Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 12 april 2018

Filmrecensie: En cas de malheur (1958), Jean-Daniel Verhaeghe


Advocate met spijt van ambitie zet zich in voor jonge ontspoorde vrouw

Verhaeghe begint met een shot van een ouder echtpaar in een auto, op weg naar een begrafenis van de twintigjarige Lucie (Mélanie Bernier). Dit laatste begrijpen we in de rest van de film die op deze flash forward volgt. In de auto zitten advocate Vivianne (Line Renaud, zie foto) en haar man Marc, die bezorgd een blik op haar werpt, want al haar inspanningen om Lucie op het rechte pad te krijgen zijn voor niets geweest.

Tien dagen eerder leerde Vivianne Lucie kennen, die na een mislukte roofoverval samen met haar kamergenote Noémie op juwelierster Moreau, zich tot haar wendt omdat ze vreest dat Moreau wel eens dood zou kunnen zijn. Ze vlucht na de overval weg naar de club waar ze als diskjockey werkt en zegt tegen haar baas Sam dat hij moet weten dat zij daar de hele avond geweest is. Na een nacht bij Sam snuift ze coke en gaat ze de straat op. Toevallig stoot ze, in haar paniek over politie sirenes, een scooter omver en als ze opkijkt staat ze voor het advocatenkantoor van Vivianne. Ze verschaft zich toegang tot de kamer van Vivianne en vraagt of ze haar wil helpen. Lucie is niet het type dat geduld kent en verdwijnt na een klap in haar gezicht door Vivianne.

Vivianne ziet in het meisje een gelijkenis met haar dochter Laura die ze had met haar vorige man Paul, die in een vliegtuig verongelukt is. Laura overleed op dezelfde leeftijd als Lucie aan drugs en Vivianne voelt zich daarover nog altijd schuldig. Tijdens een etentje waarop ook de minnares van haar man aanwezig is, neemt ze al snel de benen om het meisje te zoeken. Ze weet in welke club ze werkt, spreekt met haar en raadt haar en haar vriendin aan om naar de politie te gaan waarna ze op haar hulp kunnen rekenen. De ontmoeting tussen Lucie en Noémie die bij haar moeder verblijft loopt echter op een ruzie uit, waarop Lucie alleen een betekenis aflegt en Vivanne ervoor zorgt dat Noémie op medische gronden niet aansprakelijk is.

Ze doet er alles aan om het meisje dat naast het draaien van muziek ook in drugs handelt, uit de klauwen van het criminele circuit te houden en moet daarvoor hard werken want Sam trekt ook aan Lucie en haar man, die het niet kan uitstaan dat Lucie in de studio woont van Laura, haar veel geld aanbiedt opdat Lucie zo snel mogelijk uit zijn blikveld verdwijnt, maar Vivianne zet door en weet bijna dat ze de zaak, die verder zonder rechter afgewikkeld heeft, gewonnen heeft, tot een incident dat ze helemaal niet verwacht had, toch nog roet in het eten gooit.  

En cas de malheur is een psychologische thriller van de Franse filmmaker Jean-Daniel Verhaeghe (1944), die veel televisiefilms op zijn naam heeft staan. De inbreng van de Belgische schrijver Georges Simenon (1903-191989) , bekend van de serie Maigret, geeft aan het verhaal een spannende ondertoon. En cas de malheur werd eerder verfilmd door Claude Autant-Lara met Brigitte Bardot en Jean Gabin als Yvette en André, die de advocaat speelt, in de hoofdrollen. Deze film zag het licht enkele jaren na Marguerite de la nuit (1955). De Franse filmmaker Autant-Lara, die bijna een eeuw leefde en wel van1901 tot 2000 maakte veel belangwekkende films zoals Le diable au corps (1947) en Le rouge et le noir (1954).

Hier de trailer van En cas de malheur, die in het Engels In case of bad luck en in het Nederlands In geval van nood heet, naar een uitspraak van Lucie tijdens het eerste onderhoud met Vivianne, hier mijn bespreking van Marguerite de la nuit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten