Weelderig proza als een struik met vele knoppen
‘Nirvana,
Nevada, Vaniada. Tussen haakjes, ik moet er niet bij zetten, mijn Ada,
dat onze mummie pas bij ons laatste onderhoud, na mijn premature, althans pre-maman-tuée,
nachtmerrie over ’You can, sir ’ mijn petit nom bezigde, Wanja,
Wanjoesja – dat had ze nooit eerder gedaan, en het klonk zo raar, zo ted… (stem
ebt weg. radiatorbelletjes tinkelen).’
Aldus de eerste zin van het laatste hoofdstuk Ada in De Amerikaanse romans 1969-1974. Je komt
bedrogen uit als je denkt dat je na zo’n zeshonderd bladzijden de
springerigheid van Nabokov wel kent, zijn uitweidingen, zijn gebruik van
allerlei talen door elkaar heen, zijn verwijzingen naar andere, veelal
Russische, schrijvers. Mij was niet altijd alles duidelijk. Het boek schreeuwt
om herlezing, om nog dieper in de rijkdom door te kunnen dringen.
De allereerste zin begint met een verkeerde aanhaling van de
uitspraak van Tolstoj dat alle gelukkige gezinnen op elkaar lijken, waarmee
Nabokov volgens een noot van de vertaler (René Kurpershoek) verkeerde
vertalingen van Russische klassieken op de hak neemt. De lezer wordt vaker op
het verkeerde been gezet. Vooral in het nogal cryptisch begin. Als ik de noten
raadpleegde stond mijn vraag naar de betekenis van bepaalde termen, zoals in
het citaat waarmee ik opende, er nooit bij. Als ik het boek daarvoor echter
opzij had gelegd, dan had ik een fascinerende romance en een adembenemend
zinnelijke liefde gemist van de zelfbewuste jonge Iwan (in spreektaal: Van) met
een groot libido voor het bloedmooie, karaktervolle meisje Ada.
‘Gloeiende gutsen zonlicht snelden over haar zebrastrepen en
de rugzijde van haar blote armen, en leken hun reis te vervolgen door de tunnel
van zijn eigen gestel.’
Het boek opent met een stamboom. Het is dan ook een
familiekroniek, zoals de verteller zelf in het vijfde en laatste deel schrijft,
waarin hij op het eind de feiten nog eens samenvat.
De liefdesgeschiedenis speelt zich af in een aristocratisch
milieu. In het Amerikaanse landhuis Ardis gaat het er nogal decadent aan toe
temidden van een hele rits butlers en gouvernantes, die zich ook niet onbetuigd
laten. De zusjes Aqua en Marina Durmanow zijn in het huwelijk getreden met de
neven Daniël en Demon Veen, maar Aqua heeft al snel het loodje gelegd. Hun nazaten
Van (geb. 1870) en Ada (geb. 1872) beleven aan het eind van de negentiende eeuw
incestueuze avonturen met elkaar, waarbij ook Ada’s zusje Lucette (geb. 1876)
betrokken raakt.
Nabokov beschrijft onverbloemd over hun erotische
toenadering, maar ook heel bloemrijk, hetgeen een verademing is bij de
plastische beschrijvingen, die je tegenwoordig vaak tegenkomt.
Iwan (Van dus) schrijft zijn memoires als negentig jarige
zowel in de ik-vorm als meer afstandelijk in de hij-vorm, bijgestaan door
Violet Knox.
‘Hij was een zeer trage schrijver. Het kostte hem zes jaar
om de eerste versie te schrijven en aan juffrouw Knox te dicteren, waarna hij
het typoschrift herzag, het geheel opnieuw uitschreef (1963 –1965) en het hele
geval opnieuw aan de onvermoeibare Violet dicteerde, wier welgevormde vingers
in 1967 de definitieve kopij uittikten.’
In het vierde deel volgt nog een filosofische verhandeling
over de aard van de tijd, vlak voordat hij als vijftiger Ada in Zwitserland
ontmoet na de dood van haar man.
De inmiddels stokoude Ada breekt af en toe in en ook de
bezorger geeft commentaar waardoor er gelaagdheid ontstaat. Door alle
toespelingen en woordspelingen (onder andere tijdens een partijtje scrabble
tussen Ada en Van) hou je aan dit uitbundige proza een feestelijk gevoel over.
Het verhaal schiet heen en weer in de tijd, wendbaar van het een naar het
ander, als een filmcamera die heen en weer zwenkt. Het klatert en bedwelmt. De
lyrische toon is net zo kleurrijk als die van de vogels die Ada met alle
aandacht schildert. Een klassieker die, om het zo maar te noemen, na veertig
jaar nog recht overeind staat.
Deze recensie verscheen eerder op de site van literairnederland.
Deze recensie verscheen eerder op de site van literairnederland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten