Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 26 april 2018

Filmrecensie: Les femmes du 6ème étage (2010), Philippe le Guay


Franse makelaar in de ban van Spaanse dienstmaagden

Philippe le Guay (1956) loopt al vele jaren mee in de filmwereld. Op de eerste plaats als scenarioschrijver maar ook als regisseur. In beide hoedanigheden bracht hij in 2010 Les femmes du 6ème étage uit, een tragikomisch verhaal over de Parijse makelaar Jean-Louis Joubert die in 1962 inde ban komt van de Spaanse dienstmeid Maria.

De film begint met het vertrek van de Bretonse Germaine, die al twintig jaar voor de familie Joubert gewerkt heeft, maar steeds meer weerstand ondervindt. Ze kan het helemaal niet vinden met Suzanne, de vrouw van Jean-Louis en pakt haar koffers zo gauw ze haar kans schoon ziet. Tijdens een samenzijn met vriendinnen hoort Suzanne over Spaanse dienstmaagden die tegenwoordig in trek zijn bij de hogere Franse burgerij.

Maria valt meteen in de smaak bij het Parijse echtpaar, dat niet weet dat ze de eerste dag de hulp inroept van andere Spaansen die met haar de zesde zolderetage delen, bij haar in de buurt werken en op de melodie van een vrolijk muziekje de verwaarloosde huishouding in korte tijd weer op orde hebben. Maria is geen bediende die over zich heen laat lopen. Ze eist van Jean Louis bijna het dubbele inkomen dat Germaine kreeg en weerstaat ook de buitensporige eisen van de twee studerende zoons van het echtpaar als die tijdens de vakantie bij hun ouders zijn.

Jean-Louis raakt steeds meer in de ban van de Spaanse vrouwen. Hij kan geen kwaad meer bij hen doen als hij het toilet op zolder laat repareren en een van hen in zijn huis laat bellen naar huis om te horen over de geboorte van een kind in haar thuisland. Deze Carmen vertelt hem over de zware tijd tijdens de Spaanse burgeroorlog, hetgeen voor Jean-Louis reden is om zijn zoons te confronteren met Franco als zij kritiek hebben op De Gaulle.

Zijn liefde voor Maria ontvlamt als hij haar toevallig een keer naakt in de doucheruimte van zijn zoons ziet, die zijn vrouw haar toegewezen heeft. Het slanke lijf en de losse zwarte haren van de anders zo plichtmatige Maria wekken zijn lust zodanig op dat hij de volgende dag buikpijn voorwendt. Maria gaat echter niet op zijn avances in en regelt haar vriendinnen die hem een papje toedienen. Later is hij jaloers op een kok die ingehuurd is voor een zakenetentje bij hen thuis. Hij stuurt de brutale man die het met Maria probeert aan te leggen meteen na het eten weg, maar dat leidt eerder tot een verwijdering van dan een toenadering tot Maria, die opbiecht dat ze nog een zoontje heeft in Spanje, dat ze graag weer onder haar hoede neemt.

Pas drie jaar later komt de liefde tussen de twee tot bloei zoals we zien op de foto, waarop Maria die samen met haar zoon Miguel in een dorpje ergens in Galicië woont, de was aan het doen is. Dit eindshot doet enigszins denken aan Sophia Loren in Una giornata particulare.

De Argentijnse Natalia Verbeke (1975) speelt de rol van Maria met verve. Zij trekt naast Fabrice Luchini als Jean-Louis Joubert de film omhoog, die toch veel clichés kent, maar toch ook wel onderhoudend is.  

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten