Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 31 augustus 2014

The trials of Muhammed Ali (2013), documentaire van Bill Siegel



Standvastige bokser en moslim raakt in gevecht met de publieke opinie

Bokser en activist Muhammed Ali heeft veel gezichten. Het duidelijkst herinner ik me hem van het gevecht in 1971 tegen Joe Frazier en later als lijder aan de ziekte van Parkinson, maar daarover gaat het niet in de documentaire van Bill Siegel. Daarin komen vooral zijn standvastigheid en zijn principes naar voren. Ali wilde vooral geen slaaf zijn en de ketenen doorbreken.

De strijd van Muhammed Ali (Louisville Kentucky, 1942) speelt zich af tegen de achtergrond van de toenemende kritiek op de achterstelling van zwarten in de Verenigde Staten begin jaren zestig, maar daarnaast ook rond diens aversie om deel te nemen aan de strijd in Vietnam. Dat laatste kwam hem in de publieke opinie op veel kritiek te staan. In 2005 kreeg hij als een soort eerherstel de Medal of Freedom uitgereikt door de toenmalige president George Bush, maar de vraag die daarbij in de documentaire gesteld wordt was wat de betekenis daarvan was.

In 1960 won de 19-jarige Cassius Clay een medaille tijdens de Olympische Spelen in Rome.
Het zette hem, ondersteund door een zesjarig sponsorcontract met plaatselijke zakenlieden, aan om wereldkampioen te willen worden. Een jaar later kreeg hij tijdens een verblijf in Miami interesse in de islam. De slogan dat wat voor een blanke de hemel is, voor een zwarte de hel is, sprak hem erg aan. Anders dan vele andere zwarten sloot hij zich niet aan bij de burgerrechtenbeweging die integratie nastreefde, maar koos hij volgens de leer van moslimleider Elijah Muhammed voor segregatie. Ook kon hij zich vinden in de ideeën van de radicale Malcolm X, maar toen die zich afsplitste van de hoofdstroom, bleef Clay toch bij de Black Muslims.

Tijdens een toernee kwam Clay zijn toekomstige vrouw tegen die zijn handtekening verscheurde met het oogmerk om hem te laten inzien dat hij zich als moslim moest laten dopen. Dat deed hij voor het titelgevecht in 1964 met Sonny Liston, hetgeen bijna nog betekende dat het gevecht niet door kon gaan, maar men kneep een oogje toe.

De titel wereldkampioen vierde hij met een tournee door Afrika en niet langs West-Europese steden. Hij liet zich voorstaan op zijn bijnaam The Greatest. De moord op Malcolm X werd vergezeld door brandstichting in de woning van Ali, waarop de moeder van Ali wilde dat hij brak met de Black Muslims, maar dat deed haar zoon niet. Zijn uitdager Patterson, die graag een moslim en militante zwarte in de pan wilde hakken kreeg een lange afstraffing van Ali en ook uitdager Terell ging eraan.

Des duivels was Ali toen hij een oproep kreeg voor militaire dienst, omdat president Johnson meer troepen nodig had in Vietnam. Hij vond dat hij het land een betere dienst bewees door te boksen. Daarnaast had hij ook niets tegen de Vietcong. Hij verwoordde dat standpunt tegen een commissie die zijn gewetensbezwaren toetste. Hij raakte daardoor zowel zijn sponsorcontract kwijt, mocht niet meer boksen, moest zijn titel inleveren en kreeg ook nog eens een gevangenisstraf opgelegd. Gedurende de lange rechtszaak hierover hield Ali spreekbeurten in het land om geld te verdienen. Ook trouwde hij met de vrouw die hem eerder had laten staan en kreeg kinderen met haar. In de praatshow met David Frost verkondigde Ali dat alle blanken duivels waren. 

Martin Luther King bewonderde vooral de moed van Ali. Hij kreeg meer steun: tijdens de Olympische Spelen in Mexico hieven zwarte winnaars van een hardloopnummer op het podium een bokshandschoen in de lucht. In 1970 was zijn rechtszaak tot het Hooggerechtshof aangekomen. Na veel juridisch getouwtrek werd Ali vrijgesproken. Inmiddels bokste hij alweer in Atlanta, Georgia. Na zijn gewonnen partij werd hij gefeliciteerd door de weduwe van Martin Luther King.

Hoewel Ali soms een hele grote mond had en erg kon snoeven over zijn boksprestaties, was hij ook een man die overeind bleef als hij werd aangevallen op zijn politieke standpunten. Iemand die de strijd aangaat met de publieke opinie in de Verenigde Staten is een hele grote.   

Hier de trailer.

1 opmerking:

  1. DE wereld heeft een enorm te kort aan mensen als " Muhammed Ali ".

    Hij was recht voor z'n raap, zowel met z'n mond als met z'n vuisten.
    Een groot mens, dat is ie, en dat zal die altijd blijven.
    Roberto la Verita

    BeantwoordenVerwijderen