Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 27 april 2018

Samsara (2011), documentaire van Ron Fricke


Overvloed aan beelden die de cirkelgang van het leven verbeelden

Samsara is een woord in het Sanskriet dat in cirkels ronddraaien betekent en dat in het boeddhisme de betekenis heeft gekregen van het verwijlen in de cyclus van geboren worden en dood gaan, steeds opnieuw tot men de cirkel van het lijden doorbreekt. De Amerikaanse filmmaker Ron Frike, die eerder tekende voor Baraka (1992) heeft dit begrip toegepast op zijn lange documentaire. We zien dan ook anderhalf uur lang veel opnames van processen die geen einde kennen, zoals het werk aan de lopende band en de precies op elkaar afgestemde bewegingen tijdens massale parades. Zelfs het ronddraaien van jonge Tibetaanse monniken ondersteunt dit gegeven. Vijf jaar filmde Fricke in vijfentwintig landen en het resultaat mag er zijn.

De natuurlijke landschappen speelt een belangrijke rol in de documentaire. Vanaf de vulkaanuitstorting tot het woestijnzand, die beide een symbolische betekenis toegedicht kunnen worden. Op de aarde ontstaan tempels, soms te erg mooi van kleur, zoals in het begin van de trailer te zien is, maar gelukkig blijft Fricke niet hangen bij nepachtige voorstellingen. De wijze waarop monniken een tapijt volgens de voorschriften van een yantra inkleuren, is prachtig om te zien. Dat vinden de jonge monniken ook die eerder aan de gebedsrol draaiden en daarna op de binnenplaats van het klooster hun derwisj-achtige dans deden.

Verbindend zijn de verschillende fragmenten zeker. Het wordt na een tijdje een leuke bezigheid om te proberen te raden hoe Fricke verder gaat. De voortgang is eerder associatief dan logisch maar kent toch een zekere voorspelbaarheid. Verweerde koppen in het zand leiden tot vervallen holwoningen en die weer naar de verwoesting van delen van New Orleans na de ramp met Katrina. Een nog sterkere sequentie is die waarin Aziatische werknemers een strijkbout in elkaar zetten, gevolgd door het assembleren van auto’s en het slopen daarvan. Daarna komt de bio-industrie aan de beurt, een van de grootste vormen van lijden die op onze wereld bestaan. Droevig zijn de beelden van kippen dicht op elkaar gepakt in een betonnen ruimte die door een tractor opgeharkt worden en in kisten terecht komen. De operaties ten gevolge van obesitas zijn een voortvloeisel van onze manier van consumeren. Sekspoppen en paaldanseressen lijken zusjes van elkaar. Een geisha plengt na enige tijd toch nog een traan.

Nauwelijks te voorspellen is de overgang van tatoeages op gezichten van Afrikanen naar de drukte op snelwegen. Om het effect te vergroten speelt Fricke zijn film soms ook in een hogere versnelling af. Het verkeer in grote steden vormt een voortdurende keten in de avonduren. Heel bijzonder is een begrafenis van een man in een levensgrote revolver. Daarna schenkt Fricke ons een blik op de beangstigende wapenindustrie, gevolgd door een, aan zijn hoofd verminkte officier, voor een oorlogskerkhof. Als niemand naar het front gaat, komt er ook geen oorlog, dacht ik daarbij.

Muziek speelt in deze verder woordloze film een belangrijke rol en ondersteunt de beelden. We horen Tibetaanse hoorns, niet alleen als we naar een klooster kijken, maar ook als een professor zijn gezicht en later ook zijn haren met klei insmeert en steeds meer verwilderd raakt. Een groep vrouwen in de een Zuid Amerikaanse gevangenis wordt onthaald op swingende muziek van een grote groep in het oranje geklede mannen. Een treurige stem begeleidt het zoeken naar waardevolle materialen op een vuilnisbelt. Een prachtige vrouwelijke Afrikaanse stem brengt een aanstekelijk lied ten gehore, terwijl we beelden zien van vrouwen die hun last op hun hoofd dragen. 

Zo is er nog heel veel meer te zien en te beleven, wanneer men in een meditatieve stemming is en zich naar de veelsoortige kanten van onze wereld wil laten meevoeren. Tenslotte keren we weer terug naar de hoornblazers in Tibet. De yantra wordt door de monniken gewist en het krijt in een kom gedaan. De ogen van de op de hoes van de dvd godin sluiten zich. Alleen het zand blijft over.  

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten