zaterdag 6 augustus 2011

Filmrecensie: Romance & cigarettes (2005), John Turturro

Platte film ondanks leuke popmuziek en sterke cast.

Ik zag aan het begin van de film meteen Tony Soprano en zijn handlanger Tony Blundetto, die de rol spelen van respectievelijk Nick Murder en Angelo, maar deze film haalt het niet vergeleken bij The Soprano’s en ik vraag me af waarom Susan Sarandon en Kate Winslet zich ervoor leenden om hieraan mee te doen.

Het verhaal gaat als volgt: Kitty, de vrouw van Nick, vindt een geil briefje in de zak van haar man en is hels, als blijkt dat hij een affaire heeft met de levenslustige roodharige lingerieverkoopster Tula (Kate Winslet). Nick komt pas op het eind van de film daarvan terug, als zijn vrouw met Tula in de lingeriezaak heeft gevochten.

Het zou een Italiaanse film kunnen zijn, maar het speelt zich af aan de Amerikaanse Oostkust. Murder werkt aan de bruggen hoog boven New York City en heeft een stel vrolijke dochters thuis die een popband vormen, waarin een excentrieke jongeman danst. Een van de drie dochters wil met hem trouwen hetgeen haar door haar ouders wordt afgeraden. Murder vertelt haar dat hij ’s ochtends eerst poept voordat hij aan het werk gaat, want zoiets moet als bruggenwerker en zij stelt zich met die uitleg tevreden.

Zijn vrouw Kitty bezoekt het koorgroepje waarin haar buurvrouw zingt, wellicht om een link te leggen met de popmuziek. Het lijkt bijna een musical met onder andere Bruce Springsteen's Red Headed Woman, Janis Joplin's Piece of My Heart en Cyndi Lauper's Prisoner of love. Veel popsongs konden zo in de film worden ingelast. Misschien waren de vrolijke populaire nummers zelfs de basis van de film en werd er een lichtvoetig verhaaltje omheen bedacht.

James Gandolfini speelt een vergelijkbare rol als in The Sopranos, alleen is Nick in Romance & cigarettes minder de boss. Hij wordt voorgesteld als een kettingroker, maar zoveel paffen zag ik hem nou ook niet. Hij vraagt zijn dochters wel om eten als zijn vrouw de deur uit is.

Het expliciet seksuele taalgebruik is opmerkelijk. Ook tijdens het werk aan de bruggen met zijn collega Angelo (Steve Buscemi) gaat het alleen maar over seks: over roodharigen bijvoorbeeld die er wel pap van lusten, die er meer gevoel voor hebben. Tijdens een vermakelijke seksscène zien we de onbeschaamde Tula hoog boven Nick uittorenen en hem heftig wippend opzwepen tot hogere prestaties. Als ze even uitrusten zegt ze dat hij straks wel achterlangs mag http://www.ovguide.com/movies_tv/romance_and_cigarettes.htm .
Hoewel het spel van Kate Winslet formidabel is en haar Noord-Engelse accent mooi past bij haar rol, vraag ik me toch af wat de bedoeling van deze film is. Het lijkt, met de meidenband die in de achtertuin oefent, een provocatie met terugwerkende kracht naar een tijd die ver achter ons ligt, maar misschien is dat voor het preutse Amerika toch anders en reageert men wat af op deze manier, met dit typisch mannelijke beeld van seksualiteit.

De première werd uitgesteld om mee te kunnen dingen met een prijs in het filmfestival van Venetië in 2006 en in verband met de Academy Award nominaties. Al met al is Romance & cigarettes een niemendalletje dat hoog scoorde op de lijst van Rotten tomatoes.