Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 15 juli 2017

Filmrecensie: La source des femmes (2011), Radu Mihaleanu



Seksstaking leidt tot onrust in islamitisch dorp

De Roemeense schrijver en filmmaker Radu Mihaleanu (Boekarest, 1958) maakte met La source des femmes, die in het Engels kortweg The source heet, een aangename, onderhoudende film over een seksstaking, die dorpsvrouwen organiseren omdat ze vinden dat de mannen in plaats van zijzelf het water moeten halen bij de bron verderop in de bergen. Mihaleanu geeft daarmee een aardig inkijkje in de islamitische cultuur, die nogal log reageert op moderne ontwikkelingen rond de emancipatie van de vrouw. In de film klinken, onder andere van de imam, bezwaren tegen verandering, want zoiets zou betekenen dat vrouwen wel eens een verkeerd pad kunnen inslaan en hun huishoudelijke taken vergeten.

De staking komt tot stand onder aanvoering van de knappe Leila, een rol gespeeld door een jonge vrouw met dezelfde voornaam, naar aanleiding van een miskraam die een van de jonge vrouwen oploopt na een val op de stenige weg bij de bron. In de haman praten de vrouwen over het incident en hetgeen ze daar tegen kunnen doen. Een oudere vrouw, die Oud Geweer wordt genoemd, steunt de actie van Leila. De mannen moeten maar eens aan de lijve ervaren hoe het is om de seks te moeten missen. Leila is zelf getrouwd met dorpsonderwijzer Sami, die haar opvattingen over wat hij de verlichte islam noemt, van harte deelt, al vindt zijn moeder op haar beurt dat hij zo’n activiste maar moet omruilen voor een betere vrouw.

De actie brengt nogal wat teweeg in het dorp, dat naar ik inschat ergens in het zuiden van Marokko moet liggen, al is het Rifgebied niet uitgesloten. De mannen die gewend zijn de dagen door te brengen met theedrinken in het café, buigen zich over de mogelijkheid van een pompinstallatie, zoals eerder al werd overwogen. Sami gaat naar de stad om over de mogelijkheden te overleggen, maar hoort van een ambtenaar dat men eerst elektriciteit wil aanleggen en daarna pas een waterleiding. Zijn schoonvader waarschuwt hem dat de schooldirecteur vindt dat hij een slechte invloed op de kinderen heeft en raadt hem een tweede vrouw aan om een kind mee te krijgen, maar Leila zegt dat ze bij hem weggaat als het zover komt, waarop Sami, die zielsveel van haar houdt, inbindt.

De komst van Soufiane, een wetenschapper, die insecten bestudeert, brengt nog meer onrust in het dorp. Men wil graag dat hij zijn talent inzet om de seksstaking te ondersteunen, maar Soufiane onthoudt zich van politiek zegt hij. Hij gaat wel naar de bron om met Leila te praten, waar blijkt dat de twee elkaar van vroeger kennen en toen een liefdesrelatie hadden. Omdat zijn vrouw overleden is, zoekt hij weer contact met Leila, maar die wil niets van zijn toenadering weten en vlucht weg.

De toestand wordt er niet beter op als Sami zijn ontslag krijgt aangezegd en hij hoort van de liefdesrelatie tussen Leila en Soufiane, waarop hij de wetenschapper bedreigt met een mes. Het viel me tegen dat de misverstanden daarover tussen Leila en Sami niet wat sneller konden worden opgelost, want met een kortere duur had de film aan kracht gewonnen. Anderzijds was de ontknoping waarin de stakende vrouwen naar een oogstfeest in de stad gaan, om daar te mensen te overtuigen van hun goede bedoelingen, indrukwekkend. Het is te hopen dat de humane islam meer voeten aan de grond krijgt. Aan Mihaleanu zal het niet liggen.  

Hier de trailer met Engelse ondertiteling.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen