Flauwe Groninger koek
De nieuwe, dikke roman van Anton
Valens werd met veel tam tam aangekondigd. Het zou gaan over de angsten van een
man, een taboe in onze maatschappij en volgens John Cale omschreven als A mans
best friend. Een onderwerp dat door Valens, getuige zijn sterke
persoonsbeschrijvingen in de roman Meester van de hygiëne en in de
novelle Vis, met veel overtuiging behandeld zou kunnen worden,
maar dat, helaas voor dit veelbelovende talent, zwaar teleurstelt. Het is een
rommeltje dat Valens presenteert. Het verhaal zwabbert alle kanten op en komt
tenslotte nergens op uit.
Het is bijna 2001. De euro komt
eraan en die vermag weinig goeds te brengen. De net niet afgestudeerde bioloog
Isebrand Schut acht zichzelf te sloom voor de nieuwe wereld. Hij werkte bij
callcenter Altex Communications, maar werd vanwege zijn te lange
klantencontacten door cheffin Manja van der Ziel weggebonjourd en werkt inmiddels als
toiletdame in de metro, een ondergronds openbaar toilet in de binnenstad van
Groningen. Hij heeft er een probleem mee of hij mensen wel of niet moet
groeten. Het overwinnen daarvan is mischien wel zijn ultieme doel, zegt hij zelf. Hij probeert dat te verwezenlijken in het praatgroepje Man & Post,
dat hij in het leven heeft geroepen voor mannen die moeite hebben met het
openen van hun brieven. Deelnemers zijn Sylvio, een psychiatrisch
verpleegkundige, die een carrière als vj nastreeft, Jean Luc, een Limburger die
een wietplantage in zijn huis heeft en mbd-er Boudewijn. Later komt ook nog
zijn baas van de metro Ebel bij die een sterk tegen Europa en voorstander van regionalisering
is.
Het verhaal komt op gang als een oude vriend van zijn moeder
zich tijdens het onweer bij hem meldt als deelnemer voor Man & Post.
Deze Cor Meckering is iemand die zich als een vis in het water voelt in een
nieuwe tijd. Hij verdient, anders dan de sappelende Isebrand, geld als water.
Het zou een boeiende tegenstelling kunnen opleveren, maar dat zit er helaas
niet in.
Het verhaal ontbreekt aan vormkracht, aan noodzaak. De
verhaalelementen blijven losse bouwstenen. De korte columnachtige hoofdstukjes
kunnen ook niet tot een verdieping leiden. Het blijft vaak hangen in het
beschrijven van de couleur locale. Zelfs de verteller merkt dit op. Het is
vooral oninteressant, wat Valens ons voorschotelt, zoals het gemekker van
Meckering over etymologische betekenissen van woorden en voorvoegsels, hetgeen
meteen verwijst naar de titel: het geraaskal van Meckering leidt tot de
ontdekking van Isebrand dat ont zoals in ontbijten het begin is van
bijten. Ook de saaie werkzaamheden in de metro leiden niet tot veel spanning.
Flauw is dat de deelnemers aan de praatgroep worden aangeduid met hun adres en
dat linker- en rechterhanden of - voeten worden aangeduid als l-voet of r-hand.
Valens was eerder sterk in zijn persoonsbeschrijvingen, maar
de deelnemers aan de praatgroep Man & post krijgen geen smoel en
blijven van bordkarton. De loser Isebrand zelf is ook geen sterk
karakter. Hij staart vaak wat voor zich uit, drinkt een kop thee en eet daar
nog net geen Groninger koek bij.
Behalve op de inhoud en de persoonbeschrijvingen is ook veel
aan te merken op de stijl. Het begint er al mee, dat hoofdpersoon Isebrand
een winters noodweer gadeslaat vanuit zijn etage tegenover een Groningse kerk.
Er staat: ‘Het onweerde en een sluierdichte plasregen sloeg en beukte op het
kerklichaam.’ Van dit soort zwabberende zinnen zijn veel andere voorbeelden te
geven, zoals: hij had daar weinig spanning bij; om zichzelf de gelegenheid te geven
moed te verzamelen; zich aan zijn lot overgelaten voelend. Het is een
struikelen door de taal.
Het zou me, gezien het povere stilistische niveau, niet
verbazen als Valens een ouder werk heeft ingeleverd, misschien ook wel op
verzoek van een happige uitgever die een kassakraker nodig had. Dit brengt
echter schade toe aan een schrijfcarrière, waarin Valens als een soort
undercover a la Günter Wallraff een sterk beeld schetste van de maatschappij om
hem heen.
Eens!
BeantwoordenVerwijderenEens!
BeantwoordenVerwijderenLeuk om te horen, Hella!
BeantwoordenVerwijderen