Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 16 mei 2015

Sla munt uit de crisis (2011), documentaire van Jamie Kastner



Onwaardige documentaire over het doorstaan van de economische crisis

De crisis als kans, denk ik meteen. Deze slogan wordt vaak al te gemakkelijk door personen uitgesproken die zelf niet zo erg getroffen worden door de economische crisis. Al is de andere kant net zo improductief: mensen die de moed verliezen en hun kop in het zand steken. In crisistijden is het belangrijk om weer terug te grijpen op oude beproefde middelen om te overleven. Dat hoeft niet veel te kosten en dat bevordert de creativiteit. De Canadees Jamie Kastner vat dit wel heel breed op. Ik hoor hem niet over zuinig aan doen. Zijn documentaire Sla munt uit de crisis is, zegt hij, leuk en eenvoudig. 

Kastner blikt terug op de Great Depression in de dertiger jaren en constateert dat vooral de middenklasse er door getroffen werd. (Over de arbeidersklasse hoor ik hem niet.) De rijken leden alleen papieren verliezen, maar bij de middenklasse stegen de zelfmoordcijfers. Die klasse moet dus volgens hem een riem onder het hart gestoken worden. Het systeem is volgens hem niet te veranderen, maar men kan wel op de crisis inspelen. Dit recessionize zoals hij dat noemt gaat in vijftien stappen.

1.      School je om! Kastner gaat op bezoek bij Camp Millionaire, waar een bevlogen leidster, afkomstig uit een gezin waar alleen de mannen over het geld gingen, de pupillen voorhoudt op de eerste plaats aan zichzelf te denken. Op die manier is kapitaalverlies te voorkomen.
2.      Verhuis! In de Great Depression waren er veel daklozen, waardoor Hoover huizen liet neerzetten voor de armen. Tegenwoordig kan men huizen bewonen die nog niet zijn verkocht, zoals een gescheiden knappe blondine met haar twee kinderen doet in een luxe villa.
3.      Blijf flexibel! Een cosmetisch chirurg heeft zijn tarieven aangepast waardoor hij zijn werk houdt en de patiënte die een borstverkleining heeft laten uitvoeren, is gelukkig.
4.      Volg de markt! Een makelaar die vroeger nieuwbouwhuizen verkocht, richt zich nu op de executieverkoop. Hij speelde daarnaast bijrollen in films en heeft een cursus geschreven hoe men makelaar wordt, die hij graag wil uitgeven.
5.      Grijp je kans! Een handelaar in bedrijfsvliegtuigen doet in deze crisistijd goede zaken.
6.      Herontdek! Zoals men tijdens de Great Depression in New York op straat appels ging verkopen, rijdt men nu met een Green Truck tijdens lunchtijd langs bedrijven. Een voormalig mannelijk model moet wel concurrentie accepteren, maar dat is Amerika, zegt hij.
7.      Vernieuw! Een eigenaresse van een modewinkel is, hoewel ze door haar oude klanten met de nek werd aangekeken, overgestapt naar lifestyle artikelen.     
8.      Draag bij! Een voormalig bankmedewerkster is na haar ontslag geiten gaan hoeden in Californië. Omdat die giftige struiken eten, helpt ze de gemeenschap.
9.      Bedel, leen, steel! Kastner vliegt naar Europa om twee jonge Amsterdamse ondernemers, afkomstig uit creatieve beroepen, te volgen die Snurk international hebben opgericht en beddegoed op de markt brengen voor daklozen onder de naam Le Clochard, door Kastner uitgeprobeerd (zie foto).
10.  Blijf fit! In Londen doen voormalig medewerkers uit The City aan schaakboksen, een combinatiesport waarbij strategisch denken belangrijk is.
11.  Knijp terug! Hoewel de seksindustrie moet inkrimpen heeft men in een bordeel in een dichtbevolkte wijk in Berlijn een ecotarief ingesteld voor klanten die met de metro of met de fiets komen.
12.  Stap uit de bedrijfstredmolen! In een hotel in Nantes pleziert men de gasten met kamers ingericht voor hamsters, opdat ze matige bedrijfswinsten even vergeten.
13.  Kleed je als winnaar! Kastner bezoekt een Italiaans bedrijfje dat dure maatpakken maakt, omdat die langer mee gaan.
14.  Vergeet je ontspanning niet! De verkoop van luxe jachten aan de Cote d’Azur is nooit echt ingestort omdat men toch met vakantie moet.
15.  Eet veel taart! In Dubai zijn de inkomsten van huwelijksfotografen gestegen omdat beunhazen uit de markt gegooid zijn.

Terug in Californië ontdekt Kastner dat er een geit weg is. Hij raadt aan daarom de hele reeks van 1 tot en met 15 nog eens te doorlopen. Erg flauw allemaal! Een documentaire onwaardig. Ik hou het maar op gewone zuinigheid en creatief omgaan met de beschikbare middelen. 

Hier de trailer van de documentaire die in het Engels Recessionize! For fun and profit! heet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen