Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 13 juli 2014

It’s all in the sky (2013), documentaire van Sarah Mathilde Domogala



Jonge ambitieuze vrouwen maken hun eigen modebeeld

Met de documentaire It’s in the sky vervolgt Sarah Mathilde Domogala min of meer de weg die ze insloeg met de documentaire All we always wanted. Ging het in de vorige documentaire, die ik gisteren besprak, over de zware last die artistieke dertigers door de prestatiemaatschappij opgelegd krijgen, ditmaal verdiept Domogala zich in het beeld dat jonge, goed opgeleide vrouwen van zichzelf geven door hun kleding. Domogala valt op wat betref de sensitieve manier waarop ze haar films maakt. In de informatie op de site van haar productiebedrijf 100 % Halal (zie hieronder) staat dat ze een unieke en dromerige visie op het moderne leven heeft die tot uiting komt in haar visuele stijl. Dat ze daarbij de tijdgeest verstaat is mooi meegenomen.

De visuele stijl is meteen mooi zichtbaar in de zwerm vogels die Domogala in de lucht volgt. De zwerm volgt voor ons totaal onbegrijpelijke patronen. Het brengt de 35-jarige, half Franse, ambitieuze Amsterdamse filmmaakster tot de verzuchting dat we ons gedragen als anderen terwijl we denken dat we uniek zijn.

Ze illustreert dit aan de hand van haar klerenkast. Overal om haar heen ziet ze jonge vrouwen in dezelfde sobere outfit, of ze nu in Amsterdam, Londen of Parijs wonen. De kleding doet haar denken aan kostschooluniforms, soms zelfs met een wit boordje boven de trui, zoals de De Britse hoofdredacteur van The gentlewoman, Penny Martin (40, zie foto) draagt. Ze ondervraagt de vrouwen die ze ziet over hun keuze. Een Nederlandse schrijfster zegt dat het een beetje mannelijk is. In ieder geval doet men afstand van de kleurige, opvallende designs waarmee de courante media het vrouwbeeld weergeven.

Modeontwerpster Charlotte uit Stockholm zegt dat vrouwen zich daarover vragen gingen stellen. Ze denkt dat er een nieuw soort vrouw opstaat, dat minder aan de maatschappelijke verwachtingen voldoet. Ellie Uyttenbroek (van het fascinerende kunstproject Exactitudes) spreekt van underdressen, omdat deze ambitieuze midden dertigers en nog zonder kinderen geen make-up gebruiken, maar zich wel verzorgd kleden. Dit soort druk bezette vrouwen zoeken harmonie in de drukte, teveel poeha doet afbreuk aan hun individualiteit.

Volgens trendwatcher Lidewij Edelkoort gaat het om kleding gaat waarbij men zichzelf kan zijn in de vele rollen die men te vervullen heeft. Ze ziet de kleding als een reactie op de Sex in the City achtige Bimbo’s (uit de serie van Ellie Uyttenbroek) die in de mainstream de boventoon voeren.

Penny Martin zegt dat deze vrouw geen object wil zijn, dat door de mainstream wordt geproduceerd. Annemarieke van Drimmelen (34), fotografe in New York, illustreert haar visie door de kwetsbare schoonheid van de vrouw vast te leggen met halsrimpels en al. Het Franse model Caroline de Maigret (38) zegt dat het bij het wat oudere model meer om de vrouw zelf gaat.   

 Domogala vraagt zich af of het opnieuw om een keurslijf gaat, maar Edelkoort denkt van niet. De anonieme, bijna spirituele kleding is geen dictaat waaraan men moet voldoen, noch een gril, maar een behoefte van vrouwen zelf. Deze blijft onder de radar blijft en kan daarom ook niet gemakkelijk worden opgepikt. Domogala bevestigt dit door te zeggen dat ze voor een eenvoudig leven kiest. Het kan natuurlijk het gevolg zijn van de crisis of van het ouder worden, zegt ze, maar daaronder zit iets dat essentieel is en dat met een ander zelfbeeld te maken heeft, dat meer congruentie zoekt tussen de buiten- en de binnenkant en dat meer het hart volgt. Net als de vogels uit het begin van It’s all in the sky zijn we, zoals we geneigd zijn te denken, geen losse individuen, maar worden we gestuurd door onze diepste verlangens die, net als in de zwerm, heen en weer golven.  

Hier de informatie over Sarah op 100 % Halal

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen