Desperate folkzanger moegebeukt door het leven
Het leven van een folkzanger vormt een boeiend onderwerp
voor een film. Niet in de laatste plaats door de hartverscheurende, weemoedige
nummers die er ongetwijfeld in te horen zijn. Inside Llewyn Davis is wat dat betreft een aardige
vertegenwoordiger van het genre. De muziek is mooi en de slonzige vertolker
ervan doet in de verte denken aan een mengeling tussen Bob Dylan en Leonard
Cohen. Om de film levensecht te maken zien en horen we de nodige pop- en folkzangers
die hun medewerking eraan hebben verleend. Zelfs de krullenbol van Bob Dylan
zien we op de rug. Het zou de start zijn van een carrière die lijnrecht
tegenover die van Llewyn Davis staat.
Inside Llewyn Davis
begint met een knokpartij na een optreden van Davis in The Gaslight Café in
Greenwich Village, New York 1961, de beginperiode van de popmuziek. Davis wordt
in een achteraf straatje in elkaar geslagen door een onbekende man omdat hij de
vorige avond kritiek had op het optreden van een vrouw. Achteraf blijkt het
fragment te passen aan het eind van de film. We moeten eerst aan de weet komen
hoe Davis aan lager wal is geraakt.
Een belangrijke factor in zijn neergang is ongetwijfeld de
dood van Mike Timlin, een vriend met wie hij samen folkmuziek maakte. Daarnaast
speelt ook de zwangerschap mee van het zangeresje Jean dat samen met haar huidige
vriend Jim ook vaak optreedt in The Gaslight Café. Llewyn, die geen stuiver te makken
heeft, moet als mogelijke vader aan geld komen om de abortus te betalen,
terwijl hij al dermate armlastig is dat hij in huizen van vrienden de nacht
doorbrengt.
Als hij het appartement van een professor met wie Llewyn
bevriend is, wil verlaten ontsnapt diens kat. Het beest dat steeds de vrijheid
zoekt blijkt een voortrekkersrol te spelen in de film. Llewyn doet alle mogelijke
moeite het beest op te sporen. Als hij het die eerste keer gevangen heeft,
blijkt de voordeur van de professor in het slot gevallen. Llewyn neemt het
beestje mee naar Jim en Jean (Carey Mulligan), met wie hij bevriend is. De
laatste is nijdig over zijn komst omdat ze hem ervan verdenkt dat hij haar
zwanger heeft gemaakt. Tot overmaat van ramp ontsnapt de kat daar ook weer.
Onderwijl doet Davis mee met een muzikaal trio om de abortus van Jean te kunnen
betalen.
Het verhaal krijgt meer body als Llewyn met bestuurder Johnny
van de beatgeneratie en een oude vermoeide jazzmusicus in een oude auto naar
Chicago reist om daar zijn geluk te beproeven. De producer van de platenmaatschappij
is in het geheel niet geïnteresseerd in de plaat Inside Llewyn Davis, die Davis hem aanbiedt, maar hij wil hem zelf
horen. Llewyn brengt enkele nummers ten gehore maar overtuigt niet en krijgt
het advies om samen met anderen te gaan zingen. Teleurgesteld gaat hij terug
naar New York. Aldaar wordt hij na een optreden in The Gaslight Café in het
donker in elkaar geslagen omdat hij een avond eerder kritiek had op een zangeres.
Wellicht zegt de kritiek van Llewyn op de vrouw veel over
hemzelf. Over zijn eigen frustratie om niet meer aandacht te krijgen. Om niet
verder te komen dan zijn eigen vader die vroeger Ierse folksongs ten gehore bracht
en inmiddels in een verzorgingstehuis zit opgeborgen. Om afgetroefd te worden
door Bob Dylan. Het is het liedje van het leven. Om doorleefd over de ellende
van het leven te kunnen zingen moet de vertolker ervan de nodige tegenslagen en
klappen geïncasseerd hebben. Maar teveel klappen zijn ook weer niet goed,
lijken de gebroeders Coen te willen zeggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten