Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 20 april 2018

Filmrecensie: Suddenly, last summer (1959), Joseph Mankiewicz


Moord op jonge dichter houdt de gemoederen sterk bezig

Negen jaar na All about Eve maakte de Amerikaanse filmregisseur Joseph Mankiewicz (1909-1993) de thrillerachtige film Suddenly, last summer waarin hersenchirurg John Cukrowicz zich in 1937 buigt over de problemen van een waanzinnig verklaarde jonge vrouw Catherine Holly, maar dat vooral door toedoen van de welgestelde Violet Venable die niet wil dat ze allerlei negatieve uitlatingen over haar jong gestorven zoon Sebastian doet. De hoofdrollen worden gespeeld door de topacteurs Montgomery Clift als de hersenchirurg, Katharine Hepburn als de welgestelde dame en Elizabeth Taylor als de in een inrichting opgenomen jonge vrouw. Door deze cast kan de film eigenlijk al niet meer stuk. Vooral Taylor steelt de harten door haar sterke presentatie.

Suddenly, last summer begint in de kliniek waar Cukrowicz werkt. Hij verricht daar een lobotomie in aanwezigheid van gasten die door directeur Hockstader daarbij zij zijn uitgenodigd. Cukrowicz is niet tevreden over de omstandigheden waaronder hij de operatie moet verrichten. Hij denkt er zelfs over om naar Chicago te vertrekken, maar de directeur heeft een brief ontvangen van de welgestelde weduwe Violet Venable die graag geld aan de kliniek wil schenken, maar daar wel een voorwaarde aan verbindt. Hockstader stelt voor dat Cukrowicz een praatje met haar gaat maken.

De hersenchirurg weet niet wat hij ziet als hij in de woning van Venable komt. Mevrouw zelf komt uit een open lift naar beneden, spreekt hoogdravend over haar zoon Sebastian die dichter was, toont de jungle in de achtertuin die door hem ingericht was en dringt erop aan dat Cukrowicz haar nichtje Catherine, die ze verdenkt van de moord op haar zoon tijdens een vakantie in de afgelopen zomer in Europa, aan een lobotomie onderwerpt. Daarop gaat Cukrowicz naar de inrichting waar Catherine, die gewelddadig en onberekenbaar zou zijn, verpleegd wordt. Hij maakt contact met haar op een menselijke manier, onder andere door haar sigaretten te laten roken, waardoor hij haar vertrouwen wint. Catherine vertelt hem veel over de afgelopen zomer waarin ze, in plaats van de zieke Violet, samen met Sebastian naar Europa was gereisd, maar kan zich veel niet meer herinneren.

Omdat de inrichting waar Catherine verpleegd werd van haar af wil, brengt Cukrowicz haar onder in de inrichting waar hij zelf werkt, evenwel niet tussen de patiënten maar in het verblijf van de verpleging waar ze ook rustig kan roken. Cukrowicz verneemt van Violet dat Sebastian jaarlijks één gedicht in Europa schreef, maar dat het schrift waarin hij dit jaar zijn gedicht zou schrijven, leeg gebleven is, omdat Catherine ongeschikt was om daartoe de juiste omstandigheden te scheppen. De druk op Cukrowicz om een operatie op Catherine te ondernemen neemt toe, ook omdat haar moeder en broer George om hun erfenis uit het testament van Sebastian geheel uitbetaald te krijgen, aandringen van Violet getekend hebben voor een lobotomie. Catherine is daarover zo overstuur dat ze zich een keer vanuit de hoogte in de recreatiezaal wil werpen, maar ze wordt net nog gered door een dokter. Cukrowicz belegt daarom een samenkomst in de tuin van Violet waar Catherine zich de moord op zelf ook niet geheel onbesproken Sebastian weer herinnert.

Het script is gebaseerd op een toneelstuk van Tennessee Williams. Gore Vidal leverde een bijdrage aan het scenario.

Hier de trailer, hier mijn bespreking van All about Eve.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten