maandag 12 augustus 2013

Filmrecensie: Los abrazos rotos (2009), Pedro Almodóvar

Penelope Cruz in vele standjes

Pedro Almodóvar staat bekend als regisseur van vele prachtige films als Atame! (1990), Todo sobre mi madre (1999), La mala educación (2004) of Volver (2006), maar dat biedt nog geen garantie dat elk nieuw werk meteen in dat rijtje gezet kan worden. Los abrazos rotos is een product van mindere kwaliteit, al komen de fans van Penelope Cruz wel weer volledig aan hun trekken. Ze is pas wat later in de film zichtbaar, maar trekt dan ook alle aandacht naar zich toe.

Los abrazos rotos - ofwel Broken embraces - opent met de blinde scenarioschrijver Harry Caine, woonachtig in Madrid en niet vies van een nummertje met een mooie meid. Een blondine heeft hem net de krant heeft voorgelezen waarin het bericht stond dat financier Ernesto Martel is overleden. Zijn vroegere manager Judit, die zijn zaken behartigt, ergert zich bij binnenkomst aan die losse contacten. Ze kijkt de knappe schoonheid die net de douche uitkomt de deur uit. Judith heeft een zoon Diego die Harry helpt met schrijven.

Tot zover Madrid 2008. We schakelen terug naar het begin van de jaren negentig, toen Harry Caine nog Mateo Blanco heette en filmregisseur was. Lena was in die tijd de minnares van de rijke Ernesto Martel. Omdat ze wel eens wat anders wilde, solliciteerde ze bij Mateo voor een rol in een film. Hoewel de auditie niet lukt, is Mateo wel meteen weg van haar en zet haar in voor de film Meisjes en koffers. Martel produceert de film om een oogje in het zeil te houden en zijn zoon Ray X doet hetzelfde door de totstandkoming van Chicas y maletas (Meisjes en koffers) te filmen.

Het is te voorspellen dat er een machtsstrijd ontstaat tussen de twee mannen, de producer en de regisseur, rond Lena. Martel schakelt zelfs een liplezeres in om achter de bedoelingen van Mateo en Lena te komen. Lena, die natuurlijk de voorkeur geeft aan de jongere, knappe Mateo, spreekt met Ernesto af dat ze bij hem blijft tot de film af is.

Na het draaien van de film gaat Lena met Mateo een tijdlang op vakantie. Helaas verongelukt Lena aan het eind daarvan bij een auto ongeluk. Mateo wordt daarbij zwaar gewond en verliest zijn gezichtsvermogen. Hij verklaart zijn oude zelf dood en neemt een nieuwe identiteit aan, die van Harry Cain. De kleine Dieguito helpt hem zijn eerste stappen te zetten. Inmiddels heeft Martel uit wraak afgekeurde scènes in de film gemonteerd.

Pas later horen we van de dubbelrol die Judit in het geheel speelde. Meteen al in het begin werd haar jaloezie duidelijk in haar relatie met Mateo. In de tijd dat hij Lena aannam als actrice voelde zij zich ook jaloers en speelde ze, tot haar eigen latere schaamte, samen onder een hoedje met de rijke Martel. Ze heeft nog wel de oude filmopnames bewaard.

Tot zover de hoofdlijn van het dunne verhaal dat nogal doorzichtig in elkaar zit en niet echt tot de verbeelding spreekt. Die taak is weggelegd voor Lena, ofwel Magdalena zoals Mateo haar noemt. We zien haar als een jong ding in het begin van de jaren negentig, die zich in een strak mantelpakje bekommert om haar doodzieke vader, zich opmaakt voor haar eerste filmrol, waarin elke pruik haar goed staat, of die nou strak lichtbruin of golvend blond is en zich met veel overgave in de liefde stort met Mateo.

Hier de trailer van de film die in het Nederlands Gebroken omhelzingen zou heten.