Het verbaasde me om gisteravond tijdens een ouderavond van
de middelbare school, die mijn veertienjarige zoon bezoekt, van zijn mentor te
horen hoe slecht de leerlingen hun toekomstige proefwerken in hun agenda’s
noteren. Misschien is zoiets uit de tijd, dacht ik want hij vertelde dat
sommige leerlingen aan het eind van de les vragen of ze hun mobiele telefoon
mogen halen omdat hun agenda daar in zit. Afgezien daarvan begreep ik meteen
waarop de leraar doelde, want ook thuis verbaast het me vaak dat mijn zoon
nooit iets noteert, ook de dagen en tijden van sportwedstrijden, feestjes laat
hij vrolijk op zich af komen, soms met wat onnodige haastige gevolgen.
Ik ben degene die al jaren zijn afspraken in mijn agenda
bijhoudt en soms vind ik dat de tijd gekomen is dat hij het zelf doet. Gister
nog gaf ik hem een kaartje met daarop de datum op voor een controle afspraak
bij de tandarts. Enkele uren later vond ik het terug op de bank en stond ik in
dubio wat ik ermee zou doen. De afspraak stond al wel in mijn agenda.
In ieder geval zette de opmerking van de mentor mij aan het
denken. Hoe was ik zelf in die tijd? Ik kan me herinneren dat we na afloop van
de lessen onze agenda’s moesten pakken. Dat ging dan waarschijnlijk klassikaal
en dat hoorde bij het schoolritueel. Of ik proefwerken noteerde? Ik heb nog
oude schoolagenda’s bewaard en zie dat ik daarin alles heb doorgekrast.
Daarover doordenkend herinner ik me dat ik pas later
consequent mijn afspraken ben gaan noteren. Ik weet niet meer vanaf wanneer.
Misschien is het langzaam aan gegroeid. Van tien jaar geleden kan ik nagaan wat
ik op een bepaalde dag deed. Ik vraag me af waarom ik dat ooit ben gaan doen,
wat voor dwangmatigheid daar aan ten grondslag ligt.
Ik moest denken aan het onderscheid dat Freud maakte tussen
Lustprinzip en realiteitsprincipe. Bij het eerste, gestuurd door het Es, gaat
het erom de eigen behoeften zoveel mogelijk te bevredigen, bij het tweede,
vanuit het Ich gestuurd, wordt het verstand betrokken bij het bevredigen van
lust en het vermijden van pijn. Dat laatste hangt samen met vervelende
ervaringen, die het kind in zijn leventje opdoet en waarin het leert dat het
niet altijd het beste is om lust na te streven. Te veel snoepen veroorzaakt
buikpijn. Het kind leert door schade en schande zijn driften te beheersen en is
steeds beter in staat om eigen behoeften te verenigen met die van zijn
omgeving. Hoe moeilijk zoiets blijft zien we aan alle eetproblemen van
volwassen in onze maatschappij.
Vanuit het onderscheid dat Freud maakte kwam ik erop dat
mijn zoon en met hem veel middelbare scholieren volgens het lustprincipe leven
en zich zo min mogelijk willen laten afleiden door de werkelijkheid, die
waarschijnlijk toch al veel indringender op hen afkomt dan ik de tijd dat ik
jong was. Eigenlijk zou daar ook wel meer aandacht voor mogen zijn. Je bent
maar een keer jong. De tijd van verantwoordelijkheid komt nog. Kortom: laat mij
in hun jeugdland nog maar een tijdje de afspraken van mijn zoon in mijn agenda
noteren en hem erop attent maken als hij weer eens op een bepaalde tijd of dag
ergens moet opdraven.
Veel van mijn afspraken zitten in mijn hoofd. Ik heb mijn agenda jaren geleden afgeschaft omdat ik uit mijn hoofd wist wat erin stond.
BeantwoordenVerwijderenLater ben ik ook mijn gsm gaan gebruiken. Erg handig want die kon ik op tijd laten rinkelen voor ouderavonden ed.
Nu hebben we een prikbord in de keuken. Kaartjes van de tandarts en andere afspraken prik daarop. Desnoods zelf geschreven. Werkt erg goed.
Onze tandarts belt een dag van te voren om een afspraak te bevestigen. Zoonlief heeft een beugel dus Mireille belt ons regelmatig..... en ook al twee belde ze om te vragen waar hij bleef terwijl ik zeker wist dat hij 40 daarvoor op de fiets was vertrokken ..... waar was hij? Toen ik later belde hoe het afgelopen was vertelde ze lachend dat hij verdwaald was. Verdwaald in Hattem, dat had ze nog niet eerder meegemaakt....
In de praktijd blijkt het onderdeel geheugen bij mijn zoon heel erg goed te werken en schrijft hij het ook braaf op in zijn agenda. Op zijn school verplicht..... is dat op de school van jouw zoon niet verplicht?
Oh Hemel, blogspot, dat zie ik nu pas. Eerst maar eens proberen of ik dit kan plaatsen.
Bij mijn zoon op school werken ze met blokken van vijf of zes weken afgesloten met een toetsweek. De leerstof wordt steeds in een studiewijzer bekend gemaakt.
BeantwoordenVerwijderen