Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 9 mei 2018

Filmrecensie: Fight club (1999), David Fincher


Vechtfilm gaat over de top maar komt op zijn pootjes terecht

De Amerikaanse filmregisseur David Fincher (Denver, 1962) maakte veel video’s voor popmusici, maar daartegenover staat de extra lange speelfilm Fight club, gebaseerd op de gelijknamige roman van Chuck Palahniuk. Fight club spat met een ongelooflijke energie van het doek, vliegt na een ijzersterk begin over de kop, maar komt op het eind weer op zijn pootjes terecht.

Het verhaal gaat over een slapeloze werknemer van een bedrijf dat de schade taxeert van auto’s die zwaar beschadigd zijn na een ongeluk, vaak met dodelijke afloop. Zijn dokter wil hem geen slaappillen geven en raadt hem een praatgroep aan, een bezigheid waar de man verslaafd aan raakt. Hij voelt zich als een vis in het water te midden van anderen die allemaal hun ellende tegen elkaar uiten, zoals Bob die voor een vrouwenlichaam met dikke tieten gekozen heeft, maar is minder te spreken over Maria Singer, die volgens hem haar sores, net als hij overigens, acteert. De twee komen overeen om de groepen onder elkaar te verdelen, zodat ze geen last van elkaar hebben.

Als onze hoofdpersoon in het vliegtuig zit op de terugweg van een taxatie, maakt hij kennis met zeepverkoper Tyler Durden. Het blijkt dat ze precies dezelfde koffer hebben. Bij de douane wordt onze hoofdpersoon aangehouden omdat de koffer verdacht trilde, hetgeen volgens de dienstdoende luchtvaartmedewerker vaak te wijten is aan een dildo die spontaan begon te werken. Als de man eenmaal bij zijn appartement gekomen is, blijkt die juist afgebrand. Hij belt daarom eerst Maria, maar komt, omdat die niet opneemt, bij Tyler terecht.

Het is nogal bizar dat Tyler graag wil dat onze man hem slaat. Dat heeft volgens hem te maken met ons extreem aangepast zijn aan de maatschappij waardoor we het contact met onze emoties zijn kwijtgeraakt. Door een vechtpartij komt de natuurlijke gesteldheid weer naar boven. Tyler woont in een kraakpand waar Maria tot bevreemding van onze man ook langskomt, om ruwe seks te hebben met Tyler.

Het zijn vooruitwijzingen naar de clou in de film die ik niet wil verklappen, maar in ieder geval gaat hij allemaal met erg veel geweld gepaard omdat Tyler een Fight Club begint waarbij men niet alleen met elkaar vecht om een persoonlijke katharsis te bereiken maar ook gewelddadige acties in de stad pleegt. Daarmee gaat de film m.i. teveel over de top. De subtiliteit van het begin gaat daarmee verloren. De eigenaar van het pand die verhaal komt halen en niet wil dat ze zijn kelder gebruiken wordt dermate mishandeld dat hij maar toegeeft, de baas van de taxateur wordt gechanteerd om het project dat de naam Puinhoop heeft, te sponsoren. Het geweld is nihilistisch van aard en de leden van de groep worden eerst gehersenspoeld voor ze worden toegelaten. Als de taxateur vindt dat ze met de dood van Bob een grens bereikt hebben, reageren de groepsleden heel werktuiglijk door de naam van de dode te scanderen. De taxateur gaat op zoek naar Tyler die in het land allerlei filialen aan het opzetten is. 

De hoofdrollen van Edward Norton als de verteller van het verhaal, Brad Pitt als Tyler Durden en Helena Bonham Carter, die ook als stemactrice te horen is in films van Wallace & Gromit als Maria Singer, maakten Fight club ondanks het buitensporig geweld tot een film die boven het gemiddelde uitsteekt. Vooral de vrijmoedige teksten zijn een verademing in de over het algemeen erg puriteinse Amerikaanse filmwereld.  

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten