Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 12 mei 2014

Filmrecensie: La bête (1975), Walerian Borowczyk



Erotische fantasie over beestachtige lust

Het verslindende en verkrachtende beest die een hoofdrol speelt in deze film van Walerian Borowczyk, laat lang op zich wachten maar kondigt zijn schaduw wel al ruim van te voren aan. Hij leeft in de bossen rond een vervallen Frans kasteel, waarin de ontwikkelde markies Pierre zich bezighoudt met de toekomst van het landgoed. Zijn zoon, de zwaar behaarde Mathurin, is vooral bezig met zijn hobby, het laten dekken van merries door hengsten, hetgeen in het begin van de film door Borowczyk heel plastisch wordt getoond.

De intrige wordt gevormd door een testament dat Philip Broadhurst, een rijke Britse vriend van Pierre, heeft opgemaakt. Daarin stelt hij dat hij zijn dochter Lucy laat trouwen met de zoon van Pierre en dat de kardinaal het huwelijk moet voltrekken. Pierre gebiedt de oom die een broer is van de kardinaal om hem uit te nodigen. De oom ziet een huwelijk niet zitten omdat het familiebezit op die manier verloren gaat, maar moet wel voldoen aan het verzoek van zijn neef omdat die hem chanteert met het feit dat hij zijn vrouw heeft vergiftigd. Het komt hem goed uit dat de kardinaal nog op reis is en hem niet kan spreken. Pierre moet zijn zoon eerst nog laten dopen en nodigt daartoe de dorpspastoor uit. 

De erotische lading die al rond de paardenstallen werd ingezet, krijgt een vervolg met de komst van de dorpspastoor met twee misdienaars, die aan al zijn wensen tegemoet lijken te komen, waaronder op het klavecimbel spelen. Elders in huis neukt Clarisse, de dochter van Pierre onophoudelijk met de jonge zwarte bediende. In deze ambiance arriveren Lucy Broadhurst (Lisbeth Hummel) en haar tante Virginia in het kasteel. Ze komen per abuis bij de stallen waar de paarden, tot fascinatie van Lucy, met elkaar paren. Ze maakt meteen de nodige polaroidfoto’s en stuit later in het kasteel op de nodige aanwijzingen die de aanwezigheid van het beest suggereren, onder andere getekend door Romilda die twee eeuwen eerder in het kasteel woonde.

Pierre heeft inmiddels zijn zoon geschoren en de doop zelf achter gesloten deuren verricht. Hij vertelt de dames dat ze geen geloof moeten hechten aan de verhalen over het beest dat daar zou rondwaren. Hij stelt ook zijn zoon gerust die ondanks zijn doop toch bang is voor de gebeurtenissen die gaan komen. Lucy verkeert in een opgewonden toestand door de foto’s van de parende paarden en de illustraties die ze in het kasteel vindt. Tijdens het diner dat in afwezigheid van de kardinaal plaatsvindt, gedraagt Mathurin zich onbeschoft waardoor men eten staakt. In afwachting van de komst van de kardinaal en de voltrekking van het huwelijk valt iedereen in slaap. Lucy is nog steeds seksueel opgewonden. Ze droomt van de ontmoeting die Romilda (Sirpa Lane) eerder had met het beest en gaat tussendoor kijken bij haar toekomstige man die door de drank zwaar slaapt en geen oog heeft voor zijn bevallige aanstaande vrouw.

Beelden van de seksuele ontmoeting tussen Romilda en de rusteloze Lucy in bed wisselen elkaar af, tot Lucy weer naast Mathurin staat en vreest dat die dood is. Gillend maakt ze iedereen wakker. Mathurin blijkt comateus vanwege de drank van de vorige avond en wordt in afwachting van de komst van de dokter door Pierre, de pastoor en diens secondanten in de kamer neergelegd. Tante Virginia krijgt een ingeving. Ze rukt de kleren van Mathurins lijf en ontdekt zijn werkelijke aard, waarop de dames vluchten. Bij de ingang van het kasteel lopen ze bijna de kardinaal omver die een polaroid oppakt die Lucy heeft laten vallen, hetgeen hem de nodige vermaningen ontlokt over bestialiteit en de, in de bijbel genoemde, straffen die daarop staan. 

De zwarte bediende die het blauwe muiltje van Romilda vindt en terugbrengt naar het kasteel maakt van La bête een wonderlijke mengeling van erotische gebeurtenis en fantasie, die steun geven aan het motto ontleend aan Voltaire: rusteloze dromen zijn in feite tijdelijke gekte.De roos waarmee Lucy zich op de poster bevredigt moet door Borowczyk die het verhaal en het scenario schreef, ontleend zijn aan het volksverhaal Belle en het beest.

Hier de trailer, die begint met de wolfachtige kop van het beest, die van mij wel wat buitenissiger had gemogen. De snelle korte noten van Scarlatti, door een van de misdienaars gespeeld, doen het daarentegen prima in de film.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen