Hemel op aarde voor gehandicapte medemens
Het verhaal van de lamme, de blinde en de dove - waarbij de
laatste goed kan horen, maar wel een hersentumor heeft - begint heel mooi met
twee joggende meiden op het Belgische strand. Regisseur Geoffrey Enthoven
brengt hun borstpartijen duidelijk in beeld, alsof het een reclame voor push up
beha’s betreft. De focus is echter op de verlamde Philip die met zijn wagentje
op het terras van een vakantiehuis in Cadzand zit. De frustatie over zijn
onmacht is duidelijk van zijn gezicht af te lezen. Later wordt hij door zijn
ouders in bed geholpen.
Philip hoort van een andere gehandicapte vakantieganger over
bordeel El Cielo aan de Spaanse kust, dat de hemel op aarde is. Hij vertelt
daarover tijdens een wijnproeverij met zijn vrienden Jozef die zeer slechtziend
is en Lars die een hersentumor heeft en in een rolstoel zit. Ze bedenken samen
een plan om daar naar toe te gaan, terwijl ze zich op de heenweg te goed zullen
doen aan de nodige wijnen. Theo, die ervaring heeft met gehandicapten en een
compleet ingericht busje bezit kan rijden. Het overleg met de ouders over hun
plan hangt af van de goedkeuring van de arts van Lars. Als die geconstateerd
heeft dat de tumor gegroeid is, lijkt het plan van de baan, maar Lars zet door.
Seks is goed tegen kanker.
De jongemannen besluiten zonder toestemming van de ouders op
weg te gaan. Theo zoekt een invaller die de naam Claude draagt. Yoni, het zusje
van Lars zit in het complot en regelt een reistas waarin haar broer zijn kleren
kan doen. Dat ze hem haar eigen roze koffer geeft, heeft ermee te maken dat hij
dan tenminste aan haar denkt. Op de vroege ochtend dat haar broer naar de
afgesproken plek gaat waar het busje van Claude zal stoppen, houdt zij haar
moeder op een slimme manier aan het lijntje door net te doen alsof Lars in de
badkamer is. Inmiddels zitten de drie jongemannen maar te wachten. Philip heeft
alleen maar emailcontact met Claude gehad dus weet ook niet precies hoe die er
uit ziet. Later blijkt dat Claude een Waalse is. Philip beschrijft haar aan
Jozef als een mammoet.
Aanvankelijk is de verhouding tussen de drie en Claude erg
slecht. In de film is dat ook nog eens zwaar aangezet. Het is de vraag of dat
nodig is in een film, die verder heel eerlijk is, zeker over de bedoelingen van
de gehandicapte jongemannen die wel eens ingewijd willen worden in de liefde. Daarnaast
is ook de nodige aandacht voor de ophef aan het thuisfront na de mededeling van
Yoni dat de vrienden naar Oslo zijn niet echt nodig. Dit vertraagt het verhaal
alleen maar. Hilarisch is het gestuntel met de passen waarmee ze toegang hebben
tot de hotelkamers in Versailles. Aan het eind van de dag liggen ze uitgeput in
één kamer, terwijl Claude die uitgesloten wordt, in het busje slaapt.
Na een reddingsoperatie door Claude van Jozef die moet
plassen en daarbij in het water terecht komt, verandert de sfeer. Philip geeft
toe dat hij af en toe zeer onuitstaanbaar is. Tijdens een kampeernacht licht
Jozef Claude in over hun bedoelingen. Hij wil van haar informatie over hoe ze
dat moeten aanpakken, maar Claude zegt dat de hoeren hen ter wille zullen zijn.
Voordat het zover is, komt het nog tot een confrontatie met de ouders die hen
toch gevonden hebben en willen dat ze hun reis afbreken, maar dat is tegen
dovenmansoren gesproken. Claude biecht op dat ze een strafblad heeft omdat ze
haar overspelige man heeft geprobeerd te doden met insuline, maar dat is geen
reden voor de vrienden om haar aan de kant te zetten. Integendeel, het zorgt
voor verbroedering.
Er zit veel humor in de film. Als de jongens in de villa
zijn nabij El Cielo verblijven waarschuwen Lars en Philip elkaar voor Claude,
de insulinezuster. Jozef doet daar niet aan mee. Die raakt zelfs verliefd op
haar. De film krijgt een wrang eind omdat de doodzieke Lars ook nog dood gaat,
maar in ieder geval heeft hij wel de genoegens van de seksuele omgang gesmaakt.
In een overbelichte scène zien we dat Philip en Lars als herboren terugkomen
uit het bordeel. Ook voor de gehandicapte medemens is er een hemel op aarde. In
ieder geval onttrekken de drie zich aan het zielige beeld dat van hen bestaat.
Het scenario is van de hand van Pierre
De Clercq op basis van een verhaal van Mariano Vanhoof naar de levenservaring
van de Amerikaan Asta Philpot en zijn vrienden (Wikipedia).
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten