Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 10 juni 2012

Die Unerzogenen (2007), Pia Marais


Goedwillend meisje in onaangepast milieu.

Terwijl, grof gezegd, Engelse films heel goed een warme sfeer kunnen scheppen en Franse films vaak relaties uitbeelden, weten Duitse films vaak het laagste van de mens naar voren te halen en weer te geven. Christiane F. (1981) uit Bahnhoff Zoo is daarvan een voorbeeld. Zeker is dat ook het geval met Die Unerzogenen, waarin de vijftienjarige Stevie samen met haar moeder Lily na een lange reis in Portugal terugkeert naar het huis van haar vader die al enige tijd dood is. Het huis zit op slot. Na een tijdje wachten en roken en de haren knippen van Stevie besluit de moeder om een baksteen door de ruit te gooien.

Al gauw doemt haar vriend dealer Axel op, die vervroegd uit de gevangenis is vrijgelaten. Samen met enkele compagnons, waaronder de grote blonde Ingmar, die vaak en graag dolt met Stevie, zet hij in het huis zijn criminele activitieten voort, tot in de tuin aan toe. In het gras staat een bank waarop ze liederlijk rondhangen.

Stevie wil weg, maar weet niet hoe. Ze ziet in de buurt van een hotel een meisje met een tennisrokje aan, dat haar dagboek verliest. Stevie neemt het mee, leest het en fantaseert dat zij rijke ouders heeft in Brazilië. Dat zegt ze ook tegen leeftijdsgenoten die ze ontmoet. Ze gaat met hen mee naar school, maar wordt weggestuurd. Ze steelt geld van haar stiefvader om bij de anderen in het gevlei te komen. Ze zit wel eens langs de weg, maar vaker observeert zij haar huisgenoten of anderen op de dak van het schuurtje. Ze knipt foto’s stuk en plakt hoofden op andere foto’s.

Als de notaris tegen Axel, Stevie en Lily vertelt dat de vader van Stevie zijn erfenis heeft nagelaten aan een broer, vallen er illusies aan duigen. Axel heeft schulden en raakt steeds meer het spoor bijster. Een bezoek van vriendin Rosa maakt de sfeer er niet beter op. Stevie ziet haar vanaf het dak van het schuurtje met de auto aankomen. Rosa gebruikt cocaïne en vraagt Stevie of ze ook wil. Stevie beziet het allemaal met afschuw. Ze heeft het er toch al moeilijk mee om in de ochtend de gevolgen van wilde feesten in ogenschouw te nemen. Als Stevie voor een paar vriendinnen die nat geregend zijn, kleren wil halen uit de kast van haar moeder ziet ze dat Axel met Rosa neukt.

De film blijft boeiend omdat er niets wordt uitgelegd. Er wordt getoond, maar niets verteld. De kijker heeft alle aandacht nodig om zelf verbanden te leggen. Het is duidelijk dat Stevie in een moeilijk parket zit. ‘Ik weet niet eens wat ethiek is,’ zegt ze tegen haar moeder als die zich tegen haar dochter beklaagt dat Axel het met Rosa doet. Het is een beklemmende vraag hoe dit moet eindigen, maar als Axel en Lily de grond te heet onde de voeten wordt en ze besluiten om te vluchten, is dat toch nabij. 

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen