De vlek van Willem Jan Otten is een muzikale
vertelling over twee levens die in de war worden geschopt door een medische
fout. De saxofonist Abe Kans hoort dat hij een enorme vlek op zijn longen heeft,
terwijl de Braziliaanse priester Josephsson verneemt dat zijn longen
brandschoon zijn.
Otten moest lachen toen het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis
(OLVG) zich verbijsterd afvroeg of men inderdaad twee longfoto’s verwisseld
had. Zijn vertelling is een parabel. Hij ontleende het onderwerp, zo vertelt
hij uit zichzelf, aan een verhaal van Rudy Kousbroek die hetzelfde overkwam:
Kousbroek had gelukkig geen vlek op de longen, hoewel hem eerder het
tegenovergestelde meegedeeld was.
Otten vindt het ontmoedigend dat fictie voor de
werkelijkheid gehouden wordt, maar geeft toe dat hij de ambiance van het OLVG
nodig had om het zijn mythische verhaal een achtergrond te geven. Het OLVG
beschikt over een lichtstraat, een hoge overkoepelende ruimte waarin iedereen doorheen
gaat op weg naar de verschillende afdelingen. Iedereen die daar loopt heeft op
een of andere manier met lijden te maken. De werkelijkheid heeft daar een
andere logica dan op de straat buiten het ziekenhuis. De lichtstraat voert ook
naar de kapel waar men gebruik van kan maken, bijvoorbeeld om ervaringen
schriftelijk mee te delen in een boek.
Otten noemt een ziekenhuis bijzonder vanwege de concentratie
met de dood. Nergens komt de vraag naar leven of dood zo duidelijk naar voren
als in een ziekenhuis. Een jaar of drie geleden kwam hij vaak bij zijn vader
die in coma op de Intensive Care van het OLVG lag. Het ademen door de longen is
een essentiële menselijke functie.
Wim Brands toont de bundel Gerichte gedichten die
komende donderdag meedingt naar de VSB poëzieprijs. Otten leest een gedicht
voor over de schilder Jan
Mankes, die een portret maakte van een kind dat heel erg leek op Willy, het
broertje van Ottens vader, die op driejarige leeftijd verongelukte. Het
schilderij was in bezit van de opa van Otten en werd later door Scheringa
gekocht en is op dit moment niet te zien.
Brands vraagt Otten naar zijn motief om katholiek te worden.
Otten weet nog dat hij op 43 jarige leeftijd op Goede Vrijdag 1999 tijdens de
kruiswegstatie in de St. Vituskerk in Naarden zijn gedachten direct tot
Christus richtte in plaats van zoals gewoonlijk met een omweg. Brands vraagt
hem of hij zich herkent in Ferrara’s Bad lieutenant (1992).
Otten zegt dat het inderdaad gaat om ontferming. Als een magneet werd hij in
een knielende positie getrokken toen Jezus de geest gaf.
Het is grappig dat die uitspraak op verschillende manieren
verstaan kan worden.
Niet Willem Jan Otten, maar de Vlaming Jan Lauwereyns won de VSB-poëzie prijs die gisteravond al werd uitgereikt. Hij is vrij onbekend, een natuurwetenschapper, woont in Japan en heeft al zeven dichtbundels op zijn naam staan.
BeantwoordenVerwijderen