Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 10 januari 2018

Sien Volders over Noord, VPRO Boeken, 7 januari 2018


Vrijheidsdrang ontgonnen in debuutroman

De Vlaamse Sien Volders (1983) is volgens haar Twitterpagina kunsthistorica, bouwvakker en interieurarchitectenhulpje, maar inmiddels ook schrijfster van de zeer goed ontvangen roman Noord. Een werkelijk gebeurde reis vormde de achtergrond van een verhaal over de jonge zilversmid Sarah, die net als zij naar het noorden van Canada trekt, al is dat in de jaren tachtig. Carolina Lo Galbo ondervraagt haar daarover.

Lo Galbo begint erover dat Sarah een knoop diende door te hakken en daarom vanuit Vancouver naar het goudzoekersstadje Forty Mile in het verre noorden van Canada trekt. Ze wil daar nadenken over de vraag of ze haar carrière moet voortzetten bij een groot juweliersbedrijf of voor de vrijheid moet kiezen. De roman wordt in het begin van het boek aanbevolen door talloze schrijvers. Lo Galbo vraagt of ze, vanwege de zelfverzekerde toon, zelf zoveel gelezen heeft.
Volders antwoordt dat ze uit een hippiegezin met vier kinderen kwam zonder televisie en dat ze na haar kindertijd de boekenkast van haar ouders plunderde, die bestond uit literaire boeken van haar moeder en avonturenboeken van haar vader. Zowel het vormende als het lichtere aspect van de literatuur sprak haar aan. Ze schreef op school mooie opstellen, maar heeft de lange zinnen vaarwel gezegd.

Lo Galbo gaat verder over Sarah, die uit Vancouver komt waar de zomers heet en de winters koud zijn.
Volders vertelt dat ze zelf een jaar in Zweden woonde en daardoor een hang naar het noorden ontwikkelde. Ze ontmoette een Canadese en ze besloten elkaar elk jaar te ontmoeten. In 2011 zou die in New York zijn, maar dat werd Yukon omdat de vriendin daar een baan gevonden had in het plaatsje Klondike waar ook Jack London nog gewoond heeft. Volders heeft deze gebeurtenis geromantiseerd. Sarah heeft zelf niets met het noorden maar vraagt zich af of ze het leven daar wil opgeven voor een leven als werkneemster in een bedrijf in Vancouver. Zelf heeft Volders niet zoveel met juwelen maar het ambacht van Sarah paste in haar straatje. Sarah ontmoet daar de oudere Mary, die een winkel heeft en daarnaast ook de bluegrassmuzikanten Adam en Jacob. Tussen Sarah en de mannen ontstaat een driehoeksverhouding die bestaat bij de gratie van hun onafhankelijkheid. In de roman spiegelt Volders de situatie aan de jaren vijftig toen Mary een driehoeksverhouding had. Ook György Konrad schreef in Melinda en Dragoman over een verhouding tussen drie mensen. Dat is volgens Volders interessanter dan een verhaal over intrige en achterdocht.

Lo Galbo merkt op dat er ook seks in zit.
Volders beaamt het verder gaat dan vriendschap en dat seks een rituele noodzaak is buiten een vaste relatie. Haar versie van overspel klopt in het verhaal, net als de rituele bestraffing van de ene man jegens de ander. De roman heeft een open einde, maar Volders meent dat vergiffenis mogelijk is.

Lo Galbo gaat verder in op de verschillen tussen Adam en Jacob.
Volders zegt dat Adam een romanticus is en zeer getalenteerd en Jacob meer stabiel en in loondienst, maar dat deze laatste toch uiteindelijk meer voor elkaar krijgt, omdat de eerste zijn identiteit helemaal ophangt aan het kunstenaarschap. Leven in het noorden geeft een antwoord op de vraag wat het is om mens te zijn, allereerst om te overleven, daarna om te leven en vervolgens om samen te leven. Ze heeft de vrijheidsdrang ontgonnen in Noord, waar ze veertien versies van schreef.
   


  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten