Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 11 december 2013

Filmrecensie: The passion of Anna (1969), Ingmar Bergman



Relatiedrama met vier moeilijke karakters.

The passion of Anna begint rustig. En in kleur. De 48- jarige Andreas Winkelman herstelt zijn huis op een eiland waar hij na zijn scheiding teruggetrokken woont. Met een pijp in zijn mond lijkt hij het naar zijn zin te hebben. Op weg naar het postkantoor komt hij de sjacheraar Johan met zijn kar tegen, die last heeft van bronchitis. Andreas heeft nog wel een hoestdrank staan. Johan moet maar eens langskomen. Eilanders onder elkaar.

Tot Anna Fromm, een knappe vrouw, die kreupel loopt na een auto-ongeluk, langskomt met de vraag of ze bij hem kan bellen. Het is dringend. Andreas luistert het gesprek met Stockholm af dat gaat over geld dat zij nog zou krijgen. Overstuur rijdt ze weg. Ze laat Andreas bedachtzaam achter. Later ziet hij dat ze haar handtas vergeten heeft met daarin brieven van haar echtgenoot, die de relatie met haar opzegde uit angst voor een zenuwinstorting en huiselijk geweld. De zinnen worden in de film herhaaldelijk duidelijk in beeld gebracht. Het confronteert hem met zijn eigen scheiding.

Andreas gaat in op de uitnodiging van het echtpaar dat Anna heeft opgevangen, om bij hen te komen dineren. Elis en Eva hebben een moeilijke relatie. Elis is fotograaf maar toont weinig bezieling. Anna neemt hem dat kwalijk. Ze vertelt over haar godsbeeld toen ze klein was, een man met een grote baard. Andreas blijft slapen. In de nacht krijgt Anna een nachtmerrie. De volgende dag toont Elis hem foto’s van de toen 23 jarige Anna, die al lang een vriendin van Eva was.

Eva gaat uit verveling langs bij Andreas. Ze vertelt hem over een zwangerschap die door te zware injecties vanwege slapeloosheid werd afgebroken. Eva en Andreas belanden in bed.

Ondertussen gebeuren er vreemde dingen op het eiland. Er is een dierenmishandelaar actief. Andreas vindt een teckel aan een boom opgehangen. Hij neemt het beestje in huis.

Anna trekt in bij Andreas. Ze doet vertaalwerk en vertelt hem over haar leven. Johan hoort van de politie dat Johan een eind aan zijn leven heeft gemaakt. In een afscheidsbrief legde hij zijn stap aan Andreas uit. Hij werd op het eiland als een zondebok gezien. Andreas wil van Anna af. Ze is een bedreiging voor zijn rust. Hij wil eerlijk door het leven gaan.

Als de brandweer met sirenes voorbij gaat, neemt Andreas poolshoogte. Een boerderij is in de hens gegaan, waardoor dieren om het leven zijn gekomen. De dierenbeul loopt nog vrij rond. Anna komt met haar auto naar Andreas toe. Hij rijdt met haar mee. Hij zegt haar dat hij brieven van haar echtgenoot heeft gelezen en meer van haar weet dan zij denkt. Waarna Andreas uitstapt en rusteloos heen en weer beent.

Tussendoor zien we heel modern filmopnames van de hoofdrolspelers waarin ze commentaar geven op hun rollen. Max von Sydow vindt het moeilijk het gebrek van Winkelman aan expressie te spelen. Liv Ullmann sympathiseert met Anna maar ziet gevaarlijke kanten aan haar gedrag. Bibi Andersson zegt dat Eva weerloos is en zichzelf als een creatie van anderen ziet. Zelfs een mogelijke zelfmoord ziet ze als een egoïstische daad. Ze kan beter lerares worden aan doven.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen