zondag 3 september 2017

Filmrecensie: Mujeres al borde de un attaque de nervios (1988), Pedro Almodóvar

Opgewonden kakelende hennen willen de aandacht van de haan

De titel is een hele mond vol en mijn verwachting was niet hoog gespannen na Kika uit 1993. Zou Almodóvar vijf jaar eerder in staat zijn geweest een meer coherente film te regisseren? Helaas valt het antwoord tegen. Net als Kika hangt ook Mujeres al borde de un attaque de nervios weer van allerlei ongein aan elkaar. Het wachten was wellicht op het volwassen worden van Penelope Cruz die de carrière van Almodóvar vleugels zou geven, al speelde Carmen Maura als hoofdrolspeelster Pepa Marcos zeker geen onverdienstelijke rol in deze film.

Deze Pepa is actrice en in bewoont een appartement met dakterras in Madrid met allerlei planten en pluimvee. Pepa is overstuur als de relatie met de welgestelde Iván op de klippen is gelopen. Hij laat Pepa weten dat ze zijn spullen in zijn koffer moet doen en die buiten neerzetten. Dan haalt hij die op voor vertrek naar het buitenland.

Pepa neemt contact op met Lucia, de vrouw van Iván om te horen hoe het zit. Zijn vrouw gaat in ieder geval niet met haar man op reis, waarna Pepa veronderstelt dat er een derde in het spel moet zijn. Die nieuwe vrouw blijkt later een bekende van het gezin van Iván en Lucia. Ze is advocate en stond Lucia bij in de tijd dat ze vanwege een geestesziekte rond de geboorte van hun zoon Carlos in een inrichting moest worden opgenomen.

Pepa komt met haar in contact als haar vriendin Candela in nood zit nadat ze een weekend heerlijke seks had gehad met een man. Het bleek later dat ze een stel sjiitische terroristen in huis had gehaald die een vliegtuig willen kapen. Dat is natuurlijk het vliegtuig waarmee de advocate en Iván naar Stockholm willen vliegen. Carlos, die met zijn vriendin in haar huis komt omdat Pepa dat te koop heeft aangeboden, raadt haar deze advocate aan. Als Carlos van Candela hoort over de op handen zijnde kaping, licht hij de politie in.

Fraai in de film is een eerdere scène waarin Pepa gazpacho maakt voor Iván en uit een gevoel van wanhoop over hun mislukte relatie daarin een hele strip slaappillen verwerkt. Later komen politiemensen horen over de melding van de kaping en vallen dan in slaap. Het geeft Lucia de kans om met hun pistolen om naar de luchthaven te gaan om haar man gaat doodschieten. Pepa op haar beurt wil dat weer verhinderen. Net op het laatste moment duwt Pepa in de vertrekhal een karretje naar haar toe waardoor het schot afbuigt.

Markant is de grote neus van Rossy de Palma, die ook in andere films van Almodóvar te zien is. In deze film speelt ze de rol van de vriendin van Carlos. Ze komt samen met hem in de woning van Pepa omdat ze een appartement zoeken. Ze is de eerste die van de gazpacho eet. Ze valt in slaapt op het dakterras van Pepa en maakt daardoor de weg vrij voor een vrijage tussen haar vriend en Candela, de vriendin van Pepa.

Duidelijk is dat alle vrouwen, zoals de titel belooft, op de rand van een zenuwinstorting verkeren door hun behoefte aan aandacht van Iván of anderzins. De kippen die op het dakterras van Pepa rond de haan drentelen staan symbool voor het het gekakel van Pepa en Lucia, maar ook Candela kan er wat van. Alle opgewonden standjes kunnen net zo min als de fraaie poster het gebrek aan leegte in het verhaal helaas niet verhelen.