Excentrieke kunstschilder regeert vanuit zijn graf
Documentairemaker Ko van Reenen (1951) buigt zich over de
grootste kunstvervalsingszaak van Nederland. Het gaat om werk van Anton Heyboer
(1924-2005) uit zijn Haarlemse periode (1959-1958). Galeriehouders George
Knubben (links op dde foto) en Couzijn Simon (rechts) uit Amsterdam kochten veel van het werk uit deze
periode aan, maar werden al gauw verdacht van zwendel waardoor hun reputatie
ten gronde ging. Van Reenen werpt een licht op de zaak door in gesprek te gaan
met verschillende betrokkenen, waaronder niet in de laatste plaats Robbert de
Bakker die de werken aan hen verkocht.
Van Reenen laat eerst de emotioneel geraakte Knubben aan het
woord in zijn galerie aan de Prinsengracht met een uithangbord waarop de naam
Anton Heyboer prijkt. Knubben laat een werk zien waarop zeven keer de
handtekening van Heyboer voorkomt, dat de echtheid ervan moet bewijzen. Hij
vertelt dat de handel in de zogeheten collectie Jozef Santen op 9 april 2004
begon, toen een man op de winkel kwam naar aanleiding van een oproep om werk
van Heyboer in te kopen. Knubben was eraan verknocht en betaalde grif de
vijfhonderd euro voor de ets van een groot formaat die hij veel duurder
ingeschat had. De man, die zich ontpopte als graficus Robbert de Bakker, kwam
daarop vaker langs en hebberig als Knubben was, betaalde hij steeds graag. Tot
2012 kocht hij ruim vierduizend werken voor een prijs van 675 000 euro, een
bedrag om slapeloze nachten van te krijgen die Knubben dan ook inderdaad had
nadat verzamelaars hun twijfels kregen over de echtheid ervan. Op het moment
dat De Bakker nog meer wilde verkopen hield Simon de deur dicht en ontstond er
zelfs een worsteling in de winkel.
In de boerderij in Den Ilp wonen nog de vrouwen met wie
Heyboer getrouwd was. Lotti zegt dat er sprake was van oplichting, Maria en
Joke sluiten zich daarbij aan. We zien ook nog maffe archiefbeelden uit 1994
van Heyboer zelf die een liedje zingt en zichzelf daarbij op gitaar begeleidt,
waarna hij werk signeert, hetgeen volgens hem langer duurt dan het maken ervan.
Knubben zegt dat hij daar ook vaak kwam, elke dag om dezelfde tijd met geld in
zijn zak en dat Heyboer daar altijd erg happig op was. Lotti deed aangifte van
de valsheid van de Jozef Santen collectie, waarna er een politie onderzoek
gestart werd die inmiddels zes dikke ordners bevat. Bart van Velzen van de UvA
onderzocht de werken en concludeerde met een slag om de arm dat er sprake was
van vervalsing, een grafologe concludeerde dat de handtekening steeds mogelijk van
dezelfde hand was. Knubben krijgt inmiddels kopers aan de lijn die hun werk
retour willen doen, maar hij is niet van plan om te bezwijken.
Erna Kramer die van 1956 tot 1963 met Heyboer getrouwd was,
bekijkt het werk in de galerie van Knubben en Simon en meent een ets te
herkennen, die Heyboer in 1957 maakte in de tijd dat hij in Santpoort vanwege
oorlogstrauma was opgenomen. In die tijd had hij een atelier aan het Groot
Heiligland in Haarlem. Van Reenen vraagt haar of De Bakker zal onthullen van
wie hij het werk gekocht heeft, maar Kramer heeft daar haar twijfels over.
Inderdaad zegt De Bakker, naar aanleiding van zijn toegekende aanvraag voor een
nieuw onderzoek, dat hij niet van plan is om te klikken zoals tegenwoordig in
de mode is. Hij zal altijd zwijgen als het graf, zegt hij. Tenslotte zoomt van
Reenen in op het graf van Heyboer in Purmerland. Simon schildert de letters
Anton Heyboer van het uithangbord van de galerie. Hij zegt dat Heyboer een
secreet was en mensen graag tegen elkaar uitspeelde en dus inmiddels vanuit
zijn graf regeert.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten