Te persoonlijk portret van de oude dag.
Met enig voorbehoud begon ik aan de documentaire, want ik
herinnerde me de naam Lataster als symbool van erg persoonlijk getinte
documentaires, zoals over de Oost-Duitse afkomst van Petra. In Niet zonder
jou zijn de ouders van Peter het onderwerp. De zinsnede van T. S. Eliot Met
deze brokkstukken stut ik mijn ruines deed het ergste vermoeden. De tango
die in de huiskamer voor hen gedanst wordt, stelde evenmin niet gerust.
De dag begint in het riante buitenhuis in Sloterdijk als
Hermine (81) in ochtendjas, koffie inschenkt en de suikerpot zoekt die voor
haar neus staat. Haar gescharrel in de keukenkastjes hetgeen wijst op
vergeetachtigheid. Wat later verschijnt ook haar man Ger (88) aan tafel als een
verfomfaaide oude clown met zijn wilde witte haren en een grote neus in zijn
expressieve gezicht. Zijn doofheid
leidt tot dwaze conversaties met zijn vrouw. Ger wordt vervolgens
gewassen door zijn schoondochter. Zijn oude mannenlijf komt uitgebreid in
beeld.
Hermine lijdt behalve aan vergeetachtigheid ook aan een
moeilijk te behandelen vorm van nierkanker. Ze heeft pijn in haar bovenbenen en
loopt daarom veel rond. Ze gaat de tuin in om, tot zichtbaar ongenoegen van Ger
die achter het raam naar haar zit te koekeloeren, met de tuinslang te stoeien,
ze brengt koffie naar Ger die geestelijk nog goed bij is en zijn dagen slijt
achter nogal abstracte schilderdoeken. Tot zijn ongenoegen moet hij weer plassen,
zoals ’s nachts ook vaker. De ouderdom komt met gebreken.
Het is wonderlijk hoe de oude baas met houtskool driftig
lijnen trekt, die inkleurt met verf en
die soms weer met een doek uitsmeert. Hermine geeft commentaar op
herkenbare figuren zoals handen en voeten. Het is te merken dat Ger moeite
heeft met haar kritiek, maar hij lijkt in de loop der jaren toch een modus
gevonden te hebben om er mee om te gaan. Hermine van haar kant toont
fotografische portretten die ze in landen rond de Middellandse Zee gemaakt
heeft.
Het echtpaar luistert stil naar klassieke muziek. Vergane
glorie, zou het onderschrift kunnen luiden. Later op de dag komt de borrel op
tafel. Ger probeert vergeefs een fles witte wijn open te maken en heeft een
andere kurketrekker nodig. Nee, niet voor de jenever, Hermine, maar voor de
wijn.
Ze scharrelen door de dag, Hermine door het tuin, Ger achter
de rollator. Wat moet je anders? zegt Ger, ontdaan over zijn schilderwerk. Het
is weer wat anders dan rummycub. Toch is het gestuntel voor de kijker niet zo
boeiend. Ger die op zoek gaat naar het tasje van Hermine, dat vindt maar
daarmee niet haar onrust oplost. Vervelend wordt je van alle traagheid die des
ouderdoms is.
Tenslotte wordt de pijn voor Hermine ondraaglijk. Ze vreest
dat het afgelopen is en ze krijgt gelijk. Ger gaat in zijn rolstoel achter de
kist aan naar de begraafplaats. Niet veel later manoevreert hij weer door het
atelier. Hij schetst, laat zijn hand zakken, huilt. Kunst veegt niet het
verdriet weg.
De vraag blijft waarom dit aftakelingsproces gefilmd moet
worden. Een bezoek aan een verzorgingstehuis levert dezelfde beelden op. Het is
bewonderswaardig dat de familie het op zich neemt om voor de oudjes te zorgen
en Ger in staat stelt zijn schilderactiviteiten uit te oefenen, maar in
hoeverre overstijgt zo’n portret het persoonlijke? Wat zegt het ons over de
toestand van de mens, dat wij nog niet wisten?
Aandoenlijk is het om Peter na de dood van zijn moeder bij
zijn vader op bed te zien kruipen om hem te troosten, maar tegelijk voelde ik
me een voyeur en was ik opgelucht toen de documentaire eindelijk afgelopen was.
Toch meer iets om in de familiekring van de Latasters te bekijken.
Deze beoordeling verscheen eerder op www.recensieburger.nl.
Deze beoordeling verscheen eerder op www.recensieburger.nl.
Het feit alleen dat je het moeilijk hebt gevonden om er naar te kijken is al een antwoord op je vraag: Waarom dit aftakelingsproces gefilmd moet worden?
BeantwoordenVerwijderenDe laatste fase van het menselijk leven: Oud zijn. Functie verlies en dan de dood die een verlossing is. We moeten er allemaal doorheen, als we tenminste niet jong zijn gestorven en dat is dan gelijk het antwoord op je vraag waarom deze documentaire het persoonlijke overstijgt.
De laatste levensfase is tevens het laatste taboe in de Westerse samenleving waar we liever niet mee geconfronteerd worden of over na willen denken.
mijn punt is niet zozeer dat het aftakelingsproces niet getoond mag worden, maar dat het in deze docu teveel riekt naar nestgeur.
VerwijderenIk heb de documentaire ook gezien.In tegenstelling tot jou, vond ik het erg mooi en aangrijpend. Zelfs, en misschien wel juist, die delen waarbij Peter achter de camera wegkomt om zijn moeder te steunen bij het lopen. Waarschijnlijk om dat mijn ouders in dezelfde fase zaten/zitten, maar dan omgekeerd. Ik vond het moeilijk om naar te kijken, maar zo verschrikkelijk herkenbaar. De gebaren, de manier waarop het echtpaar met elkaar omging, de ergernis, het naïeve van de dementerende vrou, het was bijna gelijk aan de weg die mijn ouders zijn gegaan. Met dien verstande dat dus niet mijn moeder - die licht dementeert - maar mijn vader is overleden(hij is in de nacht van 21 op 22 januari overleden en we hebben hem gisteren begraven).
BeantwoordenVerwijderenAls het zorgproces rondom het stel net zo gegaan is als bij ons, dan was dat behoorlijk heftig. Dus daarmee heb je misschien een ander antwoord op de vraag in hoeverre zo'n portret het persoonlijke overstijgt; als je er nog niet mee te maken hebt gehad, kun je zien hoe zo'n proces verloopt, als je er wel mee te maken hebt gehad, vind je her- en erkenning.
bedankt voor deze uitvoerige reactie.
VerwijderenAfgelopen maandag 19 maart 2012 overleed Ger Lataster. Dat hij moge rusten in vrede.
BeantwoordenVerwijderen