Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 27 mei 2015

Inner revolution, portret Frank Uyttebroeck (2015), documentaire van Julia Strijland



Het boeddhisme als medicijn tegen verslavingen

Ik zag Frank Uyttebroeck voor het eerst afgelopen weekend in het NOS journaal toen hij aan het woord kwam over het seksueel misbruik onder boeddhisten. Een onderzoeker vertelde daarop dat misbruik voorkomt in alle instituties waarin machtsverschillen aanwezig zijn, maar het is natuurlijk treurig dat dit in zo’n pure religie ook al opdoemt.

Uyttebroeck bekeerde zich tot het boeddhisme nadat hij was vastgelopen in de muziek. Hij was lid van de Belgische rockband De kreuners, maar raakte tijdens optredens de voeling met zichzelf kwijt. Zijn leven was een schijnbestaan. Als kind zag hij zeen stervende kat die was aangereden. De blik van het beest herkende hij toen hij ziek van egoïne, zoals hij dat noemt, in de spiegel van zijn oven keek en daarin de blik van de kat herkende. Hij verlegde spoor en richtte de boeddhistische gemeenschap Tegen de stroom in Rotterdam op.

Uyttebroeck geeft ook trainingen in de Verenigde Staten. Als ik het goed begrepen heb onder supervisie van Noah Levine, die veel aandacht heeft voor verslavingsproblematiek zoals ieder mens wel kent. Verslaving en gehechtheid zijn identiek aan elkaar. De Boeddha was volgens Uyttebroeck een punker avant la lettre, dat het oneens was met de bestaande toestand en vooral die in hemzelf. Het leven is geen lijden, maar dat maken we ervan door onze gehechtheid. Uyttebroeck doorliep zelf ook een leerschool. Aanvankelijk wilde hij de beste Tibetaanse boeddhist worden die er was. Later besefte hij dat hij daarmee in een valkuil was gelopen. Hij verricht hulp aan mensen die ook op een andere, waarachtiger manier willen leven en vraagt zich daarbij af vanuit welk motief dat voorkomt. Is het toch weer het ego dat hem parten speelt?

Eline kampte met een drankverslaving en skypt met Uyttebroeck om haar leven op de rails te krijgen. Ze mediteert langdurig, ook een teken van verslaving beseft ze zelf, maar minder schadelijk dan de drank. Uyttebroeck vertelt haar over de schoonmaak van de geest die arbeid kost. Eline beseft ook wel dat het niet alleen bliss is dat haar toevalt. Uyttebroeck doet ook ademsessies met haar en laat haar een ijskoud bad ervaren. Het gaat uiteindelijk om de invulling van haar leven, waarin ze goed voor zichzelf moet zorgen.   

Stijn is een transman zoals hij zichzelf noemt. Als vrouw voelde hij zich een aliën. Hij heeft al een operatie ondergaan, maar er volgen meer. Stijn kijkt ernaar uit om als een echte man tegen een boom te plassen. De emotionele veranderingen vangt hij op door een boeddhistische levenswijze. Hij ondernam een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, waarbij hij zichzelf tegenkwam. Vroeger schreef Stijn in dagboeken waarin onder andere een scheermesje zit waarmee hij zichzelf van het leven wilde beroven. Nadat hij zijn familie over zijn pijn verteld had, bleef men hem toch met zijn oude naam aanspreken. Tijdens een meditatiesessie met Frank raakt hij overmand door verdriet, waarop Frank hem omhelst.

Barbara werkt als sociotherapeut in de verslavingszorg en praat met personen die in de kliniek zijn opgenomen over de problemen die ze tegenkomen na het afkicken. Ze kwam in contact met Noah Levine en vervolgens met Uyttebroeck op Facebook. Ze zegt dat het moeilijk is om zichzelf in het proces van herstel kwetsbaar op te stellen en is zelf op zoek naar innerlijke rust. Uyttebroeck helpt haar daarbij. Hij zegt dat eigenliefde belangrijk is en dat ze zichzelf niet op de kop moet geven.

Tenslotte legt hij een oudere vrouw af, die tijdens de documentaire sterft. De dood is in meer betekenissen een mooie afsluiting.

Hier de site van Tegen de stroom in met daarop ook een trailer van Inner revolution.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen