Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 11 juni 2014

Roy Orbinson – Mystery Girl: unraveled (2014), documentaire van Alex Orbinson



Onsterfelijke muziek van een man met een stem die zweeft over de wereld

Roy Orbinson had een grote popcarrière in de jaren zestig en beleefde in de tweede helft van de jaren tachtig een revival als lid van de Travelling Wilburys en met zijn cd Mystery Girl. Op de cd werkten bevriende popartiesten mee zoals Bono, Jeff Lynne en Tom Petty. De samenwerking ging van een leien dakje. Orbinson maakte de verschijning van de cd in 1989 niet meer mee. Na de opnames overleed hij eind 1988 aan een hartaanval. Zijn drie zoons maakten vijfentwintig jaar later The making of van Mystery Girl met onderstaande resultaat, waarin ze per nummer het ontstaan ontrafelen.

De hit You got it werd opgenomen bij Mike Campbell die veel dieren had die op de achtergrond met hun geblaf en gekwaak ook te horen zijn. Eerst werd het nummer door akoestische gitaren gespeeld, later kwamen de drums erbij. Prachtig is het hoge Baby van Orbinson. In the real world werd gemaakt in samenwerking met Orbinsons tweede vrouw, de Duitse Barbara. There are things that we can’t change: over een liefde die niet van de grond komt.

Dream you werd geschreven door twee tekstschrijvers, die naar Malibu gingen om het nummer aan Orbinson te laten horen. Die was meteen enthousiast. Een van de twee zong ook mee in het achtergrond koortje en kreeg daarna een aanbod van Fleetwood Mac om voor hen te komen werken. A love so beautiful is gemaakt samen met Jeff Lynne, die verrukt was over de zang van Orbinson, terwijl die uit het open raam door het park zweefde. Hij was bang dat Orbinson niet tevreden was over zijn mix vanwege de in die tijd nog onhandige schuifregelaars, maar Orbinson moest huilen van ontroering toen hij het resultaat hoorde en gaf Jeff een knuffel.

California blue werd op een middag in elkaar gezet in een garage met Tom Petty. Jim Keltner kreeg kippenvel van het nummer dat gebaseerd is op enkele eenvoudige accoorden. George Harrison zong mee. De bonus track You are my love was opgedragen aan Barbara die altijd aanwezig was, de organisatie deed en ook op muzikaal gebied adviezen gaf. Ze waren een twee eenheid, zegt zoon Roy die veel opnames registreerde.

She’s a mystery to me werd bedacht door Bono tijdens een slapeloze nacht voorafgaande een concert van U2 in Wembley. Hij draaide de soundtrack van Blue Velvet van David Lynch met de stem van Orbinson en had de volgende dag een nieuw nummer in zijn hoofd dat hij na het concert uitwerkte. Geheel onverwachts kwam Orbinson binnen met de vraag of Bono een nummer voor hem had voor zijn nieuwe cd. Orbinson was zeer tevreden toen hij hoorde wat Bono bedacht had. Tijdens de opname dacht Bono dat Orbinson zacht zong om zijn stem te sparen voor het volgende nummer, maar het resultaat, met aan het eind Bono en Orbinson samen, was geweldig.

The only one werd geschreven door zoon Wesley en gaat over een luciferdoosje met nog een lucifer erin waarmee alle sigaretten aangestoken moeten worden, maar reikt verder. Wesley deed bescheiden mee op gitaar en was trots dat zijn vader een nummer van hem opnam. Alex was in huis en dacht dat het om een oude opname ging. Windsurfer is gemaakt met de bevriende songwriter Bill Dees en gaat over de dood van de windsurfer, maar reikt ook verder: why do we always go for something out of reach?

Zombie zoo werd gedaan met Tom Petty, die Orbinson zag langskomen met zijn dure auto en zijn rode schoenen als een echte rockster. Careless heart doet hij samen met Mike Campbell, Coke and a smoke met Bono in een New Yorks Hotel waar Orbinson tussendoor graag een cola nam. The way is love tenslotte werd, op initiatief van filmmaker Alex, gemaakt met Roy en Wesley, de twee andere zonen van Orbinson in samenwerking met John Carter Cash, de zoon van Johnny Cash.   

Iedereen is lyrisch over de stem van Orbinson, die als je hem niet kent doet denken aan de stem van een jong meisje. Bono dacht zelf al dat hij als een meisje klonk. Tom Petty vermeldt de aanstekelijke lach van Orbinson en diens zelfrelativering. Hij was bijna als een kind, zegt Lynne. Volgens zoon Roy had zijn vader rust gevonden in zijn leven na de dood van zijn eerste vrouw Claudette en twee zoons. Bono vindt de bescheidenheid van Orbinson, net als die van Elvis Presley, navolgenswaardig. Barbara zegt dat Jeff Lynne en haar man verwante zielen waren. Tom Petty spreekt over tijdloze muziek, die verbindt.Ik zelf vind het onsterfelijke muziek van een man met de stem die zweeft over de wereld.

Hier de trailer

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen