Verzuchtingen van een wanhopige optimist
Adriaan van Dis (1949) staat bekend om zijn wufte manier van
doen, maar tegelijk is hij een schrijver en programmamaker met het hart op de
goede plaats. In een - aan de uitzending voorafgaand - fragment uit het
boekenprogramma Hier is … Adriaan van Dis zingt hij een gaste toe. Hij
was ooit figurant bij de opera. Hij houdt van de theatrale vorm. Kunst moet van
hem ook kunstmatig zijn.
Van Dis heeft zelf het programma Zomergasten gepresenteerd.
Jan Leyers vraagt hem aan welke kant van de tafel hij het liefst zit. Van Dis
antwoordt dat hij als presentator het liefst zijn gast kneedde. Als het vervolg
van de uitzending met Jolande Withuis ter sprake komt, zegt Van Dis dat hij Jan
Leyers zal vervangen als die onwel wordt en een heel hard interview met
zichzelf zal houden.
Uit zijn gekozen fragmenten distilleert Van Dis achteraf een
verhaal over de oorlog, maar uiteindelijk gaat het toch vooral over zijn vader.
Hij begint met Télématin, het nogal opgeblazen ochtendprogramma van
France 2. Het verwondert niet dat Van Dis daarnaar kijkt. Hij vertelt nogal
snoeverig over zijn Parijse leven in het arrondissement nabij Montparnasse,
maar heeft na acht jaar nog niet het gevoel dat hij erbij hoort. Hij ging er
naar toe om zichzelf te ontkooien, zoals hij dat noemt, om iets mee te maken.
Ledigheid is niet aan hem besteed.
Jan Leyers houdt de regie in handen en vraagt door over de
jeugd van Van Dis, waarover hij al in boeken als Nathan Sid en Indische
duinen al een en ander losliet. Een mooie aanleiding is een fragment uit Gulliver’s
Travels (1939), dat Van Dis als zesjarige jongen samen met zijn vader in De
Rustende Jager in Bergen NH zag. Zijn moeder hoorde pas bij aankomst in IJmuiden
dat ze zwanger was. Hij was een druktemaker, een laatbloeier, een reus als
Gulliver die kijkt naar het gewriemel aan zijn voeten, een buitenstaander, een
observator. Van Dis vertelt dat hij tien jaar in analyse in geweest omdat hij
last had van zijn driftige vader, die hem dagelijks sloeg. Hij hield ervan uit
te dagen. Na afloop beheerde hij zijn eigen krankzinnigheid beter. Elk kind
heeft zijn lelijke kanten, zegt hij.
De cineast Viktor Kossakovsky, de vader van Svyato,
presteerde het om de spiegel lange tijd weg te houden van zijn tweejarig
zoontje om hem daarna ermee te confronteren. Van Dis gaat niet in op de
boeiende vraag van Leyers of de ellende van ons zelfbesef niet is begonnen met
de spiegel, het idee dat je niet samenvalt met jezelf, maar Van Dis werd meer
geboeid door de boosheid en de zoen van Svyato. Hijzelf verbeeldde zich tot
zijn zestiende dat hij een schaduwhuis had.
Het programma Luipaard op schoot (1960) zag Van Dis
bij mensen in de straat in Hilversum en leidt tot een gesprek over zijn
reisprogramma’s. The last voices of World War I, waarin oud-soldaten
vertellen over shellshock, herinnerde hem aan zijn vader, die op zijn 21-ste op
een Japans schip door Engelsen werd beschoten en dagenlang op een vlot in zee
dreef. Wellicht daardoor vertoonde hij later krankzinnig gedrag en telde hij
hardop in bed. Een kind vraagt niks, zegt Van Dis. Die vindt alles normaal.
Op de vraag van Leyers of Van Dis met een vader, die
charmant was tijdens bezoek maar daarna een beest, haast schizofreen is
opgevoed, antwoordt Van Dis dat hij al vroeg wist dat hij nooit een gezin wilde
hebben. Hij heeft zijn drift onder controle, maar wel een gemene tong. Hij wil
niet meer over zijn jeugd praten, maar voelt hij zich ook trots op zijn vader
die overleed toen hij tien jaar was en altijd met zijn handen in zijn zakken
voor het raam stond. Dat wilde Adriaan ook. Daarom werd hij schrijver. Hij had
wel kinderen gewild, maar hij put ook veel voldoening uit zijn werk. Later op
de avond zegt hij dat hij vooral een fatsoenlijk mens wil zijn, die anderen
geen schade berokkent.
De documentaire Omdat wij mooi waren (2010) van Frank
van Osch gaat in op de ontkenning van de Indische troostmeisjes die door de
Jappen werden meegenomen. Hilde Janssen weet door haar empathie het vertrouwen
van de vrouwen te winnen. Van Dis had drie donkere halfzussen. Zijn moeder was
bang dat die ook zouden worden meegenomen. Hij is bezig met een boek over zijn
moeder die 99 jaar werd. Hij interviewde haar toen ze tachtig was. Gebogen over
zijn schrijfblok kwam hij veel intieme details aan de weet over de Brabantse
boerendochter die de kleurlijn overstak en tussen twee culturen leefde. Zijn
moeder verloor haar eigen moeder toen ze vier was. Gevoel stond daarom bij hen
thuis op rantsoen. De buurt had vooroordelen over hun koloniale verleden, dat
mooi werd voorgesteld. De dood van zijn vader betekende een opluchting, maar
hij had het ook niet gemakkelijk met zijn moeder en trok zijn eigen plan.
In een fragment uit VerhagenCadabra (1979) vertelt
mevrouw Rost van Tonningen over haar Groot Germaanse ideeën. Van Dis valt op
zo’n keurige Gooische dame met een parel in het oor, maar verafschuwt haar
ideeën. Ze was een loeder dat mensen zwart maakte die geen zuiver bloed hadden.
Volgens Van Dis zijn we allemaal bastaarden en moeten we daarmee verder. We
komen allemaal uit Ethiopië, vult Jan Leyers aan, voordat hij een fragment uit Inside
job (2010), de keuzefilm van Van Dis aankondigt. Van Dis verwerpt de
recente uitlating van Zalm om van de ABN weer een particuliere bank te maken en
vertelt dat hij net als zijn familie ook belegde en daarmee veel geld verloor.
Hij is solidair met een bijstandsmoeder uit Lelystad die het zwaarder heeft.
In de Deense documentaire Gaias born (1998) vertelt
een vrouw zonder ledematen over haar waarde. Van Dis werd gefascineerd door de
mismaakte medemens omdat hij in Bergen vlak bij het bio-vakantieoord woonde.
Hij heeft geen antwoord op het tegenwoordige eugenetische ideaal, maar het
houdt hem wel bezig. Van Dis is ook gefascineerd door de schilder Francis
Bacon. In een interview uit 1985 vertelt die dat het geweld in zijn
schilderijen niets voorstelt vergeleken bij het geweld in de wereld. Van Dis
vraagt er een glas wijn bij. Twee mag hij er hebben van zijn specialist, anders
krijgt hij cognitieve problemen. Hij is zelf te burgerlijk om te leven als
Bacon. Door ervaring heeft hij zich discipline aangeleerd, maar hij vindt dat
hij veel met Bacon gemeen heeft. Onder andere zijn visie op het leven. Hij
gelooft alleen in het verhaal. Leyers begint over de soft focus in zijn werk,
maar Van Dis stelt dat men akelige zaken ook mooi kan beschrijven. Breyten
Breytenbach was een vaderfiguur voor hem en zette hem aan tot schrijven. In Une
saison au Paradis (1996) van Ricard Dindo horen we over diens
gevangenschap in Pretoria, snorstad door Van Dis genoemd, omdat er zoveel
ambtenaren woonden.
Van Dis was ooit lid van de JOVD en vond dat vrouwen geen
broeken mochten dragen. De maanlanding vond hij maar rechts en imperialistisch
en de Olympische Spelen iets voor snobs. Na zijn ontkooiing is hij een bewuste
zwevende kiezer en zeker geen wereldverbeteraar, maar vooral een angsthaas. Hij
kwam Zuid-Afrika als boer binnen en greep niet de kans aan om deel te nemen aan de
strijd van het ANC. Hij laat niet het achterste van zijn tong zijn. Hij is zich
ervan bewust dat hij bekeken wordt, althans door hen die niet naar ronkende
politici op een andere zender kijken. De televisie is een monster en de kijker
niet aardig. Hij zoekt troost in de impressie van Alexander Payne uit 2006 over
Parijs, waarin een postbezorgster uit Denver ondanks haar eenzaamheid tot vol
is van de stad. Van Dis is zelf bezig om te verhuizen naar de Achterhoek. Hij
heeft al een graf gekocht in Bergen en wil nog veel reizen.
Leyers spreekt hem nog eens aan op zijn emotionele erfenis.
Van Dis antwoordt dat hij schrijft over hetgeen dichtbij hem ligt. Hij noemt zichzelf een wanhopige optimist. Hij hoopt
dat de uitzending niet te saai was. Dat was het zeker niet door het aanhoudende
kneedwerk van Jan Leyers.
Inside job is een zonder meer geweldige documentaire die nauwelijks genoeg onder de aandacht kan worden gebracht. Een aanvulling erop kan het boek van Michael Lewis zijn - The big short - [ondanks de titel een Nederlandstalige uitgave ]. Een impressie van het boek en de indruk die het maakte staat op mijn Blog:
BeantwoordenVerwijderenhttp: //1001sideways.blogspot.nl/2011/08/big-short-door-michael-lewis.html