Liefde is een wond die geneest
Op de klanken van vrolijke Engelse popsongs van het genre Lollipop,
romantische Franse liederen en gevoelige pianoklanken wordt het drama van Yu
Hong verbeeldt. Dit schoolmeisje woont op het platteland van China, in Tumen in
de buurt van de Noord Koreaanse grens om precies te zijn. Ze is de dochter van
een winkelier en wordt uitverkozen om in Peking te gaan studeren. Het is 1988,
een jaar voor de studentenopstanden losbarsten. Meer dan een schets van een
studententijd in een periode van politieke woelingen, is Summer Palace
een portret van een adolescente, die niet om weet te gaan met haar seksuele
gevoelens.
Yu Hong ontmoet aan de Beida universiteit in Peking de iets
oudere Li Ti, een studente Engels die haar wegwijs maakt. Ze vraagt Yu Hong of
ze misschien lesbisch is of liefdesverdriet heeft, want ze maakt zo’n eenzame
indruk. Yu rookt en trekt de aandacht van Zhou Wei in een discotheek. Het is
meteen dik aan tussen de twee. Li Ti heeft een kamergenote die veel afwezig is
en geeft Yu haar sleutel zodat ze in de overbevolkte slaapverblijven een rustig
plekje hebben om elkaar te beminnen.
Het is opmerkelijk dat de vrijpartijen zich, net als de
eerdere met de vriend in het dorp, zich in het donker afspelen. Yu Hong doet
zelfs demonstratief het licht uit voordat ze zich aan Zhou Wei geeft. Misschien
heeft dit te maken met een allergie van Chinezen voor naakte, vrijende
mensen.
Yu wil meer van de liefde, ze koestert dodelijke illusies.
Ze kent geen grenzen, haar levenswil is zwak. Ze wil paradoxaal genoeg met Zhou
Wei breken omdat ze hem niet kan verlaten. Ze tart hem zo erg dat hij op een
bepaald moment inderdaad kiest voor lijfsbehoud. The Summer Palace is een
bestaand paleis in Peking. Ik stel me die voor als een tijdelijke
verblijfplaats, waarin het leven heerlijk is en waarin moeiteloos geleefd
wordt, maar hoe moet het als het winter wordt?
De studentenopstand op het Tiamenplein in 1989 zorgt voor
onrust in de vriendenkring. De liefde slaat het leven uit balans. Yu raakt haar
vriend kwijt, Li Ti vrijt met hem en springt vervolgens van het dak. Op haar
grafsteen staat: of vrijheid of liefde bestaan of niet, in de dood is iedereen
gelijk. Je hield van het licht, dus zult duisternis niet vrezen.
De wat traag verlopende film blijkt gebaseerd op werkelijke
gebeurtenissen. Af en toe is sprake van dagboekaantekeningen die Yu Hong
maakte. De onafhankelijkheid van Hong Kong in 1997 en de onstuimige politieke
ontwikkelingen in Berlijn een jaar later komen er in voor als in een
documentaire. Achteraf gezien, zo schrijft Yu, was de studententijd voor haar
verwarrend. Ze bleef achter in de provincie met een zwaar gemoed. Ze ging op in
een relatie met een getrouwde man, waarvan ze wist die geen stand houdt. Ze kon
alleen zachtaardig zijn tijdens het vrijen, zei ze.
Liefde is een wond en gaat over als die geneest. Dat blijkt
ook als Zhou Wei van een kennis over Yu hoort en haar tenslotte in de provincie
opzoekt.
Hier de
trailer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten