Het maken van cartoons houdt tiener uit de gevarenzone
The diary of a teenage
girl klinkt broeierig en dat wordt ook geheel waargemaakt door de
Amerikaanse regisseur Mariëlle Heller (1979), die vanaf 2010 in speelfilms
acteert en die vanaf 2015 ook maakt. Ze is geboren in Californië, dus bekend
met de mores aan de Westkust in de zeventiger jaren. In de film The diary of a teenage girl wordt dit
meteen duidelijk in het gezin Goetze waarin de vijftien jarige hoofdpersoon
Minnie opgroeit met haar jongere zus Gretel. Moeder Charlotte en haar jongere
vriend Monroe gebruiken kwistig cocaine en Minnie is verguld dat ze seks heeft
gehad, al is dat met de vriend van haar moeder en legt dit meteen een op last
op haar leven.
Haar ervaring, die wel erg in het Amerikaanse patroon past,
legt ze vast op tape en zelfs in de bus spreekt ze haar belevenissen in,
hetgeen wel erg uitzinnig is, terwijl Minnie verder vrij normaal is, al is ze
gewoon op een leeftijd gekomen waarin ze seks wil en toevallig biedt Monroe
zich aan. Als die eenmaal Minnie te pakken heeft gehad, kan hij niet meer
stoppen, hetgeen de nodige wrijving veroorzaakt, al heeft Charlotte lange tijd
niets door. Ze vraagt Minnie wat ze denkt van Patricia Hearst die met haar
ontvoerders naar bed gaat en raadt haar aan haar vrouwelijke eigenschappen te
benadrukken want ze mag gezien worden en zelf was ze er ook al jong bij.
Haar vriendin Kimmie is al wel op de hoogte. Tijdens een
telefoongesprek raadt ze meteen wie degene is die Minnie ontmaagd heeft. Omdat
Minnie toch niet zo blij is met de toestand, probeert ze het met een klasgenoot
maar dat is geen succes. Ze vindt wel een uitweg in het natekenen van de
cartoons van Aline Kominsky. Ze gaat daar zo in op dat ze geschorst wordt van
school en daarmee nog meer in een isolement terecht komt. Ze gaat veel uit met
Kimmie maar tegelijk kan ze Monroe niet uit haar hoofd zetten. Die houdt echter
de boot af, voorlopig tenminste tot Minnie achttien jaar is, maar echt los van
elkaar komen ze maar moeilijk. Als Monroe haar belt om te zeggen dat hij is
aangehouden door de politie vanwege drankgebruik maar met de politie mee mocht
boeven vangen net zo lang tot hij weer nuchter was, begrijpt Minnie dat hij
echt van haar houdt.
Een nieuwe complicatie vormt het ontslag van Charlotte die
in een bibliotheek werkte. Minnie heeft een ontmoeting met haar rijke
stiefvader Pascal die wel met geld over de brug wil komen en meteen een kijkje
in het huis neemt waar het gezin woont en daar Monroe verveeld op de bank ziet hangen.
Hij heeft een vermoeden van wat er gaande is en stelt Charlotte op de hoogte
die woedend is om een bijeenkomst in een café organiseert met Monroe en Minnie
waarop ze zegt dat de twee maar met elkaar moeten trouwen. Minnie is zo vaak
weggezet en daarover zo overstuur dat ze enkele dagen de beest uithangt met
Kimmie, maar dan is ze totaal klaar met de drugsscène en gaat ze toch maar weer
naar huis.
De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Phoebe
Gloeckner, schrijfster en striptekenaar die in 1960 in Philadelphia geboren
werd en die in San Francisco studeerde. Kleine animaties dansen gedurende de
film over het scherm en geven er een vrolijk accent aan, maar echt tot de
verbeelding spreekt het allemaal niet. Daarvoor is de liefde niet krachtig
genoeg, blijft alles een spel rond seks zoals alleen Amerikanen dat kunnen
bedenken.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten