Mooi portret van een museumdirecteur
Sonia Herman Dolz (Madrid, 1962) maakt boeiende
documentaires die verder gaan dan de gebruikelijke informatie die over de
televisiekijker wordt uitgestort, al is dat vandaag niet moeilijk gezien het
niveau waarop de kijker wordt aangesproken. In ieder geval voegt Herman Dolz
iets toe aan onze kennis en inzicht in het leven. In 2010 maakte ze All my tomorrows waarin ze kijkje neemt
in de wereld van kanker, in 2012 volgde ze twee personen die hun sporen op
balletgebied verdiend hebben en inmiddels hun kennis en kunde doorgeven aan een
nieuwe generatie. In Conducting Boijmans
(ik schrijf de naam van de kunstverzamelaar, die aan de basis stond van het
museum met een ij in plaats van de y die ook vaak gebruikt wordt) volgt ze
museumdirecteur Sjarel Ex en zijn zeer diverse bezigheden.
Sjarel spreekt al meteen van een Gesamtkunstwerk, waarin
allerlei elementen, zoals gebouw en de 70.000 werken uit de collectie waarvan
er zo’n vierduizend opgesteld staan, meespelen om het museum tot een succes te
maken. Hij vergelijkt het museum met een instrument waarop dat hij tijdelijk
mag bespelen. Hij hoopt dat anderen zijn toon overnemen, maar kan zich ook
voorstellen dat die weer andere tonen benadrukken. Het museum biedt zeer
gevarieerde mogelijkheden. Bepaalde kamers in het museum halen het totaal nog
meer omhoog. Hij staat in een kamer die eerst in de tuin stond, maar werd
verplaatst. Zorgvuldig werd vroeger nagedacht over de lichtinval door middel
van een schoepensysteem.
Boijmans van Beuningen kwam tot stand door particuliere
giften van burgers en lag nogal verborgen tot Le Figaro een artikel schreef over het Louvre aan de Maas. Het
combineert volgens Ex een veelheid aan stemmen, oudere en moderne, die hij
allemaal wil laten horen. Hij bepaalt daarom graag wat waar komt te hangen.
Hij ontvangt kunstenaar Klaas Gubbels die een werk komt
inleveren en bekijkt het schilderij. Hij vertelt dat hij als kind door zijn
ouders werd meegenomen naar kerken en daardoor heeft geleerd te kijken, naast
een analyserende, ook met een dromerige blik. Hij geeft daar een voorbeeld van
door een bespreking van twee werken van Mondriaan: het eerste met zwevende
kleurvlakken in een witte ruimte uit het begin van zijn abstracte periode, het
tweede van later. Hij is blij met een enorme potloodtekeningen van Paul Noble
en bezoekt havenbaron Jacques Schoufour die een en ander aan het museum wil
schenken. Hij helpt ook mee aan de voorbereiding van een expositie van Thomas
Rentmeister door samen met hem een installatie wit te plamuren. Later horen we
van Rentmeister dat het toch nog moest worden overgedaan.
De ontdekking van een tekening van Jan van Eyck is groot
nieuws. Toevallig stuitte men erop tijdens de voorbereiding van een
tentoonstelling over de schilder. Het is spannend dat onderhandelingen tussen
Ex en de eigenaar te volgen. Eerder zei een medewerker van het museum dat de prent
misschien wel een miloen euro waard was, dus Ex was blij toen men beiden op
zo’n vier ton uitkwam.
In Brussel ontmoet hij de honderdjarige Renilde Hammacher,
in de jaren zestig hoofdconservator van het museum. Ze vertelt over haar
interesse in het surrealisme en de band met René Magritte die daaruit
voortkwam, net als een overzichtstentoonstelling over Salvador Dali. Helaas
overleed Magritte net voor ze een tentoonstelling over zijn werk klaar hadden.
Hij schreef nog een aardige brief dat hij te ziek was om te komen. Zijzelf zag
hem nog bezig in de keuken waar hij altijd aan zijn ezel werkte. Aan de titels
van zijn werken hechtte hij weinig belang, weet ze.
In New York gaat hij op weg naar het MoMA. Hij praat met een
Soedanese taxichauffeur over het doel van zijn reis en grapt of de taxirit dan
duurder is. Hij komt overeen dat hij de man wel een Rembrandt zal toesturen.
Zijn collega is blij met de samenwerking, die ervoor zorgt dat er altijd genoeg
kwaliteit aan de muren hangt. Ook bezoekt hij de eigenaresse die een vroeg werk
van Magritte met tekstwolken in bezit heeft. Haar dochter weet niet of haar
moeder het schilderij wil verkopen. Dat geldt ook voor een andere vrouw die net
een doek van Magritte heeft gekocht waarin we twee dezelfde personen uit de rug
zien (zie foto). Hij slaagt niet altijd in zijn missie, ,maar de tijd werkt in
het voordeel van een museum, zegt Ex. Aan het eind zien we dat het laatst
genoemde schilderij van Magritte aankomt in Rotterdam. In bruikleen, zoals er
dagelijks werken heen en weer gaan tussen de verschillende musea.
Ik wil gewoon een snel advies geven aan iemand die moeite heeft in zijn of haar relatie om contact op te nemen met Dr.Agbazara, omdat hij de enige is die in staat is om gebroken relaties of gebroken huwelijken binnen een tijdslimiet van 48 uur terug te brengen. met zijn spirituele krachten. U kunt contact opnemen met Dr.Agbazara door hem via zijn e-mail te schrijven op ( agbazara @ gmail. com ) OF te bellen / WhatsApp hem op +234 810 410 2662, in elke situatie van het leven waarin u uzelf vindt.
BeantwoordenVerwijderen