Ooit zag ik Het
uur van de wolf uit 2004 over Willem Wilmink. Die documentaire maakte op
mij een onuitwisbare indruk. De dichter Wilmink was net zo moeilijk als
charmant.
Ter gelegenheid van het feit dat Wilmink op 25 oktober j.l.
75 jaar zou zijn geworden, maakte Kruispunt een portret van hem, dat vooral
zijn geloof betreft en weer net zo ontroerend was. Men toonde vele archiefbeelden en
ondervroeg nabestaanden, niet op de laatste plaats Herman Finkers, die ook in Het
uur van de wolf vaak aan het woord was. Wilmink sprak met Finkers vaak over
zijn hang naar het katholicisme.
Finkers neemt ons mee naar zijn tuin met daarin de grafsteen
of hoe dat ook heet als iemand gecremeerd is. Wilminks urn bevindt zich daar
omdat diens weduwe Wobke het niet passend vond hem mee te nemen naar Almere
waar zij naar toe verhuisde. Wilmink voelt zich ongetwijfeld beter in de
Twentse grond, dacht ze. Het is wel een hele verantwoordelijkheid, zegt
Finkers, om hem zo dicht bij zich te hebben. Hij heeft een voetbalschoentje van
FC Twente, een miniatuur van de kathedraal van Chartres en een beeld van
Sint-Nicolaas bij hem neer gezet. Wellicht strooit hij de as later uit over de
akker.
Wilmink schreef liedjes zoals Frekie, vertolkt door
Joost Prinsen, Hilversum 3 bestaat niet meer door Herman van Veen, Deze
vuist door Edwin Rutten. Hij werkte mee aan kinderprogramma’s als De
Stratenmakeropzeeshow, J.J. de Bom en Het Klokhuis.
Met zijn vrouw Wobke gaan we terug naar de Javastraat in
Enschede waar hij is geboren en waar hij na een lang ziekbed na een beroerte in
1995 overleed. Die straat was zeer belangrijk voor Willem, zegt ze. Hij was
sterk beïnvloed door zijn socialistische vader, die de hervormde kerk verliet
omdat die teveel voor industriëlen preekte. In de oorlog was hij bang, omdat
zijn ouders bang waren. Tijdens alarm zaten ze in de kelder van een aannemer op
de hoek van de straat. Door de oorlog werd hij ziek en verbleef in het
katholieke Ootmarsum, dat hij altijd als de hemel is blijven zien. In 1989
leidde dit tot het scenario Het verhaal van Kees.
Met Wobke sprak hij niet zo vaak over zijn geloof. Hij had
niet veel met het instituut, maar wel gingen ze op kerstavond verschillende
diensten af met als laatste die in Ootmarsum, een show waar Joop van den Ende
nog een puntje aan zou kunnen zuigen, zei Willem dan.
Het is moeilijk te zeggen wat Willem dacht, zegt Finkers,
want het kon het zelf het beste zeggen, zoals in Ongeloof: ‘In mij
die niet geloven kan, gaat toch een hele vrome man, een monnik schuil, die weet
dat bij de hemelpoort us Abe een mooi doelpunt scoort, voor Joop den Uyl,’
zoals de eerste strofe luidt. Wilmink sprak niet over zijn gebrek aan geloof,
maar maakte het klein, zegt Wobke en noemt als voorbeeld het gedicht God
woont in de Fokke Simonstraat, waarin God eigenlijk wil stoppen maar toch, na
een goede daad van een jongetje dat een duif redt, zijn hand over zijn hart
haalt.
Zijn vaste begeleider Karel Bosman zegt dat in Wilmink een
vrijzinnige geest schuil ging, die vervuld werd door de schoonheid van de poëzie.
Wilmink vertaalde het Stabat Mater van Pergolesi, omdat hij door die
muziek in huilen kon uitbarsten. Het ging volgens hem over de dood waarin alles
vergolden wordt. Wobke zegt dat hij de Stabat Mater vertaalde vanwege de
menselijkheid van de moeder Maria die haar zoon aan het kruis ziet. Finkers
vertelt over een goede vrijdag bijeenkomst waarin men het muziekstuk zong.
Wilmink zei hem na afloop boos dat hij gewoon katholiek was. Finkers zegt dat hij
daar niet voor uit mocht komen.
Zijn stiefdochter Marieke Moll zingt met NotaBene zijn teksten in
een eigen theatershow. Daardoor heeft ze hem nog een beetje bij zich. Zij heeft
het gevoel dat Willem haar zijn toestemming heeft gegeven. Wilmink hoopte op
een hemel, zegt ze, waarin hij weer zijn vrienden zoals Harry Bannink zou
ontmoeten.
Finkers eerde hem in Na de pauze met het gedicht Dode
dichter waarin staat dat Wilmink uit de tijd is gekomen. Op het moment dat
hij daarmee bezig was kwam de rouwkaart met daarop het laatste gedicht waarvan
het slot luidt: Ik ben niet meer op aarde, / maar je kunt me heel goed
vinden: / bel gewoon Harry Bannink / en hij zal je doorverbinden. Zelf zei Wilmink
daarover tegen de VPRO in 2002 dat men in Twente zoiets zegt als iemand dood
is. We kunnen ons niet voorstellen wat dat betekent. Volgens Marieke Moll vond
hij het wantrouwen tegen de dood niet nodig en was juist het leven te vrezen
met al zijn wisselvalligheid.
Finkers vroeg hem ooit waarom hij niet katholiek werd. Daarop
antwoordde Wilmink met een verwijzing naar de tweede brief van Petrus, waarin
staat dat de ongedoopten milder zullen worden beoordeeld omdat ze niet beter
wisten. Typisch een katholieke interpretatie, glimlacht Finkers op zijn Twents.
Meer info op Wikipedia , op de site
van de KB en een
vijfentwintigtal gedichten op Gedichten.nl
aangepast 28 oktober 2011, 14:59 uur
aangepast 28 oktober 2011, 14:59 uur
Dank voor het verslag, Rein. Er is ook een prachtige documentaire van Wim Kayzer over Wilmink, Toonder en Van Dantzig.
BeantwoordenVerwijderengraag gedaan, teun, ik zal het opzoeken, want alles van wilmink is als een soort goud.
BeantwoordenVerwijderenDe titel is Voetnoten uit het voorlopig testament van de danser, de dichter en de tekenaar (uit 2002)
BeantwoordenVerwijderenBeeldengeluid.nl geeft de volgende informatie:
INTERVIEW met Willem Wilmink (65) over bovenstaande
onderwerpen, zijn liedje 'Frekie', dromen, verliefdheid, de
gevolgen van zijn herseninfarct, oa het falen van zijn korte
termijngeheugen en zijn angst om het huis uit te gaan.
Wilmink zingt div. van zijn liedjes, waaronder 'Frekie'.
Met div. (zw/w) foto's van Wilmink.
ARCHIEFMATERIAAL: Wilmink zingt protestlied 'Marti' (jaren
'70).
Ooit heb ik overigens een optreden van Wilmink meegemaakt. Hij las voor, maar hij zong ook veel, samen met een band en soms alleen met zijn trekzak. Daar hoorde ik 'Het knien is dood' nog voordat ik het ooit gelezen had. Daarna kon ik het nooit meer lezen zonder de stem van Wilmink te horen.
Ik heb het opgezocht bij Beeld en geluid, maar het is niet verkrijgbaar. Volgende week zondag ga ik naar 'Ballade van het verlangen' door NotaBene met daarin zijn dochter Marieke Moll.
BeantwoordenVerwijderenOok de moeite waard: de tv-film 'Richting Engeland' naar een verhaal (& scenario) van Willem.
BeantwoordenVerwijderen