Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 26 januari 2012

Woorden in de Waagschaal, taverne De Waag, 24 januari 2012


Dries Havermans opent de avond in de bomvolle taverne in Haarlem met te zeggen dat deze eerste keer van het nieuwe jaar meteen de laatste keer op een dinsdagavond is, want Woorden in de Waagschaal verhuist naar de laatste donderdag van de maand. De avond bestaat uit drie delen, die op de piano aan elkaar worden gespeeld door Appie Bulthuis. Er wordt begonnen en besloten met werk van dichters en dichteressen die zich aangemeld hebben. Tussendoor strooit Havermans aforismen over opvoeding en onderwijs rond. Dat past mooi bij de gast van de avond, de vroegere leraar Engels L.H. Wiener.

De eerste dichter John Zwart valt pas later binnen, daarom bijt Jolice Heij onverwacht de spits af. Ze leest een aantal gedichten voor met een ironisch, erotische strekking, onder andere een uit het Duits vertaald gedicht Höre, dat begint met Hoor, ik roof bij nacht en ook Carpe Noctum, die ook op haar site staat. Ze eindigt met Eenvoud: De liefde houdt van eenvoudige dingen.

‘Dat was een opening,’ stelt Havermans vast. De tweede dichter is Jarl van Maltha, die eerder de in eigen beheer uitgegeven dichtbundel Door donker en licht in De Waag presenteerde. Zijn gedichten zijn meer existentieel en emotioneel. Hier een artikel over hem in het Haarlems Dagblad van 26 april j.l. 

Anna Eradus zit in een schrijfclub en leest drie korte gedichten met veel bijvoeglijke naamwoorden, gedetailleerd over de natuur.

Marten Janse leest ook drie gedichten maar wisselt die af met informatie over de Dichtlijn voor dit voorjaar, die al veel deelnemers heeft en de Nationale Gedichtendag, die vandaag gehouden wordt. Hij vraagt mensen hun out of office mededeling vergezeld te doen gaan door een gedicht, meldt dat Sylvia Hubers met haar nieuwe bundel God gaf ons apparaten in boekhandel Bloemendaal is en dat hijzelf bij boekhandel Blokker in Heemstede zijn nieuwe bundel presenteert.

Herman van Mourik introduceert L.H.Wiener voor wie hem nog niet kent. De Haarlemse schrijver debuteerde met Seizoensarbeid (1967) en brak door met Nestor (2002). De Libris prijs voor De verering van Quirina T. werd in 2007 net voor zijn neus weggekaapt door Arnon Grunberg, zegt van Mourik. Zijn nieuwste boek Shanghai Massage (2011) gaat over het afscheid van Quirina. Alter ego Ezra Berger doet er van alles aan het 42 jaar jongere meisje die ooit bij hem aankwam, te vergeten. Hij verzint zelfkwellende verhalen die erger zijn dan zijn verdriet en zoekt contact met de masseuse Ming.
Van Mourik vraagt waarom het boek geen roman is. Wiener antwoordt dat geen van boeken romans zijn. Hij is een verhalenschrijver, een verteller. De fragmentarische opzet van Nestor werkte zo goed dat hij die lijn heeft aangehouden, maar hierna schrijft hij weer een verhalenbundel. De misantropie van Berger wordt gecompenseerd door zijn liefde voor dieren, vooral voor vogels. 
Tot slot leest Wiener een fragment voor over de massage, die Berger ontvangt. ‘Ik wist van deze massage methode niet af,’ aldus begint een tot de verbeelding sprekend en de lezer meenemend fragment. 

Filmkunstenaar Gerrit van Dijk toont in het kader van een nieuw Haarlems moNUment een animatie, die een pastiche is op een commercial van Apple. Zeventien bekende Haarlemmers, waaronder de kleinzoon van Gerrit, passeren de revue. Het is een ode aan dwarsdenkers en cultuurbeïnvloeders in Haarlem. Hier meer over dit project.

Vervolgens bracht een jongeman van wie ik de naam niet heb kunnen achterhalen maar van wie ik wel een foto vond, nogal visionaire teksten, mooi voorgedragen waaronder stadsgedichten over Brussel en Den Haag: de weduwe uit Indië kwijnt.

Na Yvonne Hoogervorst die bij Poetry in Motion in de Raaks was en een aantal gedichten leest, waaronder Tolerant is de ervaren John Zwart een goede afsluiter. Hij leest een gedicht voor over Magritte, die een dramatische jeugd kende omdat zijn moeder verdronk. Hij troostte zichzelf met het idee dat zijn moeder een vis wilde zijn. Daarom schilderde hij veel water en vissen. John heeft ook iets vrolijkers over de economische crisis. Hij vertelt tussendoor dat het thema van de gedichtendag Stroom is. Hij heeft een blog, waarop hij maandelijks een ander thema behandeld. Vanavond is hij te gast bij de Openbare Bibliotheek Amsterdam tijdens een marathon van dichters over dichters. Hijzelf bewondert Slauerhoff. Onder diens misantropie schuilt een hunkering naar eerlijkheid. Zwart heeft een maritiem verleden met hem gemeen. Hij sluit af met Tuimeling, dat over een lustgevoel bij thuiskomst van zee gaat. Een waardige afsluiting van de avond. Hier iets meer over hem. Hier nog meer.

Hier meer over de Haarlemse Dichtlijn, hier meer over de bundel Letters vangen van Yvonne Hoogervorst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten