bergen in. Het is een fraai gezicht, zo’n klein meisje op zo’n groot paard met zo’n verantwoordelijke taak. Zochor gaat mee, maar ergens raakt Nansal hem kwijt. Ze gaat naar hem op zoek en komt bij een oude oma die haar het verhaal van de gele hond vertelt. Dat gaat over en rijke dochter die ziek was. Een wijze raadde aan de gele hond weg te sturen, maar dat wilde men niet. Haar vader verstopte de hond daarom in een grot. De dochter werd beter. Ze trouwde en de hond werd mogelijk als kind herboren.

De moeder van Nansal naait terwijl haar andere dochter zegt dat ze met haar vader mee had gewild naar de stad. Ze heeft van Nansal gehoord dat mensen daar in hun huizen plassen. Als de moeder ziet dat de kudde alleen naar beneden komt, laat ze de jongere twee kinderen alleen en gaat op zoek naar haar oudste dochter.   

Als ze Nansal bij de oma heeft opgehaald, vraagt Nansal haar of haar moeder zich iets herinnert van een vroeger leven. De oma had haar gedemonstreerd dat het net zo moeilijk is om als mens geboren te worden als dat een rijstkorrel op een breinaald blijft liggen. Dat kunnen alleen kleine kinderen, antwoordt de moeder. Nansal praatte altijd veel toen ze nog klein was.

Na de terugkomst van de vader, die vertelt dat hij in een warenhuis zou kunnen werken, wordt opgebroken en verhuizen ze de yurt. De vader heeft de hond vastgebonden aan een houten paaltje. Nansal ziet dat hij steeds verder van hen vandaan raakt, een droevig gezicht, maar gelukkig is het nog niet het eind van de film.

The cave of the yellow dog kan door de landelijkheid en het fraaie spel van Nansal vaker gezien worden. De naturelle verfilming is erg fraai en bijzonder,  alleen al de kinderen die in het gras liggen en elkaar vertellen over de figuren die ze in de wolken zien. De oproep om te gaan stemmen tijdens hun verhuizing doet gekunsteld aan. Aan het eind van de film wordt dank uitgesproken aan de familie Bathchulung voor hun bijdrage.

Hier een site met de trailer, hier een interview met de maakster en de legende van de gele hond

1 opmerking:

  1. Zag deze film jaren geleden in de bioscoop. Herinner me hoe ik met stijgende belangstelling zat te kijken en compleet verrast ervoer dat mij eigenlijk totaal vreemde mensen zo'n geweldig menselijke indruk op mij maakten. En die herinnering komt nu weer helemaal boven. Voor mij een vergelijkbare gevoelsverrassing, toen ik bij mijn studie ontdekte dat de oude eigenlijk nog nooit echt tot me doorgedrongen nomadenverhalen in Genesis een geweldige menselijke indruk op mij gingen maken. joost tibosch sr

    BeantwoordenVerwijderen