Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 23 december 2013

Walter van den Berg over Van dode mannen win je niet, VPRO-Boeken 22 december 2013



Een levensecht verhaal over de ingewikkeldheid van huiselijk geweld

Wim Brands hoorde Walter van den Berg ooit voorlezen uit zijn roman Van dode mannen win je niet dat over huiselijk geweld gaat en vond dat zo treffend dat hij hem uitnodigde in zijn programma. Hij noemt de toename van dat huiselijk geweld, maar gaat daar helaas niet verder op in en beperkt zich tot de roman.

De stiefvader van Walter van den Berg stond model van de hoofdpersoon die de enige stem is in de roman. Zijn moeder leerde de man kennen, een jaar na de dood van zijn eigen vader, in het bordeel in Amsterdam waar zij bedrijfsleidster was. Hij ging niet met een meisje mee naar boven, maar kwam een week later bij hen thuis met een pan haché. Van den Berg, die toen dertien jaar oud was, kenschetst hem als grof, charmant en groot, met een dikke buik en een sterke uitstraling. Het type van een sjacheraar die leefde van een uitkering.

Het ging mis nadat de man zich had ingegraven in het gezin, dat, behalve Walter en zijn moeder, ook nog uit een zusje bestond. Pas dan kon hij weer de foute dingen zoals drinken, waarmee hij een half jaar gestopt was. Na het begraven van de overleden puppies van hun beider honden, begon de man te slaan. Hij vertelde de moeder dat hij zijn ring eerst afdeed omdat hij niet wilde dat de buren het wisten.

De opmerking van Brands dat dit berekenend klinkt, wordt door Van den Berg beaamd. Wellicht was de man een psychopaat. Op de vraag hoe de relatie afliep, antwoordt Van den Berg dat zij op een winterdag vluchtten, nadat de man een fles sterke drank uit de ijskast had gehaald. Ze kwamen terug met sterke mannen bij zich. Het huis was kort en klein geslagen behalve de kamer van Walter. De man had zelfs zijn kleren opgeruimd, die hij voor de vlucht niet had meegenomen.
 
Van dode mannen win je niet is geschreven vanuit het perspectief van de man. Jeroen Vullings was in VN lovend over de roman, waarin Van de Berg onder de huid kruipt van de dader. Hij kon het boek slechts schrijven na de dood van zijn moeder omdat het haar anders teveel pijn had gedaan. Behalve dat hij meedeed aan het haatverbond van zijn moeder en zijn zus, voelde Walter namelijk ook liefde voor de man, meer dan vroeger voor zijn eigen vader.

Door de roman te schrijven probeerde Van den Berg de man beter te begrijpen. Hij schreef na de dood van zijn moeder al in zijn weblog dat hij later over zijn verleden wilde publiceren, maar deed dat al meteen. Hij werkte lang aan het boek omdat hij de stem moest zoeken. Eerder schreef hij vanuit het slachtoffer maar dat werkte niet.

Brands noemt het ingewikkeld dat de relatie met geweld en liefde gepaard ging.
Van den Berg spreekt van een geheim. Eerder vluchtten ze al een keer naar familie van zijn eigen vader maar moesten toen opening van zaken geven, hetgeen niet gemakkelijk was. Die keer kwam het weer goed met de relatie.

Brands vraagt of de man nog leeft.
Van den Berg zegt dat hij om het leven kwam na een storm, waarin hij samen met anderen in een viskotter de zee was opgegaan. Hij spoelde dood aan in Den Helder.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen