Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 5 december 2013

Filmrecensie: Casanova (2005), Lasse Hallström



Lichtvoetig en glad drama rond vrouwenversierder.

Het verhaal over de grootste vrouwenversierder in de geschiedenis, Casanova, wordt bij Lasse Hallström vooral een verhaal over een maskerade. Dat kan zich niet anders afspelen dan in Venetië rond het carnaval. In het begin van de film zien we Casanova schrijven in zijn autobiografie waarin op elke pagina weer een andere vrouw zijn enorme seksuele lust stilt. Er is één vrouw die hij nog niet genoemd heeft en die heel bijzonder is, namelijk Francesca.

Het verhaal begint met de moeder van Casanova die weggaat naar de stad Venetië. De grootmoeder die Casanova onder haar hoede krijgt, zegt dat het in haar bloed zit om te gaan hoereren. Daarna maakt de film een sprong naar 1753. Casanova is inmiddels een knappe jongeman, die graag met alle vrouwen in bed duikt. Als hij een jonge non verleidt, wordt hij achtervolgd door de politie. Hij ontsnapt over de rode daken van Venetië en komt terecht in een universiteit waar een als man vermomde vrouw, zich baserend op schrijver Guardi, een toespraak houdt over vrijheid voor vrouwen. Ze pleit tegen de stelling dat vrouwen thuisonderwijs zouden moeten krijgen omdat ze de mannen maar op stang jagen.
Casanova is in haar ban als ze haar snor weghaalt en zich blootgeeft, maar bereikbaar is ze niet voor hem. De doge wil zelfs dat hij Venetië verlaat als hij niet een respectabele vrouw trouwt en zich rustig houdt.

Die vrouw moet Victoria zijn, een jong hysterisch blondje. Zij wordt al begeerd door Giovanni, die haar vanuit zijn raam dagelijks in de gaten houdt. Zijn zus Francesca, dezelfde vrouw die eerder op de universiteit pleitte voor meer vrijheid voor vrouwen, is uitgehuwelijkt aan een rijke man uit Genua. Zoals gezegd is de film een maskerade waarbij het lang onduidelijk is voor de autoriteiten wie nou precies die onruststoker Guardi is. De man die ze verdenken, blijkt analfabeet.

Fraai is de rol van Paprizzio, de rijke man uit Genua. Casanova voert hem naar zijn huis. Omdat hij erg dik is wil hij graag afvallen voor hij zijn geliefde ontmoet. Casanova weet wel een behandeling met een of andere vloeistof. Daartoe moet hij een tijdje op tafel blijven liggen. Een buitenkans voor de vrouwenversierder om zich tijdens het carnaval uit te geven voor de Genuaan. Als Francesca er echter achter komt dat hij niet haar bedoelde man is, maar een ordinaire vrouwenversierder, is ze eerst boos, maar later, als ze begrijpt dat Casanova het voor haar opneemt, geeft ze zich moeiteloos aan hem over.

Daarvoor speelt zich nog een mooie scène af op het San Marco plein waar Francesca en Casanova tot de galg veroordeeld zijn. De inquisiteur geeft juist het bevel de galgen op te halen, als er een koets komt aangestormd met een kardinaal die zegt dat de twee worden vrijgesproken omdat de paus die dag jarig is. Terwijl Casanova en Francesca het schavot af komen, komt er echter nog een koets, nu met de echte kardinaal waardoor het nog een moeilijke tocht is om door de stad de boot van Paprizzio, die inmiddels de moeder van Victoria gestrikt heeft, te bereiken waarmee ze naar Genua varen. Giovanni blijft achter met Victoria, dus iedereen tevreden, op de katholieke kerk na natuurlijk.

Sommige beelden zijn fraai zoals de ballonfok op de boot van Paprizzio, maar helaas is het allemaal wel erg glad, zoals de beelden van Casanova en Francesca in een heteluchtballon en op het eind, kussend op de regen. De kijker ziet als het ware de regisseur zijn locaties kiezen, zoals onvermijdelijk op het San Marcoplein en de kanalen en de lagune, ondersteund door uitpuilende boezems, violen en vivaldi.

Hier de trailer.  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen