Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 30 augustus 2014

Your song (2014), documentaire van Eveline van Dijck



Musici vertolken nare ervaringen van militairen

Muziek verbindt, bindt samen wat op een andere manier onmogelijk samen te brengen lijkt. Dit gegeven vormde voor Ingeborg Takken, Hoofd van de Humanitaire Geestelijke Verzorging om een project te starten waarin militairen met nare ervaringen en musici bij elkaar komen. Amy van Son, die zelf ooit een verbindende rol speelde in de radiokamer van een marineschip, was de geschikte persoon om het project vorm te geven. Door het verwoorden van de verhalen van de militairen in liederen wordt de verwerking gemakkelijker gemaakt. Eveline van Dijck volgt een viertal ensembles.

Frank van de Looy en Joost Engel vertelden de leden van hardrockband My favorite scar over hun ervaringen in Afghanistan, waar ze in 2006 tijdens een gevecht onder vuur kwamen te liggen maar er goed van afkwamen. ‘Wapenbroeders. Kameraden. Dat zijn ze sindsdien,’ aldus de site. ‘Frank: “Ik ga voor Joost door het vuur. Ik ga niet dagelijks op bezoek, maar als hij me midden in de nacht belt en zegt: ‘Ik heb hulp nodig’, dan sta ik naast mijn bed.”’ Resultaat was het rocknummer The mission, dat men veel begrip en emotie wordt aangehoord.

Mark Brinkman ging de samenwerking aan met Joep van Geffen en de blaaspartij van het Mariniersorkest. Hij vertelt op de site over de vriendschap tussen hem en de Irakeese burgemeester Majid. ‘Majid was een heel ingetogen mens. Een intellectueel. Rustig, beschaafd. Dat vond ik mooi. Een soort punt van beschaving in de grote diepe ellende. Daar had ik denk ik behoefte aan. Kijk, je zit in een kamp met militairen op post te kijken naar de boze buitenwereld. Dan is het ook heerlijk om ’s avonds even weg te gaan. Die balans was mooi. Ik kwam daar wel een paar keer per week. Dan werd ik weggebracht, tikte ik op de deur en dan ging dat deurtje open en zat ik daar gewoon een paar uur over van alles te praten. Gewoon bij hem thuis. Zijn zoontje zat ook wel eens bij mij op schoot.’ Anderzijds zegt hij ook dat zijn militairen dan buiten met hun wapens in de aanslag stonden. Het afscheid vierde hij met de burgemeester en zijn familie in de woestijn. Zijn verhaal resulteerde in het redelijk klassieke nummer Virtues.
Ingeborg Takken begrip ontstaan tussen de westerse soldaten en de Afghaanse bevolking. De samenwerking zorgt volgens haar voor een verbinding.

Davey van der Steen werkte samen met singer-songwriter Qeaux Qeaux Joans. Beiden hebben een moeilijke jeugd achter zich. Davey’s ouders konden niet meer voor hem zorgen waardoor hij in een pleeggezin belandde. Hij vertelt dat zoiets hem snel volwassen maakte. Qeaux leerde haar biologische vader pas op haar tiende kennen. Haar ervaring maakt dat ze opkomt voor gelijke rechten. Davey die al op Youtube te horen was met Zij gelooft in mij van André Hazes zingt samen met Qeaux met nummer Neem me mee. Hij doet de Nederlandse tekst en zij de Engelse terwijl ze ook de gitaarbegeleiding uitvogelt.

Verpleegkundige Johan de Lange werd in Srebrenica gevangen genomen en in een school opgesloten. Hij schreef daar een afscheidsbrief aan zijn familie maar overleefde de opsluiting. Hij maakte clandestien foto’s van de gebeurtenissen rond de genocide op Bosnische mannen en kon daar lang niet over praten. Pas na de geboorte van zijn dochter, tien jaar later, kwamen de beelden terug. Hij kreeg klachten en ging in therapie. In 2008 was hij zo ver om terug te gaan naar Bosnië, nu om de mensen aldaar te helpen hun droom te verwezenlijken. Daartoe houdt hij in Nederland inzamelingsacties. Singer song writer Aniek Maren (op de foto samen met Johan) heeft een lied voor hem geschreven dat Eyes Open Wide heet en vindt het spannend dat voor hem op haar gitaar te gehore te brengen. De Lange is ontroerd en zegt nog eens dat buitenstaanders zich niet kunnen voorstellen wat hij beleeft heeft. Muziek vormt een helende kracht.   

Your song maakt deel uit van het sociale mediaproject Your song powered by humanism. De titel is afkomstig van het gelijknamige lied van Elton John met de regel: My gift is my song yeah, and this one's for you.

Hier op de site van 2doc en hier op de site van Your Song meer informatie over de verschillende verhalen en naast de hier besproken muzieknummers en nog andere.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten