Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 5 mei 2018

Filmrecensie: A wedding banquet (1993), Ang Lee



Taiwanese generaal wil kleinkinderen om nageslacht veilig te stellen

Ang Lee is regisseur van fijngevoelige drama’s als The Ice Storm (1997) Brokeback Mountain (2005), Lust, Caution (2007). Daarin wordt onder andere de aanpassing van individuen aan de moderne tijd en een nieuwe omgeving tot onderwerp genomen. Ongetwijfeld speelt de overstap van de Taiwanese regisseur naar de Verenigde Staten daarin mee. In A wedding banquet, een van de eerste films van Ang Lee, gaat het zelfs letterlijk over die overstap.

De jonge sportieve Taiwanese huisbaas Wai Tung woont in Manhattan samen met fysiotherapeut Simon. Hij is clement voor zijn huurders en accepteert van de arme jonge Chinese kunstenares Wei Wei, die een oogje op hem heeft, hem een van haar schilderijen geeft als huur.

Zijn ouders weten niet dat hij homoseksueel is en proberen vanuit Taipei een geschikte vrouw voor hem te vinden. De gepensioneerde en niet al te gezonde vader, een gewezen generaal, wil dolgraag voor zijn dood zijn nageslacht veilig stellen. Hoewel Wai Tung de meest onmogelijke eisen stelt aan de vrouw met wie hij via een dating bureau gekoppeld moet worden, weet men daar toch aan tegemoet te komen. De jonge operazangeres die zusje Mao wordt genoemd, met veel talen beheerst gaat op verzoek van de ouders naar New York,

Toevalligerwijs bedient Wei Wei hen op een terras van een restaurant langs de Hudson.
Ze is meteen jaloers op de knappe Chinese zangeres en begint erover dat Wai Tung homoseksueel is. Wai Tung kan tegen zusje Mao de waarheid niet verbloemen. Wei Wei schaamt zich later over haar jaloerse gedrag en wil meewerken aan een plan van Simon om met Wai Tung te trouwen en daarmee een rookgordijn voor de dwingende ouders op te werpen.

Als de ouders horen dat hun zoon zelf een vrouw gevonden heeft, willen ze graag de bruiloft meevieren. Ze komen daartoe twee weken over naar New York. Wai Tung stelt het voor dat ze inwonen bij Simon tot ze zelf een appartement gevonden hebben. De ouders zijn teleurgesteld dat het paar de huwelijksceremonie klein wil houden maar gaan ermee accoord.

Het plan van Wai Tung en Simon wordt doorkruist door een oude kennis van de vader die een Chinees restaurant heeft waar ze door Simon na de korte plechtigheid mee naartoe zijn genomen. De restauranthouder biedt hen een feest aan met alles erop en eraan, zodat Wai Tung er niet aan ontkomt toch allerlei mensen uit te nodigen.

Tijdens de bruiloft wordt het paar dronken gevoerd en komt er in de nacht na het feest ook nog een kindje van. Het is niet verwonderlijk dat Simon daar de smoor in heeft en zijn eigen gang gaat. Op een ochtend tijdens het ontbijt volgt er een knallende ruzie, in het besef dat de Chinese ouders hun gesprek toch niet zal begrijpen.

Als de vader een beroerte krijgt en in het ziekenhuis wordt opgenomen, licht Wai Tung zijn moeder in over zijn homoseksualiteit. Eerst wil de moeder de bekentenis niet geloven maar tenslotte heeft ze er vrede mee. Ze wil echter dat de geaardheid van haar zoon voor haar man verborgen blijft, maar ook dat komt boven water.

Verdere verdieping blijft uit. Dit nogal oppervlakkige drama eindigt erg gelukkig voor iedereen en is daarom erg geschikt als vliegtuigfilm. 

Hier de trailer, hier mijn review van The Ice Storm (1997).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten