Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 6 april 2018

Recensie: Noord (2017), Sien Volders


Twee kunstenaars worstelend met artistieke integriteit

De roman Noord begint met een aantal regels van de dichter Robert W. Service die de lof zingt over de wilde natuur. Deze vormen de achtergrond van het verhaal waarin menselijke inspanningen getoetst worden aan hun relevantie in een breder, natuurlijk kader. Op de eerste plaats die van de getalenteerde zilversmid Sarah, die zich afvraagt of ze zich moet verkopen aan een juweliersbedrijf. In 1982 trekt ze naar het verre noorden om over die vraag na te denken. Ze ontmoet in het plaatsje Forty Mile een vrouw die daar een winkel heeft en haar een kamer aanbiedt. In haar huis ziet Sarah een onafgemaakt schilderwerk van Mary. Het bijzondere van het verhaal is dat Mary eerder in haar leven werd geconfronteerd met de vraag wat belangrijker was: haar kunstenaarschap of haar onafhankelijkheid. Daarnaast hebben de vrouwen ook nog eens als overeenkomst dat ze beiden in een driehoeksverhouding verzeild raakten dan wel raken, dus genoeg om over te praten zou je denken. In de koude van het noorden worden echter weinig woorden aan gevoelens verspild en leert de lezer vooral over hun manieren om te overleven.

Sarah heeft Noorse wortels, woont in Vancouver, maar heeft tijd nodig om na te denken over haar toekomst en rijdt naar Forty Mile waar ze behalve Sarah ook de bluegrassmuzikanten Jacob en Adam ontmoet. De twee zijn heel verschillend van karakter. Sarah is meteen weg van de knappe, onstuimige 34-jarige Adam, maar geeft niet meteen aan hem toe en moet daarna zijn problemen met alcohol op de koop toe nemen. Tijdens een tocht naar een verlaten plek aan het water waar Mary ooit als kunstenaar werkte, hoort Sarah meer over het leven dat Mary eerder leidde en de schilderijen die ze maakte. Sarah gaat op zoek naar de bewijzen daarvan in het archief van een museum in de stad en stuit op een triptiek dat ze van uitzonderlijke klasse vindt. Ze begint meer te begrijpen van de liefdesrelaties die Mary in die tijd met Rick en Walker had, hetgeen parallel loopt met haar eigen zoektocht naar haar levenskeuze, al is de uitkomst een andere.   

De taal waarin Volders schrijft is behoorlijk uitgebeend, wellicht door de vele versies die zij van het verhaal geschreven heeft. Dit kwam onder andere ter sprake in het gesprek dat Carolina Lo Galbo met Sien Volders had en dat werd uitgezonden door VPRO Boeken op 18 januari j.l. De zinnen zijn kort en vallen als hakhout uit elkaar hetgeen niet erg bevorderlijk is voor een soepele lezing. Anderzijds bewerkstelligt ze daarmee wel dat de koude sfeer hard binnenkomt. Om een voorbeeld van het hakhout te geven, een fragment over het vertrek van Jacob uit de plaats waar hij als onderwijzer is gaan werken nadat hij van Mary heeft gehoord dat Sarah zwanger van hem is geraakt in de tijd dat Adam elders aan het afkicken was: ‘De volgende dag vertrekt hij bij het eerste licht. Zijn pick-up heeft hij ’s nachts ingeladen. De slaap was niet gekomen. Hij was door de kamers blijven spoken. De houten plankenvloer krakend onder zijn blote voeten. Zijn hoofd onder de pomp in de keuken, de geur van de laatste flinter zeep in het houdertje.’   

Het verhaal zelf komt nogal bedacht over. We leren de personages van buitenaf kennen en krijgen er niet een bijzondere band mee. Wel boeiend is de informatie over de pelsjagers die eerdere bewoners naar het noorden verdreven. Later gaat Adam daar naar toe om af te kicken van de alcohol. Ook boeiend was de plaats Forty Mile zelf, dat in bepaalde gedeelten van het jaar vanuit het noorden ontoegankelijk is vanwege het bevriezen van het water of juist het dooien van het ijs. De mensen daarin komen echter minder goed tot hun recht. Daartoe blijft hun beschrijving door Volders te afstandelijk.  

Hier mijn verslag van het gesprek van Carolina Lo Galbo met Sien Volders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten