Clairy Polak vraagt de gasten naar hun ervaring met het
onderwijs. Financieel geograaf Ewald Engelen begon met onderzoek maar kreeg een
onderwijstaak, voelde zich in het diepe gegooid maar kwam boven en voelde zich
er goed bij. Datzelfde gold voor de Vlaamse filosofe Ingrid Robeyns, al deed
die wel een didactische opleiding. Sociaal geografe Cordula Rooijendijk (zie foto) staat
voor de klas. Later in de uitzending zegt ze hoe vreemd buitenstaanders daarop
reageren terwijl het toch een zeer belangrijke taak is om leergierige kinderen
een basis mee te geven waarmee ze het vervolgonderwijs kunnen instappen.
De vraagstelling luidt of de moderne verzorgingsstaat wel
behoefte heeft aan verheffing in het onderwijs. Een moeilijke vraagstelling,
want de verzorgingsstaat, zoals we in voorgaande afleveringen gezien hebben, is geen neutraal begrip. Misschien wilde men provoceren met een recept uit de
keuken van de neoliberale ideologie: iedereen is vrij en kan doen wat hij of
zij wil.
Ad Verbrugge schetst de samenhang tussen verzorgingsstaat en
onderwijs. Een kolfje naar zijn hand, want zijn vereniging pleit voor beter
onderwijs. Hij wijst op laaggeletterdheid in de onderste regionen van het
VMBO.
Is verheffing nodig? vraagt de altijd wat schalkse Polak.
Engelen vindt het een typisch Nederlands begrip, Robeyns
legt een verband met kansengelijkheid die er op jonge leeftijd of voor het
vervolg van het speciaal onderwijs niet is, Cordula, die ik bij haar voornaam
noem omdat die korter dan haar achternaam, vindt dat leerkrachten er veel taken
bij hebben gekregen, zodat de schooldag te kort is om de basisvaardigheden goed
aan te leren.
Verbrugge ziet in de ontwikkeling van het begrip verheffing
een verschuiving van de sociaal-democratische burgerideaal, uitgedragen door
Theo Thijssen, naar een kritisch individu in de jaren zestig. Engelen spreekt
van een culturele naast een economische component. De Cito-toets drukt de
school in een houdgreep, terwijl de samenleving om culturele bemoeienis vraagt.
Verbrugge stelt dat de cultuuroverdracht samen met basisvaardigheden eerder
langs verzuilde lijnen werd doorgegeven, maar dat de taak later door de staat
werd overgenomen.
Engelen zegt dat de verzorgingsstaat gedomineerd werd door
de sociale zekerheid en dat recentelijk pas het onderwijs erbij werd getrokken.
De kenniseconomische doelstelling staat centraal. Economisering krijgt meer
gewicht dan individualisering. Beheersing is sterker dan bevrijding, zegt
Robeyns die Chomsky met zijn kritiek op de neo-liberale ideologie in dit
verband noemt. Engelen zegt dat de economisering slecht is toegesneden op de
maatschappij van morgen. Individuen krijgen te weinig ruimte om hun eigen
vaardigheden te ontwikkelen.
De discussie gaat erover hoeveel verplichte stof men een
individu moet aanbieden. Burgerschap is belangrijk, maar Engelen is ertegen dat
VMBO-ers nog twee jaar MBO door de strot geduwd krijgen. Cordula vindt dat de
lesdag verlengd moet worden. Robeyns ziet daar wel wat in om moeders de kans te
geven langer door te werken. Engelen vindt het leerlingvolgsysteem belangrijk
als diagnostisch instrument, maar wijst op het gevaar om het als
selectie-instrument te gebruiken.
Polak vraagt of de staat zit te wachten op kritische
burgers. Verbrugge denkt dat er verwarring heerst over de koers van het
onderwijs. Er is geen eenduidige visie. Kan dat nog wel? vraagt Polak. Cordula
vindt het noodzakelijk dat kinderen met elkaar om kunnen gaan. Engelen noemt de
reproductiefunctie van het onderwijs. De staat moet waken sociaal-culturele
verschillen in de vorm van zelfstandige gymnasia bijvoorbeeld.
Interessant is de vraag die Cordula opwerpt waarom het
onderwijs opvoeding er eigenlijk bij krijgt als taak. Engelen stelt dat de
omgangsvormen van de middenklasse aan importantie hebben ingeboet. Verbrugge
noemt daarnaast het morele appèl vanuit de zuilen dat verdwenen is. Het
paternalisme is omvergeworpen maar wel van belang voor de socialisering. Robeyns
stelt zich voor dat er adviesbureaus voor ouders komen, zolang een opvoedbewijs
nog niet bestaat.
Engelen noemt het Nederlandse onderwijs de dood in de pot en
kijkt liever naar Finland waar de competentie veel hoger ligt bij leerkrachten
en leerlingen. De leerplichtige leeftijd moet daartoe omlaag, de scholen moeten
langer open zijn en een breder aanbod bieden, de selectie moet later
plaatsvinden en er moeten eisen gesteld worden aan studenten. Verbrugge bepleit
een terugkeer van de ambachtsschool. Polak sluit af. Ze zegt nog even gauw dat
we de erfenis aan het verkwanselen zijn, hoewel dat volgens mij niet de
essentie van het gesprek was. Ze roept kijkers op ideeën in te zenden voor het
onderwerp van het volgend jaar.
MBO128 Adalah Situs Judi Online Taruhan Sepak Bola, Casino, Sabung Ayam, Tangkas, Togel , Poker Terpopuler di Indonesia. Pasang Taruhan Online Melalui Agen Judi Terpercaya Indonesia MBO128, Proses Cepat, Banyak Bonus, Online 24 Jam dan Pasti Bayar!
BeantwoordenVerwijderen1 Userid bisa bermain semua permainan
Sabung Ayam
Sbobet
Casino Online
Tembak Ikan
IDN LIVE
Daftar bisa langsung ke:
WhatsApp : 085222555128