Veel drukte om niets
De latere films van Woody Allen zijn niet de beste, zoals ik
al constateerde, bijvoorbeeld over de film Whatever
works, die hij een jaar voor You will
meet a tall dark stranger maakte. Ook in deze laatste film is het procedé
weer bekend. Een voice over introduceert de belangrijkste personen en volgt ze
in hun ontwikkeling. Daarmee zijn ze veroordeeld om een soort poppen te zijn in
handen van de regisseur. Ze spreken en handelen op zijn bevel. Veel diepte
krijgen ze daardoor niet. De film leidt aan oppervlakkigheid en de humor is
verder weg dan ooit.
Het verhaal voltrekt zich rond de verhouding van twee
stellen uit Londen, een ouderpaar en een jonger stel. Alfie (Anthony Hopkins, rechtsboven),
de echtgenoot van het ouderpaar staat in het begin van de film op het punt om
zijn vrouw Helena (onderaan) te verlaten. Hij is zogezegd toe aan een jong blaadje en doet
er van alles aan om zijn lichaam daarvoor in gereedheid te brengen. Helena kiest
een andere ontwikkeling. Ze voelt zich schuldig over het teloor gaan van de
relatie en zoekt steun bij waarzegster Cristal.
Daarna is er het jongere stel Roy en Sally (naast elkaar op de tweede rij) die het ook niet
goed met elkaar kunnen vinden. Roy is afgestudeerd als dokter maar niet van
zins om een praktijk te beginnen en wil graag een gevierd schrijver worden,
maar na een eerste succesvolle roman lijkt zijn inspiratie opgedroogd en
tijdens de vele uren in zijn huis wordt zijn aandacht getrokken door de
verblindende schoonheid van Dia (derde rij), een vrouw in het rood die aan de overkant van
de straat woont en vaak op haar gitaar speelt. Sally, in wie ik actrice Naomi
Watts herkende die ik onder andere in Birdman
(2014) zag, ziet zich genoodzaakt zelf de kost te verdienen als medewerker in
een galerie, maar raakt verstrikt in de netten van haar baas Greg (linksboven). In een van
de aardigste scènes past zij de dure oorbellen die Greg aan zijn vrouw wil
geven, al ziet Sally die later gedragen worden door een schilderende
schoolvriendin die zij heeft aanbevolen bij haar baas.
Helena komt vaak in het huis van haar dochter Sally na een
bezoek aan Cristal. Ze heeft een slechte relatie met haar schoonzoon en wil hem
de richting uitsturen die Cristal haar heeft aangeduid, maar Roy heeft zich
vastgebeten in zijn ambitie als schrijver en kan daar geen afstand van nemen.
Hij is cynisch over de ontmoeting van Helena met een tall dark stranger en organiseert
een ontmoeting met Dia die weliswaar verloofd is maar niet zeker weet of haar
verloofde wel de juiste man voor haar is. Ze heeft een vader die schrijver is
en daarmee schuift ze in haar gevoel op in de richting van Roy.
In een behoorlijk genante scène in de film maken Sally en
Roy kennis met Charmaine (boven in het midden), de nieuwe vriendin van Alfie, een escortdame die valt
voor het geld van de oude man, net zo lang tot zijn geld op is. Als Alfie
toenadering zoekt tot Helena blijkt dat ze contact heeft met een boekhandelaar
die gespecialiseerd is in occulte zaken. Zij wijst hem erop dat hij maar een
zoon moet krijgen met Charmaine zoals hij altijd wilde. Als Charmaine echter
zwanger is betwijfelt Alfie of het kind wel echt van hem is.
En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan met het benoemen
van alle verwikkelingen die anderhalf uur lang over het scherm razen. In het
begin van de film werd Shakespeare al aangehaald die zei het leven weinig
voorstelde en in de film wordt deze uitspraak ten volle bewaarheid. Much ado
about nothing, schreef de befaamde toneelschrijver al.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten