Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 13 juli 2012

Off the grid (2011), documentaire van Alexander Oey


Maatschappij in crisis.

De Nederlander Alexander Oey reisde door de Verenigde Staten om de stand van de economische neergang op te nemen en te kijken wat men daartegen onderneemt.
De feiten zijn desastreus: van de vijftig staten zijn er 46 bijna failliet, 13 miljoen Amerikanen zijn werkloos, meer dan 45 miljoen mensen leven beneden de armoedegrens, het nationale schuldplafond is verhoogd tot 15 biljoen dollar, het vertrouwen in de federale overheid is lager dan ooit, salarissen van overheidspersoneel worden niet betaald.

Oey begint bij het Vrijheidsbeeld en vraagt een man naar de betekenis ervan. De man wordt niet echt warm van vrijheid in een tijd van crisisgrote werkloosheid en, maar doet er verder laconiek over. Dat hoort bij een democratie.

De socioloog Manuel Castells die eerder al in Tegenlicht aan het woord kwam, onderzoekt hoe lokale gemeenschappen het hoofd boven water houden.

In Great Barrington, Mass., heeft men een eigen geldsysteem ontwikkeld, de BerkShares, gebaseerd op de prijs van hout. Het idee komt van het New Economics Institute. Omdat de prijs van hout echter fluctueert met de olieprijzen, worden lokale producten als ahornsiroop en geitenkaas ingezet als tegenwaarde. Soepel loopt het nog niet. Door het succes van het eerste jaar kon geld niet opnieuw geïnvesteerd worden maar moest het teruggestort worden op een bank. Een fietsenmaker ziet veel producten uit Zuid-Oost Azië in zijn zaak. Pas als de dollar valt krijgt de regionale valuta meer kans, denkt hij.

Oey vraagt zich af of een regio autonoom kan worden. Hij filmt de unpaving in Zuid Dakota en Michigan. De wegen zijn te duur in het onderhoud. Men vertelt de bewoners niet dat er geen nieuw asfalt komt. In Detroit heeft de gemeente door de bevolkingsafname en de leegstand geen geld meer om alle publieke diensten te verzorgen. In Austin, Texas, roept een onafhankelijke radiopresentator de mensen op om zich te verenigen. Hij heeft geen vertrouwen in de overheid en gaat zelfs naar het Capitool om in de grote hal de volksvertegenwoordigers toe te spreken. Hij leeft off the grid omdat hij zich bedrogen voelt door de energiemaatschappijen die hun prijzen verdubbelen. Hij heeft nu een windmolen. Taylor, Texas in een spookstad. Wel is er een Super Wall Mart die eerst de lokale economie met dumpprijzen om zeep heeft geholpen en toen de prijzen heeft verhoogd.

Colorada Springs is een van oudsher conservatieve stad, waarin de overtuiging leeft dat de overheid geen banen schept. Sean Page, een voormalig Republikeins gemeenteraadslid, bepleit organisatie op lokaal en staatsniveau. De Tabor law, een afkorting van de Taxpayers Bill of Rights, wil de groei van de overheidsuitgaven aan banden leggen. Politieagenten worden ontslagen en zwembaden sluiten. Men kan een bank in het park of lantaarnpaal adopteren, maar vooral de arme wijken lijden eronder, zegt een vrouw.

In Seattle is, zoals in elke stad, een Occupykamp voor daklozen. Een gescheiden werkloze man bezint zich op de toekomst. Hij werkte altijd zo hard dat hij daar nooit aan toe kwam. Hij heeft laatst zijn kinderen op bezoek gehad die zich zorgen over hem maakten.   

In Naples, Idaho propageren een vader en zoon Martin het overleven. Preppers worden ze genoemd. Ze halen hout uit het bos en leggen in radiouitzendingen uit hoe men zelfvoorzienend kan worden.

De Transition Town Movement, die oorspronkelijk uit Engeland komt, heeft de stad Sandpoint, Idaho als speerpunt gekozen. Men wil het centrum weer levendig en duurzaam maken zonder grote winkelcentra. Er staat bijvoorbeeld een fietsenrek in de hoofdstraat. Vrijwilligers zetten projecten op zoals een gemeenschappelijke tuin, men probeert samen op een pragmatische manier problemen op te lossen. Men laat het systeem los en bepaalt de eigen koers. 

Oey concludeert dat steeds meer mensen hun eigen weg vinden. Hij eindigt met de dakloze Lamar Hill die een naamplaatje van zijn vader draagt die in de tweede wereldoorlog vocht. Lamar redt zich wel.

Hier mijn blog van de uitzending van Tegenlicht van september 2011 De metamorfose van de crisis met Manuel Castells.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen