Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 9 april 2018

Theaterrecensie: De Eurocommissaris, Mugmetdegoudentand, Toneelschuur, 7 april 2018


Sterke personages in solovoorstelling over Europese Unie

De Europese zaak is nog lang niet af. Technocraten en populisten strijden om haar verdere ontwikkeling dan wel haar ondergang. Reden voor Joan Nederlof van Mugmetdegoudentand om, na haar eerdere voorstelling over Eurocommissaris Charlotte Hajenius in 2014, opnieuw de draad weer op te pakken. Hajenius (zie foto) moet als lid van de VVD hard vechten tegen de scepsis over Europa die in haar partij heerst en daarnaast ook nog een kritische journaliste van haar lijf houden. De voorstelling, onder eindregie van Lineke Rijxman, voltrekt zich daarmee in heel verschillende tonaarden. Door de drie videoschermen, die een geavanceerde plaats innemen, gebeurt dat ook nog eens op een visueel zeer aantrekkelijke manier.

Hajenius beklimt om te beginnen het spreekgestoelte dat zich aan de bovenrand van een van de schermen bevindt en dankt het publiek voor haar komst naar de Toneelschuur. Dit is haar kans om als Eurocommissaris regelgeving haar zorgen te uiten over het verval van de Europese idealen. Die zorgen gaan echter niet diep want als een rasechte liberaal moet ze ook vaak lachen. Dat gebeurt tijdens een remake van de toespraak die Frans Timmermans in de Verenigde Naties hield over de ramp met de MH17, nog steeds een beladen onderwerp, dat echter door de losbollige Hajenius zonder enige wroeging wordt behandeld. Door beelden op te roepen en daar een emotionele waarde aan te verbinden weet deze gehaaide tante haar carrière in de gewenste richting te sturen.

Tussendoor horen we dat zijzelf verzonnen is en wel door een kritische verslaggeefster van Brandpunt die toevallig Joan Nederlof heet en kritische vragen aan Hajenius probeert te stellen. Dat biedt meteen de mogelijkheid in te gaan op de totstandkoming van de Europese Unie en de rol daarbij van Hajenius (Arnhem, 1962), die als oppas van de kinderen van Ruud Lubbers en door een ontmoeting met Hans Wiegel en Helmut Kohl zelfs te zien is bij de ondertekening van het Verdrag van Maastricht in 1992. Fraai is de ode die Hajenius aan die plaats brengt door middel van een lied, terwijl ze de kritische televisiejournaliste door een tik op het scherm van het lijf probeert te houden. Een vraag van een kleinkind van vier jaar over de eerlijke verdeling van de middelen in de EU leidt tot een schaamteloze neoliberale toespraak in het Europees parlement.

Het gebruik van de videoschermen wordt geïntensiveerd tijdens een weekend dat Hajenius met haar man, fraai gespeeld door technicus Coen Jongsma, doorbrengt in de Italiaanse grensplaats Ventimiglia. Eerst ziet ze een zwarte man voor de ramen slaan maar als Hajenius de politie gebeld heeft verschijnt ook de journaliste. Niet veel later zijn de rollen omgedraaid en staat Hajenius achter de ramen, terwijl de journalist het publiek informeert over de werking van de drie belangrijkste instituten van de Europese Unie, namelijk het weinig krachtdadige Europese parlement, de technocratische Europese Commissie en de Raad van Europa, die vooral de nationale belangen in de gaten houdt. Een bombardement aan treurige beelden, onder andere van het hek dat Hongarije neergezet heeft om vluchtelingen buiten te houden, leidt ertoe dat de journaliste zich aanmeldt als vrijwilligster in Griekenland. Terwijl ze een mandarijntje pelt, vertelt over de meerwaarde van het werken met de vluchtelingen. Zij hoopt nog steeds dat Hajenius in staat is om met een bevlogen toespraak het Europese project vooruit te helpen.

In een interview dat Margriet Brandsma met Hajenius heeft, blijkt echter haar rancuneuze aard, waarop de journaliste weinig anders kan doen dan de door haar zelf geschapen kwelduivel dood te schieten en vervolgens een aantal voorzetten te geven voor verbetering van de Europese Unie, daarbij geholpen door niemand minder dan Angela Merkel.

Hoewel het verhaal over de EU niet eens zoveel nieuwswaarde bevat, is de manier waarop actrice Joan Nederlof haar personages uitbeeldt van grote klasse. Hajenius, die er alles aan doet om haar carrière niet in gevaar te brengen, heeft een enorme uitstraling. De bezorgde journaliste zorgt voor het noodzakelijke tegenwicht. Daarnaast laat Nederlof ons ook nog eens achter met een boodschap van hoop. Geen luxe in een tijd waarin de Europese integratie kapot lijkt te gaan in de strijd tussen technocraten en populisten.  

Hier de Facebook pagina van Charlotte Hajenius.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten