Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 3 april 2018

I am not your negro (2016), documentaire van Raoul Peck


Poëtische verwerking van aanklacht tegen racisme.

De maatschappelijk betrokken Haïtiaanse documentairemaker Raoul Peck (Port au Prince, 1953) maakte een fascinerende bewerking van de onvoltooide tekst Remember this house die James Baldwin (1924-1987) in het midden van de jaren schreef over het niet aflatende racisme in de Verenigde Staten. Baldwin zegt bij monde van verteller Samuel L. Jackson dat hij in zijn leven een reis wil maken langs al die plaatsen als Birmingham, Selma en Atlanta waar dat racisme zijn sporen achterliet en ook in contact treden met mensen die hem daar meer over kunnen vertellen.

De reis die Baldwin wil maken moet een eerbetoon zijn aan drie bekende maar heel verschillende zwarte leiders die voortijdig voor hun idealen stierven, te weten Medgar Evers, Malcolm X en Marten Luther King, die allen geen veertig jaar oud werden. Peck maakt geen historisch portret, geeft die reis poëtisch weer aan de hand van filmbeelden waarin het onderwerp ras een belangrijke rol speelt. Daarnaast zien we ook oude archiefbeelden, zoals van de busboyot door zwarten in Montgomery in het seizoen 1955 – 1956 als protest tegen de racistische scheiding in het openbaar vervoer in de stad, maar ook actuele beelden van het rassengeweld zoals in Ferguson en de moord op Rodney King.

Peck begint met een vraaggesprek dat de jonge Dick Cavett met Baldwin hield. Daarin zegt Baldwin dat het probleem weliswaar op tafel ligt maar dat het erom gaat wat er mee gebeurt en dat is bitter weinig. Op zijn vijfenvijftigste wil de schrijver die in Harlem geboren werd en in 1948 naar Frankrijk verkaste, dat persoonlijk vaststellen.

Peck maakte de documentaire aan de hand van verschillende kopjes. Een daarvan heet Mijn plicht vervullen en handelt over de dappere schoolgang van de zwarte Dorothy Counts terwijl ze door een witte menigte wordt uitgejouwd. Het zijn de jaren van segregatie waarin een witte man voor de microfoon zegt dat witten hun kinderen van school moeten halen als zwarte kinderen daar ook toegang krijgen. Baldwin zegt dat na het bekijken van de beelden dat hij Dorothy had willen steunen. Later in de uitzending verwijt hij de Kennedy’s dat ze niet zo’n zelfde gebaar wilden maken ten aanzien van de dochter van Lorraine Hansberry, die A raisin in the sun schreef.   

Aan filmmateriaal geen gebrek. Baldwin was op zijn zevende in de ban van Joan Crawford die danste in de film Dance, fools, dance. Zij vormde, naast zijn bekwame, witte lerares op zijn tiende, een reden om niet de confrontatie te zoeken met de witten. In 1965 legt Baldwin in een toespraak uit dat het erom gaat het valse bewustzijn van de ondergeschikte laffe zwarte van zich af te werpen. Zelf was hij liever getuige van dit proces dan betrokkene.

Peck laat beelden zien van de verschillen zien tussen King en Malcolm X in de jaren vijftig. De laatste noemde King met zijn preken voor liefde de oom Tom van de zwarte beweging. Baldwin zegt dat de twee later meer naar elkaar toe groeiden. Hij vertelt dat hij Malcolm voor het eerst ontmoette tijdens een lezing die hij in New York hield en dat er een ongemakkelijkheid tussen beiden was, hoewel hij wel begrip had voor de standpunten van de radicale leider. Terwijl Evers als lid van het NAACP de moord op zwarten onderzocht wilde Baldwin liever de handen vrij houden om over de gang van zaken te kunnen schrijven. Desondanks vormde hij in de jaren zestig een veiligheidsrisico volgens de FBI.

Duidelijk neemt Baldwin stelling tegen de morele apathie van de witte elite, terwijl die nog niet eens wist hoe de zwarte bevolking leefde. De emotionele armoede onder de witten werkte verwoestend op hun gedrag in het openbaar en de raciale verhoudingen. Die dateerde al vanaf de strijd tegen de indianen, verbeeld in films door John Wayne. De onverantwoorde luxe in de jaren zestig kon de illusie van witte superioriteit in stand houden. De verhouding tot de neger in de Verenigde Staten weerspiegelt zich in de geschiedenis van het land. Om daar iets aan te veranderen is passie nodig en geen winstbejag. Baldwin wil dat de witten de sociale ongelijkheid onder ogen zien. Wit staat gelijk aan macht. De beelden zijn aangrijpend en laten zien hoezeer Baldwin de vinger op de zere plek legde.

Hier de Nederlandse trailer, hier een bespreking van een voorstelling van A raisin in the sun.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten