Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 22 maart 2018

Recensie: Glorie (2017), Patricia Jozef


Humoristische roman over de plaats van kunst in ons leven

De Vlaamse filosofe en schilderes Patricia Jozef (1975) dingt met Glorie mee naar de ANV Debutantenprijs en maakt daarop een goede kans vanwege de verrassende thematiek die ze in haar debuutroman naar voren brengt. Kunst en leven vormen de achtergrond van twee portretten die op het eind op verrassende wijze samengesmeed worden.

In het eerste gedeelte horen we het verhaal van Marcel Jacobs die filosofie heeft gestudeerd maar al drie jaar vruchteloos solliciteert naar een baan en daarom de zorg op zich heeft genomen voor zijn dochter Mette, zijn stiefzoon Baba en zijn moeder Elvire. Hij heeft in die tijd wel begrepen dat zijn onvermogen om werk te vinden niet aan hemzelf ligt en dat therapie de complexiteit van het leven tekort doet. Hoewel hij een hekel heeft aan lesgeven komt hij toch in zo’n baan terecht als hij, met de nodige verzinsels over zijn werkervaring, wordt aangenomen als eventmanager op de Vlaamse Tennier academie.

Hilarisch zijn de fragmenten tijdens zijn sollicitatie met directeur Bubber en diens assistente Sarma Pijl en zijn eerste kennismaking met collega’s die hem vooral vijandig gezind zijn, want met de eventmanager gaat het kunstonderwijs volgens hen een verkeerde kant op. De leerlingen kunnen het echter goed met hem vinden en dat is omgekeerd ook zo, al had Jacobs dat niet verwacht. Het valt hem dan ook rauw op zijn dag als Bubber op een ochtend met Jerome, een andere filosofie docent komt aanzetten. Naast de nodige hand en spandiensten voor zijn oude maar nog steeds koppig standhoudende moeder die inmiddels hulp krijgt - al is dat niet van harte - , richt Jacobs zich op het organiseren van events, tot hij tenslotte, voor de lezer totaal onverwachts, de laan wordt uitgestuurd.

In het tweede gedeelte verandert het perspectief honderdtachtig graden naar dat van kunstenares Bodine Boureaud’hui, bekend van een Biënnale in Venetië, die eerder door Sarma werd voorgesteld als gaste voor een event. Ze neemt deel aan een congres in Berlijn onder de titel The artist as a researcher dat Jacobs nog voor zijn ontslag heeft georganiseerd. Vanwege een uitbarsting van een vulkaan op IJsland kunnen Bubber, Sarma en Jerome niet terugvliegen en regelen daarom dat ze in de auto met Bodine terugreizen. Ze heeft er aanvankelijk weinig zin om hen mee te nemen, maar wil toch meer weten over het ontslag van Jacobs. Tussen het reisverslag door horen we haar hele levensverhaal en haar opvattingen over kunst die heel wat minder zwaarbeladen zijn dan de theoretische ideeën die Sarma Pijl erop nahoudt.

Naast interessante standpunten over de plaats van kunst in de moderne maatschappij, is er ook veel plaats voor humor in de roman. De personages Bubber, Sarma Pijl en Jerome komen sterk uit de verf net als die van Elvire in het eerste gedeelte. Hilarisch is bijvoorbeeld het bezoek dat Jacobs met zijn moeder aan H&M brengt. Jozef spaart het gebruik van plastische taal niet en dat maakt de roman naast verheven ook heerlijk laag bij de gronds, hetgeen overeenkomt met de kunstopvattingen van Bodine.   

Stilistisch in het eerste gedeelte af en toe wat hobbelig. maar dat is eerder een voordeel in een tijd waarin alles zo perfect dient te zijn. Meer moeite had ik met de toon van Jacobs, die niet helemaal trefzeker door een vrouw beschreven wordt, al kon ik daar tijdens het lezen niet precies de vinger op leggen. Hoewel ook het levensverhaal van Bodine beknopter had gekund, blijft de roman als geheel door de gedachten over kunst, de humor en vooral het sterke eind, fier overeind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten