De kijker aan de hand genomen.
Documentaires worden bepaald door het gezichtspunt van de
maker. De kijker is zich er vaak niet van bewust dat hij een meekijker is. Dat
de beelden zijn uitgekozen en dat er gemonteerd is voorafgaande aan
uitzending.
Wanneer we daarbij worden rondgeleid door een gids is sprake
van een nog grotere afstand tot het vertoonde. We kijken niet alleen door de
ogen van de cameraman maar ook nog eens naar de figuur van de gids. Dit soort
aanpak lijkt steeds meer aan terrein te winnen. Ik herinner me de reisverslagen
van Paul Theroux. Jan Leyers en onlangs Paul Rosenmöller voegden zich in het
rijtje.
Het lijkt erop dat de kijker als een onmondig kind aan het
handje meegenomen moet worden.
Dat hij geamuseerd moet worden, de weg gewezen. Omdat hij
anders afhaakt. Sunny Bergman was met haar naïeve, eerlijke blik in een serie
over vrouwelijke seksualiteit een welkome uitzondering.
Inmiddels is er een nieuwe gastheer opgestaan. Een grote
blonde Engelsman, die luistert naar de naam Redmond O’Hanlon. Acht keer neemt hij ons
mee naar een held uit het verleden. De serie werd met veel tamtam aangekondigd.
Met lovende one-liners van de belangrijkste landelijke kranten en daarachter de
uitroep: oordeel zelf. Dat werkt wel. Ik had verwacht dat ik ging kijken naar
een BBC-productie, maar het betrof een eigen maaksel van de VPRO. Dat zette me
aan het denken. Waarom huurt men een Engelsman in? Hoe is dit tot stand gekomen?
Wilde men hem bij de BBC niet hebben?
Veel tijd om daarover na te denken had ik niet, want de
lijvige O’Hanlon had zijn koffer al gepakt. Hij ging op weg naar Spitsbergen,
waar ruim een eeuw geleden de Zweed Andrée samen met twee andere avonturiers
een poging waagde om met een luchtballon de Noordpool over te steken. Dertig
jaar later vonden vissers hun bevroren lichamen, hun dagboeken en een camera.
Andrée werd door het thuisfront vereerd als een held.
O’Hanlon bezoekt het museum dat voor de ballonvaarders is
ingericht en spreekt met deskundigen die allen van mening zijn dat het
gekkewerk was was Andrée ondernam. Hij ging al weg met een lekke ballon. Uit
eerzucht meent een ondervraagde.
Wat bijblijft is de figuur van O’Hanlon, die als een Olie B.
Bommel zijn rolkoffer over een verlaten weg door een onmetelijk sneeuwlandschap
met zich mee trekt, zich afvragend of hij niet door een ijsbeer zal worden
opgegeten, die uitgelegd krijgt dat je bevroren vingers moet afhakken om te
voorkomen dat het bevriezingsproces verder gaat, die op zijn rug liggend bij
het graf van Andrée zich de weinig relevante vraag stelt of het een droom was
of werkelijkheid. Dat zijn plaatjes die er niet toe doen, die het uitzicht
belemmeren. Met weemoed denk ik terug aan documentaires als Diogenes en Het
gat van Nederland waarmee de VPRO groot werd.
Deze recensie werd eerder geplaatst op www.recensieburger.nl
Deze recensie werd eerder geplaatst op www.recensieburger.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten