Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 5 oktober 2011

Literaturfest live, 4 oktober 2011




Toine Donk (links op de foto) zit weer in bad, ditmaal met een ipad, boven het podium hangt een scherm met een knapperig houtvuur, het gedruis van het kinderboekenbal is verderop, de sfeerverlichting gaat aan, kortom niets weerhoudt ons van een vingerlikkende avond in de Rode Hoed, waarbij niemand wordt gehinderd door enige kennis van zaken en alleen gestuurd wordt door liefde voor literatuur. Tim de Gier (rechts op de foto) staat in de nok van het gebouw en kondigt de gasten aan.

Peter Vandermeersch, sinds een jaar hoofdredacteur van NRC, bijt de spits af met Sprakeloos van Tom Lanoye, die dit jaar het boekenweekgeschenk schrijft. Vandermeersch kent Tom goed. Sprakeloos is het derde deel in een serie van de slagerszoon uit Sint-Niklaas. (Zijn grootvader zou van Ieper naar Chicago maar strandde voortijdig.) De eerste twee delen waren Een slagerszoon met een brilletje (1986) en Kartonnen dozen (1992). Sprakeloos sluit hier nauw bij aan. De openingszin ‘En dit is het relaas van …’ sluit aan op het einde van Kartonnen dozen. Helaas heeft Tom nooit een prijs van enige waarde ontvangen. Vandermeersch heeft wel tijd om fictie te lezen. Hij heeft ook een cursus snellezen gedaan, waardoor hij tijd bespaart, al gaat dat niet op voor fictie.

Ernst-Jan Pfauth (op de foto in het midden) ergerde zich aan het taalgebruik van Petry in De maagd Marino, maar niet bij Lanoye. Vandermeersch zegt dat Lanoye beter Nederlands schrijft dan een Nederlander, maar graag koketteert met Vlaams en een barokke register opentrekt.

In het eerste deel twijfelt Lanoy of hij wel kan schrijven over zijn moeder, van wie hij de liefde voor taal erfde, maar als hij die twijfel overwonnen heeft gaat hij los. Ooit wilde hij zijn moeder vertellen over zijn homoseksualiteit, maar toen ging net zijn broer dood. Later kafferde ze Tom uit. Vandermeersch beleefde een vergelijkbare situatie en herinnert zich nog dat zijn moeder had gezegd dat ze achteraf liever geen kinderen had gewild.

Franca Treur is de tweede gast. Ernst-Jan begint over Balkenende, die niet in het programma wilde komen vanwege een akkevietje met Franca. Zij vertelt dat ze een portret van hem maakte tijdens de verkiezingen en dat hij helemaal niet in haar geïnteresseerd was.

Franca heeft Op het lichaam geschreven uitgekozen van Jeanette Winterson. Toine, die de Engelse schrijfster niet kende, dankt haar daarvoor. De hoofdpersoon kan zowel een man als een vrouw zijn. Franca vond het mooi vanwege het niet al te moeilijke plot en de clichés over de liefde. Hoe kan je in je zoveelste verhouding nog fris Ik hou van je zeggen? ‘I love you is always a quotation,’ citeert Toine, die ook het liefdesverlies boeiend blijft vinden.
Ernst-Jan merkt op dat het boek in de Verenigde Staten, anders dan in Engeland, lovend werd ontvangen. Het tweede boek van Franca zelf is nog niet in zicht.

De podcast van vanavond gaat over Bezoek van een knokploeg (2011) van Jennifer Egan, dat al heel wat prijzen in de wacht heeft gesleept. Tim de Gier vond het een verslavend mooi boek, Toine Donk vond dat Egan haar personages onvoldoende introduceert, waardoor je op een gegeven moment de draad kwijt bent. Ook Peter Vandermeersch loopt in zo’n mozaïekvertelling verloren loopt. Franca Treur moet er steeds inkomen. Ernst-Jan denkt dat je de controle uit handen moet geven. Tim vond de inhoud van de power point presentaties, die zeventig bladzijden van het boek bestrijken, mooi. Toine kan zich niet voorstellen dat we in 2020 nog in sms taal communiceren. Hij citeert nog een clichématige zin op het eind, waarin een hond blaft om de stilte te versterken. Dezelfde zin stuurde Tim hem eens via Twitter.

Jelle Brandt Corstius heeft de stukgelezen Bosatlas van 1983 meegenomen. Zus Aaf leest eerst een fragment voor uit een column van 12 oktober 2007 waarin ze schreef dat Jelle gek op de Bosatlas was. Hij zat er altijd in te neuzen. Jelle zegt dat er enorm veel te ontdekken is op de kaarten. Het is ook geweldig om de hele wereld samen te hebben. Dezelfde fascinatie heeft hij voor boeken over wereldgeschiedenis. Het liefst gaat hij nog naar Kamtjatka, een schiereiland aan de oostkant van Rusland.

Volgende keer 29 november. Komt allen. Wellicht is het, ter verhoging van de feestvreugde, een idee om de zaal wat meer in te schakelen.        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten