Jolande Withuis (Zutphen, 1949) is een historisch sociologe
en werkt sinds 1999 op het NIOD. Ze schrijft voor de belangrijkste landelijke
dagbladen en publiceerde een biografie over verzetsheld Pim Boellaard. Op het
moment is ze bezig met een biografie over Juliana.
Jan Leyers vraagt haar of ze de laatste week druk bezig was
met dat laatste. De goedlachse Withuis met een jeugdige uitstraling antwoordt dat
ze vooral bezig was met de uitzending van Zomergasten. Het selecteren van de
fragmenten bezorgde haar veel plezier. Ze begint met de leader van De
wrekers uit 1967, waarin vooral Emma Peel (Diana Rigg) als onafhankelijke
schietende vrouw haar tijd ver vooruit was. Jolande zat op het gymnasium in
Amsterdam en kon de serie, net als haar moeder, zeer waarderen. Anders dan haar
vader, een journalist voor De Waarheid, die of aan het schrijven was of
over zijn schaakbord gebogen zat.
Het gesprek gaat verder over het communistische gezin waarin
ze opgroeide en waarin leuke dingen niet bestonden. Alles was politiek. Haar
vader drukte zijn stempel op het gezin. Ze keken niet naar De bezetting
van Lou de Jong, omdat zijn visie niet deugde. Jan Leyers luistert met een
meewarige blik toe, maar Jolande zegt dat ze het niet als een straf beleefde.
Later ontdekte ze de tuin en de muziek. Ze was in haar jeugd een keurig meisje
en ze deed netjes haar huiswerk. Het was een mooi moment geweest om te vragen
hoe haar vriendinnen op school daarop reageerden, maar Leyers schakelt over
naar een fragment van NBC over De Rosenbergs, die vanwege hun communistische
sympathieën in 1953 in de VS op de electrische stoel belandden.
Withuis vond het vooral erg dat de commentator op het eind
zegt dat de 37-jarige Ethel, die nog niet dood bleek toen ze de electroden
losmaakten en dus opnieuw een aantal schokken te verduren kreeg, in de hemel
nog wat uit te leggen had. Het brengt haar opnieuw op haar jeugd. Een
communistisch gezin was van een ander orde. De ambtenarij was in de koude
oorlog voor communisten verboden. Er was altijd een gevaar dat men hetzelfde
overkwam over de Rosenbergs. Tegelijk voelde men zich, net als de Rosenbergs,
geen slachtoffer. Men achtte zich superieur boven andersdenkenden. Withuis
vindt het verkeerd dat Ethel zo opging in haar idealen, dat ze de dood verkoos
boven het leven. Zelf verzwakte haar communistische overtuiging, juist in een
tijd dat medestudenten zich ertoe bekeerden.
Een heel ander onderwerp betreft de verloving van Diana en
Charles. In het BBC-interview met het paar uit 1981 oogt Diana heel schuchter.
Withuis, die zichtbaar zweet onder de lampen en regelmatig met een zakdoekje
haar gezicht bet, zegt dat Charles al een geliefde had en dat hij een
baarmoeder nodig had. Ondanks alles ontwikkelde Diana zich tot een sexy en
sterke persoonlijkheid. Ze probeerde de monarchie te vernieuwen maar werd
slachtoffer van het rigide systeem. Withuis keek, ondanks haar reserves bij de
persoon van Diana, toch bedroefd naar de uitzending van de begrafenis. Ze
verklaart dat als een bevrijding uit een cultuur waarin de dood weggemoffeld
werd. Tegelijk vindt ze deze vorm van rouwverwerking, die veel navolging kreeg,
kitscherig: alsof er geen gradaties meer zijn in vormen van verdriet.
De verloving van Diana en Charles vormt een opmaat voor een
paar korte fragmenten over Juliana, die ook min of meer uitgehuwelijkt werd.
Ondanks alle moeite van het hof om haar aan een man en vooral aan nageslacht te
helpen, was Juliana niet trouwlustig en had ze een eigen willetje. Bernard diende
zichzelf aan en kneedde, zoals hij zelf zei, het ouderwetse meisje tot een
geëmancipeerde vrouw. In een NOS-televisieinterview uit 1987 door Maartje van
Weegen trekt Juliana Bernard aan zijn jasje en vraagt hem voor de camera te
vertellen waarom hij met haar getrouwd is. Net als Charles ontwijkt Bernard de
vraag. Het is een moeilijke kwestie of Bernard zijn vrouw onderdrukte. Net als
Diana kreeg Juliana in de omgang met het lossere Bernhard de kans zich te
bevrijden van de sfeer aan het hof. Misschien juist tegen die weerstand in. De
werkelijkheid is gecompliceerder dan men denkt. Juliana bleef wel altijd van
Bernard houden. Helaas kreeg Withuis van Beatrix geen toegang tot de
persoonlijke brieven van Juliana. Een gemiste kans van de vorstin, omdat er nog
nooit een serieuze biografie van Juliana is verschenen. Die van Withuis komt in
de loop van het volgend jaar uit.
We zien een dansje van drie jonge meisjes, die hun ouders
zijn kwijtgeraakt. Het fragment komt uit Cria Cuervos (1976), de
poëtische film van Carlos Saura en de keuzefim van Withuis. Ze vindt de film
een prachtig voorbeeld van de verbeelding die door de werkelijkheid heendringt.
Meer dan een politieke film over de Franco tijd. Jan Leyers kent het liedje Porque
te vas? ook nog en zingt het nog net niet.
We gaan naar een fragment waarin Pim Boellaard door de
Amerikaanse televisie wordt geïnterviewd, één week na de bevrijding van Dachau,
waar hij als Nacht und Nebelgevangene vanuit de Vogezen naar toe werd gebracht.
Withuis hoorde veel goeds over hem toen ze gevangenen ondervroeg voor haar boek
Na het kamp (2005). Ze gebruikt inmiddels een waaier om zichzelf koel te
houden. Pim en de omstanders ogen opvallend gezond terwijl over het algemeen de
gevangenen, als die nog leefden, behoorlijk uitgeteerd waren. Helaas kan
Withuis daar niet meer op ingaan. De uitzending gaat, na een intermezzo met een
aantal fragmenten uit Bits and Pieces, niet verder. Withuis heeft
last van migraine, zegt Jan Leyers. Met spijt in zijn stem kondigt hij alvast
de keuzefilm Cria Cuervos van Withuis aan. Wellicht kan de VPRO het
restant nog eens uitzenden. Het gesprek was boeiend genoeg.
Hier
het tweede scherm met meer informatie over de gekozen fragmenten.
Tussen de andere zomergasten was Withuis een verademing, geen arrogantie maar wel inhoud.
BeantwoordenVerwijderenIk zou hopen dat er vaker wordt gekozen voor eruditie in plaats van arrogante ego's.
Doodjammer dat de uitzending voortijdig stopte.
Sorry,verkeerd ingelogd, Fulps Valstar is de naam.
VerwijderenJa, doodzonde dat uitgerekend deze aardige en onderhoudende zomergast ziek werd, ik hoop dat we een herkansing krijgen.
BeantwoordenVerwijderenDe andere 4 gasten konden me totaal niet boeien, om het nog maar vriendelijk en neutraal te houden... :-)
Zondag aanschuiven voor Adriaan van Dis, ik ben er klaar voor!