Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 2 april 2018

Christophe Vekeman over Mensen als ik, VPRO Boeken, 1 april 2018


Vekeman vervolgt met een doorzichtig masker

Carolina Lo Galbo praat met de Vlaamse auteur Christophe Vekeman (1972), die tegenwoordig graag met een cowboyhoed verschijnt, als teken van zijn liefde voor cowboys. Hij praat over zijn tiende roman Mensen als ik die, zoals de laatste zin zegt, een ode aan het leven is. Hij zegt dat hij geen nihilist is, maar een romanticus en zet na afloop toch even zijn hoed af.

Lo Galbo vertelt dat het verhaal gaat over de 44 jarige hoofdpersoon met de naam Christophe Vekeman, die zijn best doet om vrienden te maken, iets wat niet goed afloopt.
Vekeman zegt daarover dat hij in zijn vorige roman Hotel Rozenstok ook al een hoofdpersoon opvoerde onder zijn eigen naam en dat hij tegenwoordig geen fictie meer nodig heeft om eerlijk te zijn. Het is van de fictie losgekomen omdat hij als recensent veel romans bespreekt en zet zelf liever een doorzichtig masker op. Daardoor verwacht hij meer rechtstreeks te kunnen communiceren.

Lo Galbo zegt dat zijn roman nog steeds een hoog Vekeman gehalte heeft.
Vekeman antwoordt dat het inderdaad de bedoeling is om, net als een zanger doet met zijn stem, binnen zijn eigen stijl te blijven. Hij legt aan de hand van een halfvol glas water uit dat de vorm de inhoud bepaalt. Er is het glas en de persoon stelt vast dat het halfvol is.

Lo Galbo zegt dat het bij hem zou lijken dat het glas halfleeg is.
Vekeman zegt dat hij geen lust for life persoon is. Zijn zoektocht naar vriendschap begon als een non-fictie project, namelijk om zich te verenigen met Nederlandse en Vlaamse cowboys maar dat het, anders dan in Texas waar hij vakantie vierde, niet gemakkelijk was om vrienden te vinden. Daarom maakte hij er maar fictie van. De tragikomische countrymuziek past daar vanwege de theatraliteit mooi in. Het is een illusie om samen iets te delen, merkte hij al met andere fans van het werk van Brouwers van Reve.

Lo Galbo stelt vast dat hij niet op een kompas kon varen.
Vekeman had geen goed zoekcriterium, weet nog steeds niet welke dat is maar vindt dat niet zo erg meer. Bij hem staat de vriendschap op een hoger plan dan de liefde, die ontoereikend is. Oude vriendschappen voldeden niet meer omdat hij mensen die hij uit het oog verliest uit zijn hart verdwijnen. Hij had ook te hoge verwachtingen over vriendschap en ziet zijn vrouw, net als hij in Hotel Rozenstok beschreef, als zijn beste vriend. Hij verwacht van een vriend solidariteit en wil niet dat men hem op Facebook persoonlijk afvalt. Hij verwacht van vrienden, die hij als personage opgevoerd heeft, dat ze hem vergeven. Hij kan altijd tegen hen zeggen dat ze zich maar wat verbeelden.

Lo Galbo merkt op dat hij in zijn boek zijn hoed afneemt om ongenadig achter de schermen te kunnen kijken.
Vekeman antwoordt dat hij in de literatuur een ander contact zoekt dan in het gewone leven. In de literatuur exploreert hij zijn gedachten. Hoewel hij in zijn eerdere boeken een alibi nodig had om zichzelf te tonen, is hij over die boeken nog steeds tevreden. In zijn laatste twee romans is overigens alles echt gebeurd voor zover het niet verzonnen is.

Lo Galbo haalt een citaat van Nooteboom aan dat door Vekeman gebruikt wordt, namelijk dat hij wel duizend levens had en er maar één nam. Ze vraagt of het een aansporing voor jongeren betekent om iets met hun leven te doen.
Vekeman antwoordt dat een jongere de taak heeft zich in te prenten dat er vele mogelijkheden zijn. Langzaam komt men erachter dat er beperkingen zijn. Het domein van de fictie laat veel vrijheid. Hij vindt het daarom prima om bij zijn eigen ene leven te blijven.

Hier mijn bespreking van Hotel Rozenstok, hier een fragment uit Mensen als ik voorgelezen door de auteur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten