Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 12 juli 2017

All in the game, Tegenlicht, 16 april 2017


Neemt de game straks bezit van het gewone leven?

Regisseur Bregtje van der Haak ging naar Anaheim in Californië om daar de preview bij te wonen van het spel Horizon Zero Dawn, dat ontwikkeld is door de Nederlandse game ontwikkelaar Guerilla Games, het enige Nederlandse bedrijf dat zich bezig houdt met mondiaal gespeelde games. Guerilla Games, dat bij elkaar genomen wel duizend medewerkers heeft, waarvan zo’n kwart in Amsterdam, is sinds 2005 in handen van Sony, die steeds nieuwe spelen zoekt voor nieuwe versies van Playstation. Terwijl Guerrilla Games gebaat is met winst om nieuwe games te ontwikkelen, had ik van Van der Haak een kritischer blik op de verslavende game industrie verwacht. Een van de Amerikanen in Anaheim, die weinig anders doet dan gamen, vertelt hoe fantastisch het is om met anderen samen te zijn terwijl men niet de ongemakken van het fysieke contact heeft. Dat zegt veel over de kwaliteit van leven van zo iemand, de gevaren die het oplevert voor jongeren nog buiten beschouwing gelaten.

Producer Angie Smets van Guerilla Games vertelt dat de ontwikkeling van dit spel zes jaar geleden begonnen is bij art director Jan-Bart van Beek die een idee, een pitch zoals dat in deze kringen heet, inleverde dat men niet kon laten liggen. Het verhaal over een meisje, Aloy geheten die na de val van de mensheid door de wereld en zich verwondert over de robotdino’s die daar inmiddels rondlopen, spreekt tot de verbeelding, te meer omdat de speler moet zien uit te vinden waar zij vandaan komt en wie haar moeder is. De Amerikaanse die de stem van Aloy doet is zelf bartender. Het gezicht is van Hannah Hoekstra en de bewegingen zijn van Engelse acrobate.

Smets vertelt dat een boom op de achtergrond tweedimensionaal kan blijven hetgeen ook goedkoper is. Vroeger maakte het bedrijf de Killzone serie maar daarin kon men alleen het kwade verslaan. Horizon Zero Dawn is een open wereld game waar de speler een grote vrijheid heeft om zijn eigen plan te trekken. Smet legt uit dat men altijd meer maakt dan de gamer tegenkomt. Ze zegt ook nog dat het steeds beter lukt om een geloofwaardige wereld in elkaar te zetten. Van der Haak vraagt over de verhouding met de echte wereld. Smet antwoordt dat men in de game wereld meer controle heeft. Men kan daarmee ontsnappen naar een wereld die een goede afloop kent.

Managing director Hermen Hulst ervaart zelf hoe het spel is. Net als Deuze vindt hij dat een speler altijd moet kunnen winnen. Hij vindt het spannend om te zien hoe de gamer zijn verwachtingen op de echte wereld projecteert. In Anaheim geeft hij voorlichting aan de pers en ontmoet daar ook andere spelontwikkelaars. Zijn bedrijf werkt samen met de Japanner Kojima.

Communicatiewetenschapper Mark Deuze, werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam, zegt dat de spellogica steeds meer in de pas loopt met de realiteit. Ging het vroeger, zoals in Doom, om kapot maken, inmiddels is het verhaal heel wat ingewikkelder. Game makers hebben tegenwoordig de beschikking over filmstudio’s waar zonder lens de bewegingen worden opgenomen. Anders dan de film is een game bestemd voor een wereldwijd publiek.

Game journalist Jan Meijroos zegt dat een open wereld spel wereldwijd aanspreekt. Ook in de Arabische landen waar men niet zo gemakkelijk naar de film gaat. Volgens hem heeft virtual reality met een sociaal aspect de toekomst. Hulst denkt dat die nog in de kinderschoenen staat en vraagt zich af men zo graag een bril opzet waarmee men van de omgeving afgescheiden is. Meijroos ziet snelle ontwikkelingen op sport en met name op voetbalgebied waar zelfs al een competitie tussen e-divisieclubs gestart is (rs). Deuze wijst op de ontwikkeling van spelen die men overal kan spelen zoals Pokémon Go. Straks weten we misschien zelfs niet meer dat in een game zitten.

Hier meer informatie op de site van Tegenlicht, hier de site van de e-divisie.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen