Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 25 augustus 2012

Filmrecensie: Summer palace (2006), Ye Lou


Liefde is een wond die geneest

Op de klanken van vrolijke Engelse popsongs van het genre Lollipop, romantische Franse liederen en gevoelige pianoklanken wordt het drama van Yu Hong verbeeldt. Dit schoolmeisje woont op het platteland van China, in Tumen in de buurt van de Noord Koreaanse grens om precies te zijn. Ze is de dochter van een winkelier en wordt uitverkozen om in Peking te gaan studeren. Het is 1988, een jaar voor de studentenopstanden losbarsten. Meer dan een schets van een studententijd in een periode van politieke woelingen, is Summer Palace een portret van een adolescente, die niet om weet te gaan met haar seksuele gevoelens.

Yu Hong ontmoet aan de Beida universiteit in Peking de iets oudere Li Ti, een studente Engels die haar wegwijs maakt. Ze vraagt Yu Hong of ze misschien lesbisch is of liefdesverdriet heeft, want ze maakt zo’n eenzame indruk. Yu rookt en trekt de aandacht van Zhou Wei in een discotheek. Het is meteen dik aan tussen de twee. Li Ti heeft een kamergenote die veel afwezig is en geeft Yu haar sleutel zodat ze in de overbevolkte slaapverblijven een rustig plekje hebben om elkaar te beminnen.

Het is opmerkelijk dat de vrijpartijen zich, net als de eerdere met de vriend in het dorp, zich in het donker afspelen. Yu Hong doet zelfs demonstratief het licht uit voordat ze zich aan Zhou Wei geeft. Misschien heeft dit te maken met een allergie van Chinezen voor naakte, vrijende mensen. 

Yu wil meer van de liefde, ze koestert dodelijke illusies. Ze kent geen grenzen, haar levenswil is zwak. Ze wil paradoxaal genoeg met Zhou Wei breken omdat ze hem niet kan verlaten. Ze tart hem zo erg dat hij op een bepaald moment inderdaad kiest voor lijfsbehoud. The Summer Palace is een bestaand paleis in Peking. Ik stel me die voor als een tijdelijke verblijfplaats, waarin het leven heerlijk is en waarin moeiteloos geleefd wordt, maar hoe moet het als het winter wordt?

De studentenopstand op het Tiamenplein in 1989 zorgt voor onrust in de vriendenkring. De liefde slaat het leven uit balans. Yu raakt haar vriend kwijt, Li Ti vrijt met hem en springt vervolgens van het dak. Op haar grafsteen staat: of vrijheid of liefde bestaan of niet, in de dood is iedereen gelijk. Je hield van het licht, dus zult duisternis niet vrezen.

De wat traag verlopende film blijkt gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen. Af en toe is sprake van dagboekaantekeningen die Yu Hong maakte. De onafhankelijkheid van Hong Kong in 1997 en de onstuimige politieke ontwikkelingen in Berlijn een jaar later komen er in voor als in een documentaire. Achteraf gezien, zo schrijft Yu, was de studententijd voor haar verwarrend. Ze bleef achter in de provincie met een zwaar gemoed. Ze ging op in een relatie met een getrouwde man, waarvan ze wist die geen stand houdt. Ze kon alleen zachtaardig zijn tijdens het vrijen, zei ze.

Liefde is een wond en gaat over als die geneest. Dat blijkt ook als Zhou Wei van een kennis over Yu hoort en haar tenslotte in de provincie opzoekt.

Hier de trailer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten